Annons

Svartvit fotobok. För höga förhoppningar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då har du svaret... Du har skickat färgbilder. Då blir det färg. Det är absolut inte svårare att "printa" svart/vitt än färg, skickar man svart/vitt så får man svart/vitt. Deras RIP kan omöjligt veta om att just DINA färgbilder som ju ändå är i färg ska vara sv/v. Visst kan man i slänga jobbet i en annan kö så att ripen konverterar RGB-svart till ren Sv/v men då måste man medvetet styra det så.

nu kommer jag låta riktigt gnällig - men ibland måste man inse att det är ens egna kunskaper som brister... Jag som ändå jobbar med detta till vardags burkar ringa supporten FÖRST, fråga exakt hur och vad de vill ha innan jag skickar materialet. Det är alltid värt det när man gör större grejor.

Till sist - vad du ser på skärmen har föga med vad som kommer ut ur maskinen att göra. Du tittar på en RGB-skärm och ser då en Sv/v bild för att den på en RGB-enehet ska föreställa just svartvit. Men när du konvertera 0/0/0 till CMYK så blir det en mindre snygg svart.

Om det är så illa, varför erbjuds jag överhuvudtaget ingen som helst vägledning om saken vid exporten från Lr till Blurb, eller via Blurbs sidor då jag gör själva beställningen? Det är kanske det jag är mest sur över. Jag är knappast den första som vill ha en bok med enbart svartvita bilder, och för deras egen skull borde man ju inte behöva gå en massa omvägar för att få till en svartvit bok då de nu en gång gjort det möjligt att designa böcker direkt i Lr och exportera dem till Blurb.

Informerar en tryckare mig om att de vill ha nånting levererat i CMYK eller vad som helst, så gör jag mitt bästa för att uppfylla kravet eller tar kontakt med dem om jag har problem. Här har dock varken Lr eller Blurb gjort nånting överhuvudtaget för att säkerställa att min bok trycks rätt, och jag erbjuds inga möjligheter att göra anpassade inställningar i något skede alls.

Vad betyder RIP (annat än det som förkortningen oftast betyder)?
 
Råkade ut för samma sak för snart två år sedan. Då hade bilderna ett tydligt blåstick vilket blurb erkände efter lite bevisbilder. Det handlade om bilder vars filer jag tidigare hade skickat till Crimson och som då blev svart-vita som de ska. Jag tror jag hade dem i adobeRGB. Minns inte.
Blurb menade att de inte har en press för rent svart-fint. Om det inte har ändrats sedan dess så är det väl fortfarande samma förklaring. Förstår inte varför de inte tror sig ha råd med att skaffa en sådan.

Ja, jag fick en gratis bok som blev något bättre men det hjälper ju inte om jag har boken till försäljning och inte kan garantera att köparen inte får något färgstick.

Jag noterar tipset med färgrymden. Ska man alltså skicka bilder i gråskala? Hoppas det hjälper. Som sagt, Crimson kan utan sådana finurligheter.

P.S. Gjorde fotoboken inte via LR:s boktjänst. Jag vill minnas att jag inte ens exporterade bilderna från LR utan sparade dem via PS efter skärpningen för tryck.
 
Blurb menade att de inte har en press för rent svart-fint. Om det inte har ändrats sedan dess så är det väl fortfarande samma förklaring. Förstår inte varför de inte tror sig ha råd med att skaffa en sådan.

Det behövs inte att man har en särskild tryckpress för svartvitt. Du har två alternativ för att få bra svartvitt tryck. Det ena är att du konverterar dina bilder till svartvita bilder, det vill säga exporterar dem konverterade till dot gain. Det andra är att du använder en fyrfärgssvartvit profil. Du kan läsa om detta här http://www.sfoto.se/teknik/farghant...krifter/att-fa-svartvitt-att-bli-ratt-i-tryck
 
Tack för era läsvärda och hjälpsamma inlägg!

Nu har jag skickat en fråga till Blurb om saken, få se vad de svarar. Skrev att jag älskade pappret och kvalitetskänslan i boken, samt omslaget, men är besviken över att bilderna har en rödaktig ton. Betonade även att det i Lr:s bokmodul eller nån annanstans i beställningsprocessen inte verkar finnas några möjligheter att säkerställa en bra svartvit bildkvalitet, och önskade mer utvecklingsarbete på den här fronten mellan Blurb och Lr.

Testade nu att softproofa mot en generisk CMYK-profil i Lr, och ja, det gör att bilderna blir lite tonade, inte minst enligt histogrammet. Dock inte mot rött/magenta utan mer mot blågrönt. Och så blev högdagrarna klart mörkare dämpade. Överlag ser det ändå bättre ut än i boken. Så här ser ett uppslag i boken ut (bild tagen med iphone 5s, vitbalanserad i LR med pipetten på det gråa omslaget):

Book-2.jpg
 
Tack för era läsvärda och hjälpsamma inlägg!

Nu har jag skickat en fråga till Blurb om saken, få se vad de svarar. Skrev att jag älskade pappret och kvalitetskänslan i boken, samt omslaget, men är besviken över att bilderna har en rödaktig ton. Betonade även att det i Lr:s bokmodul eller nån annanstans i beställningsprocessen inte verkar finnas några möjligheter att säkerställa en bra svartvit bildkvalitet, och önskade mer utvecklingsarbete på den här fronten mellan Blurb och Lr.
Problemet är också att färgen på de svartvita bilderna kommer att variera beroende på vilket ljus som du ser din bok i. I glödlampsljus blir kanske bilderna magenta, i dagsljus gröna.

Stefan
 
Informerar en tryckare mig om att de vill ha nånting levererat i CMYK eller vad som helst, så gör jag mitt bästa för att uppfylla kravet eller tar kontakt med dem om jag har problem. Här har dock varken Lr eller Blurb gjort nånting överhuvudtaget för att säkerställa att min bok trycks rätt, och jag erbjuds inga möjligheter att göra anpassade inställningar i något skede alls.

Vad betyder RIP (annat än det som förkortningen oftast betyder)?

jag googlade "blurb black and white"...
http://www.blurb.com/guides/color_management/prep_bw_booksmart
http://www.blurb.com/guides/color_management/prep_bw_pdf

/
 
Beskrivningen under den första länken var rätt märklig. Om man har en svartvit bild i RGB. Spelar det ju ingen roll om det är sRGB, Adobe RGB eller ProPhoto RGB om de verkligen konverterar bilden från RGB-färgrymden till tryckprofilen. Den andra länken var betydligt vettigare. Men det är synd att de inte tagit fram en variant på sin Blurb-profil som är optimerad för svartvitt.
 

Tack, för länkarna, har googlat en del själv också. Dock efter att jag fick böckerna. Lite märkligt att det inte tycks finnas nånting i samma stil för den som vill göra boken i Lightroom. (Eller egentligen inte så märkligt, eftersom det ju tydligen inte tycks finnas nånting som garanterar svartvita tryckta bilder om man gör boken i Lr).

Jag höll på i en månad minst med boken; sökte bilder i arkivet, konverterade vid behov till svartvitt (om de inte redan var det), editerade bilder på nytt, flyttade runt dem i en oändlighet för att få en vettig ordning med nån sorts röd tråd, anpassade formatet på alla sidor och testade olika beskärningar så de skulle funka parvis, och så vidare, tills jag var nöjd med allt. Med andra ord, det var en lång itereringsprocess och jag skulle inte vara direkt intresserad av att behöva exportera bilderna skilt till ett annat program då det hade blivit ännu mer arbetsdrygt på det viset. Det var väldigt praktiskt att jobba i samma program som man hade bilderna.

Nu i efterhand ser jag att jag borde jag ha varit noggrannare med t.ex. skärpningen och låtit bilderna bli ljusare i högdagrarna än de blev. Men det är sånt jag lägger på inlärningskontot och får tänka på mer i framtiden. Vad gäller färgsticket i den slutliga boken tycker jag faktiskt fortsättningsvis att jag har rätt att skylla det mesta på Blurb och Lightroom. Jag föreslog i mitt mail till Blurb en uppdatering av bokmodulen i Lr, för att säkerställa att det går att få till svartvitt med hyfsat slutresultat. Status för min support request (fick svar igår) är att de är ledsna över färgproblemet och ska titta närmare på saken. Får vänta och se vad de säger...
 
Tack, för länkarna, har googlat en del själv också. Dock efter att jag fick böckerna. Lite märkligt att det inte tycks finnas nånting i samma stil för den som vill göra boken i Lightroom. (Eller egentligen inte så märkligt, eftersom det ju tydligen inte tycks finnas nånting som garanterar svartvita tryckta bilder om man gör boken i Lr).

Om du läste artikeln som jag länkade till tidigare såg du att en metod som fungerar väldigt bra är att använda en speciell CMYK-profil som ersätter det mesta av CMY med svart. Det skulle vara enkelt för Blurb att ta fram en sådan, jag har gjort det själv flera gånger. Så med en rätt enkel åtgärd skulle de kunna erbjuda ett betydligt bättre resultat och med mycket mindre risk för färgstick än vad de gör idag.
 
Om du läste artikeln som jag länkade till tidigare såg du att en metod som fungerar väldigt bra är att använda en speciell CMYK-profil som ersätter det mesta av CMY med svart. Det skulle vara enkelt för Blurb att ta fram en sådan, jag har gjort det själv flera gånger. Så med en rätt enkel åtgärd skulle de kunna erbjuda ett betydligt bättre resultat och med mycket mindre risk för färgstick än vad de gör idag.

Ja jag såg det. Jag skulle kunna påpeka det när jag får svar igen från Blurb. Det har inte kommit nåt annat än det jag skrev om i inlägg #27.
 
Kan ju tillägga att jag har gjort svartvita böcker vid till exempel Digaloo och Crimson, där jag kunnat använda en sådan fyrfärgssvartvit profil och fått ett perfekt resultat. Neutrala bilder när jag velat få neutrala bilder, men med en varm ton när jag har tagit fram en sådan.

Sedan är det förvånansvärt billigt idag att trycka bilder i mikroupplagor på 200-300 exemplar. Så om du tänker dig att göra en bok som ska säljas, då är det ofta bättre att arbeta med traditionell offset. Vi arbetar ihop med ett par tryckerier som vi vet gör bra tryck i svartvitt. Då kommer fotografen till oss med sin lay-outade bok och vi sköter framtagningen av den tryckfärdiga pdf:n. Senaste boken vi gjorde var Gunnar Smolianskys bok av skulptören Lars Kleens fantastiska verk.
 
Sedan är det förvånansvärt billigt idag att trycka bilder i mikroupplagor på 200-300 exemplar. Så om du tänker dig att göra en bok som ska säljas, då är det ofta bättre att arbeta med traditionell offset. Vi arbetar ihop med ett par tryckerier som vi vet gör bra tryck i svartvitt. Då kommer fotografen till oss med sin lay-outade bok och vi sköter framtagningen av den tryckfärdiga pdf:n. Senaste boken vi gjorde var Gunnar Smolianskys bok av skulptören Lars Kleens fantastiska verk.

Vet inte om ditt inlägg var riktat till mig eller inte, men nej, jag har inga intentioner att sälja några böcker. Möjligtvis med lite tur skulle jag kunna få sålt något enstaka exemplar om priset var en fjärdedel av vad jag nu betalar för böckerna från Blurb, men knappast annars. Skulle jag rikta in mig på försäljning skulle jag absolut gå nån annan väg vid bokproduktionen för att få ner kostnaderna och försäkra mig om att kvaliteten blir godkänd.

Tack för tipsen dock!
 
Vet inte om ditt inlägg var riktat till mig eller inte, men nej, jag har inga intentioner att sälja några böcker. Möjligtvis med lite tur skulle jag kunna få sålt något enstaka exemplar om priset var en fjärdedel av vad jag nu betalar för böckerna från Blurb, men knappast annars. Skulle jag rikta in mig på försäljning skulle jag absolut gå nån annan väg vid bokproduktionen för att få ner kostnaderna och försäkra mig om att kvaliteten blir godkänd.

Tack för tipsen dock!


Den första tipset var nog rikta till dig, eftersom dessa företag också trycker digitalt, men du har dem på betydligt närmare avstånd och kan snacka lite enklare med dem.

Det andra tipset, att trycka traditionell offset är mer allmänt för alla de som är intresserade av att göra svartvita böcker. Överskatta inte kostnaden för att trycka traditionell offset.
 
Den första tipset var nog rikta till dig, eftersom dessa företag också trycker digitalt, men du har dem på betydligt närmare avstånd och kan snacka lite enklare med dem.

Det andra tipset, att trycka traditionell offset är mer allmänt för alla de som är intresserade av att göra svartvita böcker. Överskatta inte kostnaden för att trycka traditionell offset.

Tack för förklaringen. :)

Nu fick jag svar från Blurb. De kommer skicka nya böcker "to make things right". Förhoppningsvis är färgsticket borta i dem, men alltför höga förhoppningar har jag inte. I mitt svar citerade jag en del av det du skrev i #32 och #35, och nämnde dig som möjlig kontaktperson för att förbättra deras svartvita utskrifter. Så få se vad som händer...
 
ANNONS