Annons

svartvit bil med en sak färgad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Hej jag undrar om nån kan förklara lite lätt hur man gör en bild svartvit sen att man kan måla fram färgen

typ två lager ena e i färg det andra i svartvit
jag har testat men får det inta att funka

Så här gör jag i Photoschop.
1-Ta fram din bild
2-Markera det du vill ha kvar i färg med Lassopylogonen.
3-Gå till Redigera klicka på kopiera.
4-Gå till Bild,Läge.Gråskala.
5-Gå till Bild igen.Läge.RGB-färg
6-Gå till Redigera.Klistra in
7-Bilden är i 2 lager,vill du ha 1 lager gå till lager och klicka på Gör till ett lager.

Bilden är färdig.
FH Kenneth

En smidigare variant tycker jag är att välja ett nytt justeringslager, "blanda kanaler" och där ange monokrom. I det lagret kan man även "dra i reglagen" för att få den tonalitet man vill ha i bilden. I lagermasken målar man sedan fram färgdetaljerna med en svart pensel. (vitt=visar allt i lagermasken, svart=visar inget i lagermasken)

Fördelen är att det är jättelätt att ändra; målar man fel väljer man helt enkelt en vit pensel och målar tillbaka det svartvita igen och man slipper markeringar. Dessutom bör man undvika gråskaleläget när man jobbar med svartvita bilder. Man förlorar helt enkelt många nyanser då. Bättre att jobba i RGB med ett justeringslager.

Helt kronligt som dem har beskrivit gör så här

Alltså detta funkar om bilden är färgad och du ska fixa svart vitt i efter hand titta här:
1.Gå in i Bild
2.Justeringar Nyans/mättnad
3.dra ner mättnad till -100 då har du en svart vitt bild.
Sedan för att göra så bara bilen visas så tittar du på den vertyg.
där finns en sak som heter:Händelsepensel sen tar du den och målar på det du vill ha i orginal:
TACK FÖR MEJ

ANNONS
Götaplatsens Foto