Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit dia till vettigare pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hej!

Har kört en rulle AGFA Scala200x och fann den underbar. Gillar svartvitt mycket men är samtidigt inbiten diafantast och att se svartvitt på duk är en skön känsla.

Finns inget vettigare alternativ rent prismässigt? Köpte min rulle för 235kr inkl. framkallning. Har sökt bland trådarna men inte fastnat för de olika omvändningstrixen för vanlig svartvit film då jag ej framkallar själv.

New York Camera ser jag att man kan köpa 5 rullar för 30 euro, alltså ca 55 SEK per rulle. Ingen som provat vända sig direkt till något av dessa lab och köpa ett gäng framkallningspåsar till bättre pris?

värt att testa!

Det kan ju vara värt att testa lite reprofotografering. Jag körde ut lite svartvita bläckstråleutskrifter (omgjorda till svartvitt i PS från vanliga dia). Fotade med AGFA 50 RS och jag fick faktiskt riktigt bra resultat. Bilderna var till ett bildspel och det var läckert att kunna köra några svartvita bilder på duk. Tänk på att inte lägga för mycket kontrast på utskrifterna. Jag avfotograferade kopiorna mot en vägg utomhus. (bäst blir det utan direkt solljus).

Jag vet att det här har diskuterats i en tidigare tråd. Det var någon som provade att köra en s/v neg-film till en annan annan s/v neg-film i en diaduplikator och var ganska nöjd med resultatet. Tror att det var Jim eller Jesper. Det var iaf en närbild på en eka i tråden om det nu hjälper nån att komma ihåg vilken tråd det är.

Omvändningsframkallare

En kompis körde vanlig svartvit film och köpte omvändningsframkallare och framkallade i dosa. Det blev jättesnyggt, men jag minns inte vad sakerna hette eller om det var dyrt.
Vanlig negfilm blev alltså diapositiv, och det var såklart svartvitt.
Men det är ganska många år sedan...

Kramar / Ellen

ANNONS
Götaplatsens Foto