Annons

Svindyra svenska fotohandlare

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Har lite funderingar om dyra fotohandlare, jag tyckte mej behöva ett nytt objektiv till min eos 350 istället för originalglasen som följde med.
Så jag fastnade för Sigmas 17-70.
Det har här på FS fått bra kritik och man får mycket objektiv för pengarna.
Pengarna ja, men var finns konkuransen? Scandinavienphoto 3195 kr, Dustin home 3195 kr, Cyberphoto 3175 kr.
Inte med bästa vilja i världen så kallar jag det konkurens.
Jag vill nog nästan kalla det för priskarteller, där dom stora kommer överrens om priset.
Det gäller nu inte bara objektiv, även på kamerasidan och övriga tillbehör skiljer det väldigt lite i pris, alldeles för lite för att kallas sund konkurens.
Nu hade jag tur, jag fick möjlighet att köpa samma objektiv i Japan för tusen kr mindre, och den fotohandlaren säljer inte med förlust, det kan jag lova.
Så det fanns säkert utrymme för ytterligare ca 500 kr "minst" i prissänkning, utan att handlaren blir utfattig. Nu är inte Japan ett lågprisland ändå, generellt sett, fast det är klart jämfört med Svedalas fotohandlare är det ju lågpris./Kennet

Har du stått up på fel fot i dag?

Tycker du är orättvis här, Kennet!
Svenska fotohandlare har för tiden mycket bra priser på fotoutrustning. Om du jämnför innom EU, skiller inte priserna mär enn diff. i mva.
Att antaga kartellvärksomhet tycker jag du skall vara lite återhållsam med. Att handlarna snäglar på varandres priser, tyder vel på att konkurransen funkar. T.o.m. min lokala handlare kann konkurrera med dom, och i tillägg gä service, leverans över disk och enkla reklamasjonsvägar om det behövs.
Att handla i USA och Östen är inte att jämföra. e-Bay butiker med minimala kostnader, kronglig service och rådyra frakkostnader, är inte så lönsamt i slutändan.

Jag vet inte om du som turist handlade TaxFree i Japan; om så blir ju jämförelsen fel.
NB! Din Sigma är dyrare i England (Jessop och WarehouseExpress) enn hos Cyber/SP nu.....så dom är vel med i fel kartell dom då......
Erik J

Sigma måste hålla ett lågt pris i Japan, eftersom Canon och Nikon original (som till viss del tillverkas i landet) också är billigt jämfört med sverige.

En tusenlapp extra kan man betala för ett objektiv. Teleobjektiv däremot för 20-30kkr innebär ett helt års besparingar om man har en vanlig lön eller är student. Samma objektiv kostar 12-17kkr i Japan eller usa. Samtidigt har vi en massa andra förmåner som medborgare i detta land. Men när man ser slöseri med skattepengar, det är då man blir riktigt arg.

Exempelvis förseningar vid bygget av Botniabanan kostar lika mycket pengar årligen, att alla fågelintresserade här på fotosidan skulle kunna få varsitt canon 400/5.6L. Sen kan man hoppas att det finns några fåglar kvar i umeälvens delta efter att bygget är klart, men det är en annan fråga.

Kliver alltid upp med rätt ben "vänster tror jag"

Råder det sund konkurens så brukar alltid ngt företag sticka ut med bättre priser.
Här hittar jag inte ngt sådant.
Nu är det ju inte bara på fotosidan det råder usel konkurens hos, det är ju allmänt känt att Sverige är ett land med usel konkurens inom flertalet brancher så det är väl fel att tro att fotosidan skulle skilja sej från mängden.
Så min åsikt står sej ett tag till./Kenneth

Funderar på hur hög momsen är i en butik New York jämfört med en butik i Sverige. Funderar även på hur hög tullen är på objektiv som införs till EU.

Det är alltid billigare att smuggla in objektiv från USA till EU jämfört med att ta in dem på det riktiga sättet.

Re: Kliver alltid upp med rätt ben "vänster tror jag"

Prova med höger i morgon!
Ju det är nog en o annan branch i Sverige som inte funkar. Systembolaget, Vattenfall, Apoteket, Skatteverket o.a...men det kann du ju jobba med annan stans?
Men fotosidan(.se) har ingen konkurrans :)
Erik J

Tropr inte det handlar om nån kartell, utan helt enkelt små marginaler. Nthandlarna lägger på absolut minimum på priserna för att överleva, och då får alla likartade priser.

Jatsy skrev:
Har lite funderingar om dyra fotohandlare, jag tyckte mej behöva ett nytt objektiv till min eos 350 istället för originalglasen som följde med.
Pengarna ja, men var finns konkuransen? Scandinavienphoto 3195 kr, Dustin home 3195 kr, Cyberphoto 3175 kr.
Jag vill nog nästan kalla det för priskarteller, där dom stora kommer överrens om priset.
Det gäller nu inte bara objektiv, även på kamerasidan och övriga tillbehör skiljer det väldigt lite i pris, alldeles för lite för att kallas sund konkurens.
Nu hade jag tur, jag fick möjlighet att köpa samma objektiv i Japan för tusen kr mindre, och den fotohandlaren säljer inte med förlust, det kan jag lova.
Så det fanns säkert utrymme för ytterligare ca 500 kr "minst" i prissänkning, utan att handlaren blir utfattig. Nu är inte Japan ett lågprisland ändå, generellt sett, fast det är klart jämfört med Svedalas fotohandlare är det ju lågpris./Kennet

Det är väl inget som hindrar att du köper från Japan, USA eller Korea och på så sätt få pengar över, så varför jämrasig över svenska priser.
/Thomas..

Jatsy skrev:
Helt riktigt, det kommer jag att fortsätta med i möjligaste mån./Kenneth

Bli inte förvånad om alla fotoaffärer försvinner, när man resonerar som du.

Tänk när du behöver ett nytt UV-filter tex: Det blir jobbigt att importera det från Japan.

hornavan skrev:

Tänk när du behöver ett nytt UV-filter tex: Det blir jobbigt att importera det från Japan.

Om alla resonerar som du har snart bara dom rika råd att köpa fotoutrustning. Den vanliga Svenson får väl rita sina bilder med en blyertspenna.

Jatsy skrev:
Om alla resonerar som du har snart bara dom rika råd att köpa fotoutrustning. Den vanliga Svenson får väl rita sina bilder med en blyertspenna.

Om det inte finns några fotoaffärer så är det nog lika bra att satsa på blyertpennan.

Det är inte svårt att förstå att om alla köper utomlands då får de svenska butikerna börja sälja något annat; tex blyertspennor.

Det är intressant det där ni säger om priserna i Japan.. för enl en kompis till mig som var där i oktober.. så står sig dom svenska priserna bra i konkurrensen mot dom japanska.. Nu var det ju iof Nikonobjektiv han tittade på i fotobutikerna där.

hornavan skrev:

Man måste ju inte nödvändigtvis köpa ifrån Japan. Men när både filter och frakt är billigare ifrån Tyskland så är valet självklart för mig.

Priset är högre i sverige endast pga en ända sak:
Vi svenskar är mera betalningsvilliga än i andra länder.
Moms, skatt, tull och frakt är underordnat kundens köpkraft för prissättningen.

Hmmmmmm.......

Går ner till Scandinavianphoto ( Mölndal)o klämmer på grejorna jag vill ha o "tjötar" med personalen som alltid är tillmötesgående.
jag fattar inte att personalen skall ha lön(skatt ,soc.avg. etc.etc.) o hyran skall betalas ,så givetvis handlar jag på "nätet",där är det ju billigare.Lagerkostnad vad är det?
Danne

Jatsy skrev:

Skulle man sänka priset på ett objektiv för 3000:- skulle det bli minus i kassan för ett lagligt objektiv. Jag gissar att "vinsten" på sett sådant objektiv är ca 300-500:- före skatt. Och om man inte går med vinst så är det ju liten vits att hålla på.

Redan nu minskar ju antalet fotobutiker i Sverige. Kodak har lagt ner, Fotoquick omstrukturerar verksamheten, Agfa konka. Det finns tecken på att Fuji kommer att omstrukturera sin butiksverksamhet. Expert har blivit en kleti och pleti butik som omstrukturerats till Expert Stormarknad genom uppköp av Power(?) och blir en koncept liknande Elgiganten.

Seriösa amatörer kommer att få vänja sig med att klämma på prylarna under några få mässor. Proffsen upplever redan den utvecklingen. Det är i stora drag bara i storstadsregionerna som det finns utrymme för butiker med varor för fotoamatörer och proffs.

/Maverick

Skulle alla svenskar handla allt utomlands så skulle vi nog få lägga ner hela Sverige och sälja oss till högstbjudande, och det budet skulle knappast bli så högt.

Vårt land och befolkningsmängd är bara en fis i världsrymden.

Det är tillverkarna som sätter priserna och tjänar de grova pengarna, inte sista länken i kedjan = småföretagen. De får slåss om de sista kronorna.

Det är väl det här som kallas marknadsekonomi. Hade vi inte gjort något för att påverka konkurensen hade vi fortfarande stått här med dyrare matpriser mm. Det är uppenbart att konkurrens fungerar när det fungerar. Titta på de just nämnda matpriserna. Både ICA och Coop sänkte sina priser avsevärt när lågprisbutikerna som Lidl, Netto mfl etablerade sig på marknaden. För att möta denna typ av konkurrens så behövs nytänkande. Trots prissänkningen så har ICA dessutom gjort rekordresultat i år tack vare en förändring i varuutbytet, inköpsrutiner och annat. Att detta nytänkande sedan kan få andra konsekvenser såsom nerlagda närbutiker, kanske personalförändrignar etc är en anna sak. En annan lite sak som jag har noterat är att konsumetägda!!! OK oftast är prisledande i negativ riktning och oftast är detn mack som höjer priset först. Konsumentägd till gagn för konsumenten? Pyttsan!! Fram för fri konkurrens!! Att företag som Kameradoktorn och Scandinavia Photo har lyckats beror just på att dom är båda så mycket mer än bara en fotohandlare som framkallade filmer. Bägge var tidigt ute med ett bredae koncept.

Att fotohandlare försvinner har inte mycket med prispress att göra. De flesta levde rätt gott på framkallning av kemiska bilder och det är den marknaden som har försvunnit.

Jag ser det inte som någon särskilt svår handling att köpa produkter i tex Tyskland via internet. Fungerar på samma sätt som med tex NetonNet i Sverige. Betalar dessutom oftast med samma betalkort. Leveranstiderna är i stort identiska med. Det är ju till och med bekvämare än att jaga runt bland handlare i Sverige som i alla fall rätt ofta inte har varan hemma eller bara har en annan variant som jag inte vill ha.

De "svindyra" fraktpriserna från Asien och USA är ibland ett billigt pris för att spara i andra ändan. Mitt 70-200 blev runt 7000 kr billigare inkluive frakt från HongKong än från en handlare i Sverige. Klart om du bara ska ha ett filter så blir frakten högre procentuellt.

M.O.Y skrev:
Skulle alla svenskar handla allt utomlands så skulle vi nog få lägga ner hela Sverige och sälja oss till högstbjudande, och det budet skulle knappast bli så högt.

Vårt land och befolkningsmängd är bara en fis i världsrymden.

Det är tillverkarna som sätter priserna och tjänar de grova pengarna, inte sista länken i kedjan = småföretagen. De får slåss om de sista kronorna.

Vad du glömmer är att det ofta är du och jag som äger dessa tillverkare genom pensionsstiftelser, fonder och aktier. För att inte tala om persionsbeskedet! Vi sitter och svär över att våra fonder och aktier går dåligt samtidigt svär du över höga vinster i företagen? Logiken var är den? Att det finns en del företag som gör nästan obscena vinster som tex Vattenfall beror på politik och brist på just konkurrens. Hade det funnits en fungerande konkurrens inom elmarknaden så skulle inte Vattenfall kunna generera dessa vinster.

Mankan

Senast ändrad:
Inte ger Nikon och Canon de storvinster du pratar om. De existerar inte hos Nikon i alla fall
Siffrorna nedan är för Nikon corp
2002 omsatte Nikon 221.5 miljarder Yen och med 16.1 miljarder Yen i vinst.

2003. Omsättning 271.9 vinst 27.7
2004 Omsättning 285 vinst 25.2
2005 Omsättning 360 vinst 19 (estimerat)

19 miljarder Yen i vinst på en omsättning om 360 miljarder Yen är ingen vidare procentuell vinst. Endast 5,2 %. Var är den enorma vinsten? 360 miljarde Yen är ca 21 miljarder SEK (om jag nu har räknat rätt)

Siffrona kommer från Thom Hogan som är en Nikon kännare av rang

Mankan

Senast ändrad:
ANNONS