Annons

Svart/Vitt problem

Produkter
(logga in för att koppla)

eterisk

Medlem
Jag har problem med att varje gång jag konventerar mina bilder till S/V så blir korten alltid blåa, detta gäller endast vid webbpublicering. Då jag regelbundet postar bilder på min blogg så är det oerhöret irreterande att bilderna får en blå ton och inte en grå.
Har jämfört bilder på andra sidor och de är S/V, så det är inte min skärm det är fel på. Har provat att ändra en del färginställningar i PS, men hittar ingen lösning på problemet.. hoppas att någon av er kan hjälpa mig.

Vill ni se några exempel så titta på min sida. En del S/V kort har jag manuellt reducerat den blå tonen i.
http://www.eterisk.org

Har kollat igenom dina svartvita foton på bloggen och kan inte hitta denna blåa ton någonstans där det inte är uppenbart så att det ska vara en stark blå ton i fotot, liksom att det är gulaktigt i sepiafotot. Fina bilder förresten, men jag kan inte hitta denna blåaktighet. Låter extremt konstigt att det skulle vara kvar en blå kanal då man konverterar till svartvit. Kan inte såga så mycket annat än att jag inte upptäcker denna blåaktighet när jag ser dina bilder.

Mvh

David

Ser ut som om det är dags att kalibrera skärmen.
Snygga bilder förresten! Det syns att du tänker med hjärtat och inte kameran när du fotar. Något för mig att lära.

Jag har läst en del om skärmkalibrering och har tänkt att ordna det. Ofta när jag jobbar med bilderna så ställer jag in Proof colors på Monitor RGB för att se hur de ser ut på nätet för mig, det är då allting blir blått.
Men tittar jag på andras S/V bilder så är de i rätt färgskala.

Tack för hjälpen och kommentarerna på mina foton.

ANNONS
Götaplatsens Foto