Annons

Svenska Rallyt

Produkter
(logga in för att koppla)
moh1 skrev:
Jag var inne och tittade på dina övriga bilder och fann att många var tagna med 28-135 objektiv är de kraftigt beskurna eller har du stått så nära vägen.

28-105, till och med. ;) De flesta från Svenska rallyt är inte beskurna särskilt hårt, även om det finns några undantag, tex CRW_3175, 3199 och 3432. Här är en bild från positionen som kändes mest otrygg, fast jag stod delvis bakom ett träd... :) Helt obeskuren, 105 (168) mm.
 

Bilagor

  • crw_4071-1-obs-400x400.jpg
    crw_4071-1-obs-400x400.jpg
    26 KB · Visningar: 492
Liksom 17... :) eller fint och fint, bättre bilder har jag nog tagit. Men nära var det, kunde sträckt ut ena handen och nästan snuddat vid bilen, om jag inte hade haft fullt sjå att hålla mig kvar uppe i snödrivan förstås.
 

Bilagor

  • crw_1713-obs-400x400.jpg
    crw_1713-obs-400x400.jpg
    10.3 KB · Visningar: 468
stef-n skrev:
Liksom 17... :) eller fint och fint, bättre bilder har jag nog tagit. Men nära var det, kunde sträckt ut ena handen och nästan snuddat vid bilen, om jag inte hade haft fullt sjå att hålla mig kvar uppe i snödrivan förstås.

Det är kul med olika objektiv vad de ljuger för denna bild ser det ut som du står med bra säkerhetsmarginal typ 3-4 meter från vägkanten.

Jag är nog för feg brukar köra med mitt 100-300/4,0....får ta mitt 15-30 och köra enbart med 15 nu på dan andersson minne *ler*
 
moh1 skrev:
Det är kul med olika objektiv vad de ljuger för denna bild ser det ut som du står med bra säkerhetsmarginal typ 3-4 meter från vägkanten.

Jag är nog för feg brukar köra med mitt 100-300/4,0....får ta mitt 15-30 och köra enbart med 15 nu på dan andersson minne *ler*

Jo, men det är bara bra att det inte ser ut att vara så nära när mamma kollar på bilderna... :) Det går ju att få till grymt häftiga bilder av rally med vidvinkel, problemet är ju just avståndet och i mitt fall även övning. Vad jag menar är att antalet rallyn ju ändå är begränsat och särskilt på VM-rallyn vågar iallafall inte jag "chansa" alltför mycket med för mig relativt oprövade tekniker. Kanske får ställa mig en meter från någon motorväg och öva på panning med 17-millimetern... :)
 
Gillar era bilder och skall själv upp till skogarna försöka fånga lite "vilt" på bild.
Då jag är en glad amatör och inte har fotat bilar i rörelse tidigare funderar jag på vilken typ av film jag skall välja.
Fotar med en Canon EOS 300v tillsammans med 28-90 eller 75-300 objektiv.

Tacksam för tips!
 
Stedt skrev:
Gillar era bilder och skall själv upp till skogarna försöka fånga lite "vilt" på bild.
Då jag är en glad amatör och inte har fotat bilar i rörelse tidigare funderar jag på vilken typ av film jag skall välja.
Fotar med en Canon EOS 300v tillsammans med 28-90 eller 75-300 objektiv.

Tacksam för tips!

Jag är ingen filmsnubbe och därmed kanske inte mest lämpad att svara... Men om du inte har hyggligt ljusstarka objektiv är det nog bra att ta med några rullar film med högre känslighet, så du kan köra även morgon/sen eftermiddag... Dagarna är ju inte så långa, och du kommer att vilja köra antingen rejält snabba exponeringstider för att frysa rörelser, snösprut etc. eller så kör du kortare tider för att göra panoreringar.

Det är vad jag TROR... inte vet :)
 
Stedt skrev:
Gillar era bilder och skall själv upp till skogarna försöka fånga lite "vilt" på bild.
Då jag är en glad amatör och inte har fotat bilar i rörelse tidigare funderar jag på vilken typ av film jag skall välja.
Fotar med en Canon EOS 300v tillsammans med 28-90 eller 75-300 objektiv.

Tacksam för tips!

Tja, det är ju som Rasmus säger här ovanför att du kommer vilja ha korta tider, så en snabb film är helt klart att rekommendera. På senaste svenska rallyt hade jag bara mitt 28-105, och då försökte jag hålla tiderna runt minst 1/400 sek, har jag för mig, så länge jag inte panorerade givetvis. Att bara panorera när du inte är van att fota bilar som kör fort är nog dumt, för det kan vara rätt lurigt att få till bra skärpa på bilen och fin rörelseoskärpa på bakgrunden. Fast det är klart, panorerar du och har en tid på kanske 1/125 sek så borde det gå bra, även om inte bakgrunden blir så jätteoskarp, men det räcker nog. Nåja, det bästa är nog att prova sig fram. Svenska rallyt förra året var mitt första snabba rally jag fotade på, hade bara varit på ett par lokala rallyn tidigare, så jag hoppas att jag lärt mig något och tar bättre bilder i år. Bara en och en halv vecka kvar nu på ett ungefär, yes! :)
 
Eftersom det ser ut att bli delvis blöta och delvis frusna förhållanden, men troligen väldigt lite snö så kompletterar jag mina frågeställningar med en till...

Hur skyddar ni er kamera mot fukt?

Vore dessutom kul att höra om någon har planerat in en resa upp hit till Karlstad/Hagfors-trakten och några rallysträckor. Kanske ses vi där? :)
 
Bara jag lyckas bli av med den här grymma förkylningen jag just åkt på så kommer jag vara där. Tja, även om jag inte lyckas bli av med den, men den får inte bli mycket värre. :/

Skydd mot fukt? Tja, hittills har jag chansat på att den skall klara av det jag utsatt den för, och det har gått bra. Sedan har jag skaffat en rätt heltäckande (hoppas jag) försäkring som borde täcka även det, så... Jag tycker att det är för jobbigt att hålla på med plastpåsar och så där, men det är klart, om det verkligen ösregnar så kanske jag tänker om. Ymnigt snöfall runt nollan har jag inte brytt mig om än så länge iallafall, och det har kameran klarat av.
 
Här är en till som gillar att fotografera rally. Jag tänkte tipsa om mina favoritbilder. Hoppbilder och bilder när det är stort snömoln bakom bilen tycker jag är läckert.

Här är en från Snowrally 2004.
 

Bilagor

  • 040214-snow-rally-064.jpg
    040214-snow-rally-064.jpg
    47.8 KB · Visningar: 442
En hoppbild kommer också. Jag skulle också vilja åka till Svenska rallyt, men det känns för långt bort. Man får nöja sig med Snowrally. Här är en bild från årets tävling.

Fler bilder kan skådas på:

http://www.actionfoto.se
 

Bilagor

  • 050205-snowrally-014.jpg
    050205-snowrally-014.jpg
    47.5 KB · Visningar: 441
Hej! Jag ska till SS 9/13 Vargåsen till det berömda hoppet. Är det någon som varit där och kan svara på om det är svårt att få en bra plats att fota på. Jag använder nog mitt 100-400 objektiv.

//Christian
 
christiank skrev:
Hej! Jag ska till SS 9/13 Vargåsen till det berömda hoppet. Är det någon som varit där och kan svara på om det är svårt att få en bra plats att fota på. Jag använder nog mitt 100-400 objektiv.

//Christian

Ja. ;)

Det är helt sjukt mycket folk där, och rökigt och jävligt. Men jag skall nog försöka få en plats där i år iallafall, tror jag.
 
Hoppas man får plats att fota bilarna framifrån när dom hoppar. Får nog åka 2.30 :( för att hinna upp.Hoppas det räcker att vara där 1½ timma innan, Får väl vässa armbågarna ;)
 
christiank skrev:
Hej! Jag ska till SS 9/13 Vargåsen till det berömda hoppet. Är det någon som varit där och kan svara på om det är svårt att få en bra plats att fota på. Jag använder nog mitt 100-400 objektiv.

//Christian

Problemet är att det är alltid nån dumskalle som ställer sig framför dig för att de inte har lika långt tele. Ofta de lokala fotograferna och journalisterna, som har tele men är för lata för att släpa med sig det in på sträckan. Telet används istället för att glänsa med inne på depåområdet. Så till slut står man nästan framme vid vägkanten bland dom andra idioterna för att få sin bild.

Frågan är inte om utan när ett gäng fotografer blir överkörda...

Mvh
Maverick
(som troligen är lika korkad han i sin jakt på häftiga bilder...)
 
christiank skrev:
Hej! Jag ska till SS 9/13 Vargåsen till det berömda hoppet. Är det någon som varit där och kan svara på om det är svårt att få en bra plats att fota på. Jag använder nog mitt 100-400 objektiv.

//Christian

Jag var där förra året, och tycker det är överskattat. Du får en coolare upplevelse och coolare bilder om du ställer dig nån annanstans! Hoppet är känt bland publiken (=apmycket folk, många fyllepuckon som kastar snöbollar på din kamera, mycket trängsel och folk som ställer sig framför dig) och det är känt bland förarna (=nästan alla sparar på kraften över krönet)...

Dessutom är det tajt om man är där 1½ timme innan. Vi var nog där 3-4 timmar innan förra året, och vår plats var ändå halvdålig eftersom det redan var 1000 norrmän där eller nåt. Det bästa du kan göra är att mopsa upp dig lite med ditt långa (hoppas jag!) tele, och kliva förbi avspärrningarna fram till pressfotograferna...

Inte för att låta negativ men... :) Kom ihåg att var du än står så är ju rally skitkul!
 
Långt tele är bra
men det är väldigt mycket frusna personer ute som gillar att göra upp eld eller snarare tillverka rök och med långt avstånd mellan dig o bil blir det väldigt mycket rök på bilderna.
 
ANNONS