Annons

Synka elinchrom blixt med ST-E2

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Hallå,
Lite panik här, ska göra en plåtning i morgon, Jag vill använda min Speedlite ST-E2 för att utlösa min Elinchrom 600RX men det vill sig inte. Är detta någon sorts ohelig allians eller har jag fel inställingar? Finns det något sätt jag kan synka Enichromen utan att köra på kabel?

Oerhört tacksam för snabba svar
/Martin!

det går inte. Den pratar ju med ir med ett intelligent protokoll.

Har du en vanlig lös blixt kan du trigga med den i M mode på blixten.

Rikta den i taket eller så.

Roine

Jösses snabbt svar,
Min tanke är att jag ska slå en 550 på bakgrunden och elinchromen som huvudljus. Borde inte då 550 kunna trigga elinchromen?

vet ej. Men i vart fall inte i "vanlig" model, för du sjuter den mätblixt som i så fall drar med sig elichromen..

Prova ställ den i mauell mode?!

Mina eli måste jag ställa att de löser på ljus, det blir då en grön markering oavnför den kanppen, den blir röd på kabel enbart.

Roine

har inte dom inställningsmöjligheterna på min elin, kan bara välja slave on/off. Har provat att ställa in på manuell men det gör ingen skillnad.
Det märkliga är att jag fick till det här i fredags på en annan plåtning med min bärbara elinchrom fast där använda jag 550 som huvudljus och den andra på bakgrunden....

Kanske dum fråga men varför slår elin
överhuvudtaget om den inte pratar "samma språk"?

MartinAdolfsson skrev:
Kanske dum fråga men varför slår elin
överhuvudtaget om den inte pratar "samma språk"?
Det är ingen dum fråga men det handlar inte om "olika språk" utan att studioblixten inte har någon form av automatik. Du gör alla inställningar (läs: styrka/effekt) på den manuellt. Slår du på studioblixtens slavsensor så kommer blixten utlösas närhelst den känner av en annan blixt gå av någonstans.

Blixten du monterar på kameran ska kunna ställa in styrkan automatiskt med hjälp av ljusmätning i kameran eller huset. Till moderna DSLR:er så innebär det ofta att man först avfyrar några förblixtar för att mäta resultatet, kvickt justera styrkan på blixten och sedan bränna av båder kamera och blixt. En studioblixt uppfattar dessa förblixtar, bränner av och hinner inte ladda upp igen innan den riktiga blixten kommer.

Jag blandar Canons E-TTL och studioblixtar ibland, och enda sättet jag fått det att funka på är följande:
Sätt tejp på studiobixtarnas fotocell, annars kommer de att trigga på Canon-blixtarnas förblixtar. Koppla sedan studioblixtarna till kamerans synk-uttag. har du flera studioblixtar måste du ha en saldd-förgrening, det går som sagt var inte att använda studioblixtarnas fotocell.
Och canonblixtarna styr du via blixtskon (antingen med ST-E2 eller 550EX).

Att blanda studioblixtar med E-TTL så här är inte så dumt. Vid porträtt brukar jag använda E-TTL som huvudljus på modellen och sedan studioblixtar för upplättning och/eller bakgrund. Mha bländaren styr jag sedan studioblixtarnas påverkan på bilden och så länge jag håller mig inom Canonblixtarna kapacitet så styr jag de blixtarna via kamerans och blixtens inställningar.

550EX i slave och M-mode

Om man använder sin 550EX som slav och styr denna med en ST-E2 måste blixten vara i manuellt läge för att man ska kunna trigga studioblixtarna. Om den inte är det så löser studioblixtarna ut på förblixten från 550EX, precis som sagts tidigare. Så vill man slippa sladdarna och arbeta trådlöst med sina studioblixtar så kör manuellt. När man väl gått över till slavläge på sin 550EX måste man hålla inne MODE knappen några sekunder för att den ska hoppa över till M läge, många missar på detta och tror inte att den kan gå alls i M läge då den är slav, men det är fel.

Jonas

Tack så mycket för alla grymt snabba tips, särskilt tack till Tobias Eklund med dina tips så fick jag det att funkar precis som jag önskade.
/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto