Annons

Svartviuta bilder med Ixus 400

Produkter
(logga in för att koppla)

Omrik

Ny medlem
Kan någon vänlig själ tala om för mig, hur och om det går att ta svartvita bilder med min Ixus 400. Hittar inte instruktionerna.

Hej Lars-Erik,

Jag är inte så bra på de olika digitalkamerornas finesser, men jag förmodar att du är ute efter att hitta ett svartvit-läge på din kamera.

Jag vet inte om det finns på din kamera, men du kan göra sv/v bilder i alla fall. Ta bilder i färg och gör dem svartvita i Photoshop (eller vilket bildbehandlingsprogram du nu använder). Det ger dig mycket större möjligheter att påverka bildens utseende (toning etc.) än om du låter kameran omvandla bilderna till sv/v. Hur du på bästa sätt omvandlar bilerna från färg till sv/v i photoshop framgpr säkert av ett antal trådar här. Det finns också beskrivet i senaste numret av Allt om digitalfoto.

Även om din kamera nu skulle ha ett sv/v läge tar den bilderna i färg i alla fall och omvandlar filen till sv/v på elektronisk väg. Den enda fördelen med ett sv/v läge är att du kan se bilderna i sv/v på kamerans display. Personligen tycker jag inte att detta är så viktigt. Efter att arbetat lite med sv/v lär man sig "se i sv/v" när man betraktar motivet.

Har ingen aning om jag har svarat på din fråga, men hoppas att du blivit lite klokare.

F

Jovisst kan man plåta i S/V. Tryck ned FUNK-knappen. Välj läget Ändra fotoeffekten.
Där kan man välja mellan 6 inställningar.
Fotoeffekt av
Kraftig
Neutral
Låg skärpa
Sepia
Svartvitt
Markera det sista läget. Ikonen är märkt BW
Nu är kameran klar för svartvitfotografering!
Lycka till !

ANNONS
Götaplatsens Foto