Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svenskt företag: $1099 för D100 +28-100mm och 512MB-kort!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Vad tror ni om detta:
Företag som säljer en D100 med zoom och kort för drygt 1000 dollar, med USA-garanti. Info bara på engelska. Alla intäkter går till Defenders of Wildlife. Går inte att betala med kort, utan man måste överföra pengarna... Någon som känner till företaget eller har vägarna förbi deras adress?

Såg en tråd om det på photo.net.

Företaget heter EleSW och finns här.

Luktar bedrägeri lång väg, men det skulle vara kul att veta mera!

/Pontus

Be att få deras registreringsnummer, sedan kan du kolla upp företaget med riksskatteverket.

Alla företag har ett nummer.
Även enskilda företag.

Kameran finns i lager enl hemsidan så det är ju bara att ta med 8000:- SEK och knalla upp till dom och handla

EleSW Int.
Mosebacke Torg 19-15
116 21 Stockholm
Sweden

Jag skulle nog undvika den "firman". Elesw.com registrerades den 17 november i år av någon Clifton Dial i North Carolina. Telefonnumret som han uppgivet finns inte längre.

Det finns inget telefonnummer på deras sida och någon firma som hete Elesw finns inte registrerad hos PRV.

Jag har läst någonstans också att anledning till att folk använder Moneygram, Western Union och liknande är för att det inte går att spåra var pengarna tagit vägen

Men men, det kanske bara är jag som är cynisk när jag inte litar på EleSW :)

/Jocke

Ja, när erbjudandet är långt under ordinarie pris och allt överskott dessutom skall gå till välgörenhet så får man nästan skylla sig själv om man blir lurad.

Att det desstuom sägs vara en svensk firma som kränger i USA när det vanligtvis är billigare att deala åt andra hållet gör det ju inte mer trovärdigt...

Jag såg att frakten bjöd de på om man beställer innan 31 december. Låter otäckt mycket som ett "företag" som hoppas på att tokmånga beställer innan dess. Sedan tömmer de sitt välfyllda konto och drar till Bahamas och sippar parasolldrinkar med ett jätteleende på sina läppar.

"We are upgrading our system to accept credit cards and do not take credit cards at this time. Temporally we accept payments only via MoneyGram money transfer service. You only need to have a cash and 10 minutes of your time for MoneyGram transfer. "
Vem provar först? hehe...

Ni kan säkert också få köpt D2h, 4GB minne, 17-35mm och 200-400mm VR i paket för 250$ om ni frågar lite snällt?

Men är det inte bättre att ni skickar 1000$ till "Defenders of wildlife" istället? För någon kamera kommer ni aldrig att få!

Jag fick det här från Defenders of Wildlife idag:

Dear Joakim,

We just recently were made aware of the eleSW web site, and have sent an
inquiry to them. We do not have any record of donation from the company,
although a donation may have been made under an individual's name.

They have not responded to our inquiry to date, which raises our suspicions
of their legitimacy. We are investigating whether there is any other course of
action we might take to disassociate our name from their site.

Regads,
Connie Chmura
Defenders of Wildlife

Jag antar att dom inte har sålt några kameror än då :)

Jag har inte fått något reg.nummer av dem, och inget svar på om jag kan komma upp med $1000 i handen heller...

/Pontus

Man kanske skulle bjuda in dem på en träff med Mosebacke Fotografiska Förening (M.F.S), det kanske finns några där som vill köpa billiga D100 ;)

Ett annat svenskt företag, som dock verkar seriöst (!) är Dustin. De påstår sig sälja D100 inklusive optik 28-100 för 15.000:- (och moms)

Det verkar vara ett märkligt lågt pris det också.

Dustin är ju inget fotoföretag och att reklamera till dem kan innebära stora svårigheter. Jag vet....

Men priset verkar intressant.

/Lars

Funderar på hur vanligt det är att ha svenskt bolag som uppges finnas på Mosebacke torg och driva en nätplats uteslutande skriven på engelska. Nätplatsen är placerad hos/via In2net Network Inc. i Kanada. Undrar förresten om det är Amerikas förenta staters eller kanadesika dollar som avses i annonseringen...

Med tanke på närheten till firman och kunder som regelmässigt besöker etablisemanget vid samma torg, så borde det finnas gynnsamma förutsättningar för detta företag att demonstrera produkterna.

ANNONS
Götaplatsens Foto