Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svarta bakgrunder

Produkter
(logga in för att koppla)

pl_Johan

Aktiv medlem
HEJ!
Jag är i det närmaste total nybörjare på fotografering och ser många fina bilder på denna sida!
En fråga jag ställer mig rör svarta bakrunder.
Hur gör man? Inte redigarar man sådant i PSP efter att fotot är framkallat. Har man en bakrund som man sätter i skugga eller? I så fall skulle jga vilja veta hur man kan få ett så pass skarpt punktljus på motivet som många har. Såhär i påsktider är det ex. många som fotar ägg på totalt svart bakrund, där äggen är skarpt upplysta. Det känns som om bakgrunden borde lysas upp!

"Knepet" är att ställa motivet så pass långt framför bakgrunden att den (bakgrunden) inte får så mycket ljus och därmed ser svart ut på bilden. Man kan också att belysa motivet (snett) från sidorna så att bakgrunden blir utan belysning. Eller en kombination av båda :)

och så tror jag att de använder t.ex. svart kartong som bakgrund. Det brukar hjälpa. Visst kam man göra en vit fond svart men det är enklare med en som redan är det ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto