Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synka blixt med D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

outside

Ny medlem
Hej!
Jag är en synnerligen glad amatör och är väldigt färsk i fototräsket om nån har synpunkter på hur difus min fråga kanske är..=)
Jag har köpt mig en D200 och kommer att fota mycket extremsport, framförallt skid/snowboardåkning.

Det jag undrar är vad jag behöver för att slå av en eller flera blixtar på distans. Jag har fått mig en SU-800 i julklapp men funderar på om det verkligen är vad jag behöver i första hand?! Jag vet knappt vad det är jag fått..
Det jag har sedan innan är två gamla Speedlight SB28 blixtar som inte synkar med SU-800.
Jag är på gång att köpa en SB900. Kan jag synka den med mina gamla SB28 på något inte så dyrt sätt?
Borde jag byta in min SU-800 och utgå från en SB900 istället?

Jag är riktigt kluven på hur jag ska gå tillväga så snälla ni som kan, ge mig lite tips på vägen!=)
Tack! mvh Erik

Gällande D80, D90 samt D300 (säkert d200 med, har inte ägt någon).
Så kan du synka UTAN din Su-800. Du har samma funktion inbyggt i kameran. Närmare bestämt den interna blixten. Via den interna blixten kan du styra tex Sb-600 blixten, välja lägen. TTL eller helt manuellt tex. Jag använder min D300 till att styra en SB-600 samt en Sb-800 Och kommer nu även köpa nya SB-900 blixten. Dessa funkar perfekt att styra genom den interna blixten, man kan ha väldigt många blixtar igång samt styra deras uteffekt via kameran så man slipper springa fram till blixten och ändra varje gång.

MEN.
Det jag rekomenderar bättre än den inbyggda blixten är att köpa Elinchrom Skyport istället. Framför allt för att den interna blixten inte kan utlösa blixtar längre än 20-25 meter bort (i fri luft) ej heller blixtar som står för mycket på sidan av kameran. Eller bakom. Och det har man oftast.

På Cyberphoto kan du köpa ett Elinchrom Skyport universal radiosynkset. Det kostar ca 1500:- ifall du vill använda det till externa kamera blixtar (måste ha en blixtsko adapter om du INTE har synkuttag på blixten (Sb-800/900 har detta). För detta kit kan du få igång EN blixt. Sen köper du till en reiciver för varje ny blixt du till koppla in. (funkar på alla externa kamera blixtar nästan) Dessa kostar 825:-/st. plus ev om du måste ha en blixtsko.

Elinchrome Skyport universal radiosynk set:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-19360

Mottagre:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL-19352

Dessa funkar upp till 120 meter utomhus. Och kan utlösa om blixten står bakom dig. Dessutom kan du använda dessa i framtiden i studio så dom är inte 'låsta' till externa kamera blixtar.

Byt in sin SU-800 och köp detta istället. Mycket bättre! Större flexibilitet!

Lycka till!

Hej!
Jag är en synnerligen glad amatör och är väldigt färsk i fototräsket om nån har synpunkter på hur difus min fråga kanske är..=)
Jag har köpt mig en D200 och kommer att fota mycket extremsport, framförallt skid/snowboardåkning.

Det jag undrar är vad jag behöver för att slå av en eller flera blixtar på distans. Jag har fått mig en SU-800 i julklapp men funderar på om det verkligen är vad jag behöver i första hand?! Jag vet knappt vad det är jag fått..
Det jag har sedan innan är två gamla Speedlight SB28 blixtar som inte synkar med SU-800.
Jag är på gång att köpa en SB900. Kan jag synka den med mina gamla SB28 på något inte så dyrt sätt?
Borde jag byta in min SU-800 och utgå från en SB900 istället?

Jag är riktigt kluven på hur jag ska gå tillväga så snälla ni som kan, ge mig lite tips på vägen!=)
Tack! mvh Erik

Hej,

Satsa på Pocket Wizard eller liknande sändare/mottagare.

En SU-800 på en D200 är MYCKET bortkastade pengar då det som sagt sitter inbuggt i huset!
Satsa antingen på kompatibla blixtar, SB600/800/900 eller radio sändare/mottagare. Lägg de extra pengarna på radio ist för IR för IR är har du redan inbyggt i kameran och de billiga IR-sändarna kan inte kontrollera blixtarna som Huset kan med nikonblixtar.

Pocketwizars/radiosändare ger deg stor rörlighet och du kommer få röra dig mkt när du springer och ställer in blixtarna på den platsen de står.
CLS dvs Nikons system ger dig mkt inställningsmöjligheter direkt i kameran men sämre spridning och längd på signalerna.

Med Huset i commanderläge (fjärrstydning av blixtar) och med kompatibla blixtar kan du göra följande ändringar på blixtarna direkt i kameran: Ändra blixtprogram (ttl, m, bl, osv) ändra blixtexponeringskompensation och detta kan du göra i grupper om 2 med 4 underkanaler i varje grupp. Alltså 8 separata inställningar med möjlighet till flera blixtar i samma grupp vill jag minnas...

ANNONS
Götaplatsens Foto