Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sync. 2:a ridån 40D + EX580 ???

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Jag fick låna en EX580 (ej II) till min 40D härom dagen. Tyvärr fick jag inte med någon handbok över blixten.

När jag gick in i kamerans meny för blixthantering för att sätta " Sync. vid 2:a ridån" var både den samt "Blixt exponeringskomp." "utgråad" och inte valbara trots att blixten var påslagen och monterad på kameran.

Blixten funkade i övrigt som den skulle dvs. det var kontakt mellan blixt och kamera samt styrningen (ETTL) funkade också!

Någon här som vet vad jag ev. kan ha gjort för fel? Eller SKALL inte detta funka med denna kombinationen???

Mvh!
// Niklas
P.S Jag provade sätta på kameran med blixten både avstängd resp. påslagen = samma resultat.

Det ska inte fungera. Det är bara blixtar som 580 EX II och 430 EX II som kan "prata" med kameran på det sättet.

Du måste ställa synk på ridå två på själva blixten.

Det ska inte fungera. Det är bara blixtar som 580 EX II och 430 EX II som kan "prata" med kameran på det sättet.

Du måste ställa synk på ridå två på själva blixten.

OK, tack!

Någon som vet vilken av de 14 CF som finns på blixten som sätter sync. 2:a ridån? Jag fick som sagt var inte låna manualen, tyvärr!

Mvh!
// Niklas

Titta på sidan 26 så löser det sig förhoppningsvis. http://eosdoc.com/manuals/?q=580EX

Tack!

Precis vad jag var ute efter! ;-)

Skall låna blixten igen om några veckor och det är ju alltid önskvärt om man har "lite" koll på hur grejorna funkar. Jag trodd ejag skulle lösa det utan manual eftersom jag själv sedan länge har en EZ540 men vad gör man när man får blixten i handen mindre än 30 min innan man måste ha den!? :)

Jag fick ju i alla fall låna den och det var ju snällt! Och bilderna blev ju bra (nåja, kanske inte alla men tillräckligt många) så då är det bara att tacka!

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto