Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartbakgrund i bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

BusEmma

Medlem
Jag är nybörjare inom fotografering och vill lära mig mykcet :)

En liten fråga nu när jag kollat runt här på många bilder och blibit insperard så har många av bilderna en svart bakgrund. Är det något som de flesta fixar i Photoshop eller har det något med ljuset att göra?

Kanske en dum fråga jag vet inte?

Det fixar du enklast genom att se till att inget ljus faller på bakgrunden utan bara på ditt motiv.

Det blir lättare om det är ett par meter mellan motivet och bakgrunden och att du kan belysa endast motivet utan att för mycket ljus faller på bakgrunden.

Naturligtvis är detta enklast i studio. Bakgrunden behöver alltså inte vara svart. Utan det är det faktum att det är mer ljus på ditt motiv och mindre på bakgrunden som gör den svart. En helvit bakgrund kan mycket väl bli helt svart om man inte har nåt ljus på den.

Här är ett exempel. Här står Nishi en bit från bakgrunden och inga blixtar är vända så att ljus kommer fram till bakgrunden

Det är mycket svårt att få till en svart bakgrund iofs har vi bara ahft kameran i några dagar nu och testade på allvar igår, men det gick inte som vi ville.....

ANNONS
Götaplatsens Foto