Annons

Synology nas vad väljer man "Play" "J" "+" "slim" mm mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sudret

Aktiv medlem
Som rubriken lyder så blir man ju lite snurrig och gärna ramlar på det dyraste utan att egentligen inte fatta skillnaden och vad behöver man egentligen. Har sedan 2010 haft en Synology nas som nu stendött. Inser när jag går in på hemsidan Synology och väljer nasväljar så får man massor förslag på olika modeller. ändelsen på dom olika nasarna skiljer inser jag "+" "Play" " Slim" "J" och modeller utan ändelse. Är det någon av modellerna som är anpassade till foto och redigering, vad ska man tänka på. Fastnade för en DS418, bra pris 4 platser men kanske helt fel.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Tycker deras NAS-väljare är rätt kass

J- är deras instegsmodell, enklare cpu, mindre minne. Mindre funktioner och "appar".

Slim - motsvara ungefär J-serien men 2.5" diskplatser istället.

Standard de som inte tillhör någon serie, alltså de som bara heter t.e.x ds418. Stödjer de vanligaste funktionerna, har bättre hårdvara än j och slim. Stöder alla de vanligaste funktionerna.

Play - Har bättre cpu som stödjer trancodning av h264 och h265 bra om du har den som en mediamaskin till tv ex.

Plus - Bättre garanti 3 år mot 2 på de ovanför, x86 cpu, mer minne, stödjer alla funktioner i mjukvaran, transkodning samt att du kan ha virtuella masikner på tror alla har fler än ett nätverksuttag.

XS - Ännu bättre hårdvara xeon cpu ,ddr minne, 10Gbe, 5 års garanti, Synology Replacement service ( byte av ny utrustning inom 24h )

Börja med att fundera på hur mycket du ska lagra räkna sedan ut hur många diskplatser du behöver, lägg till extra utrymme eller extra platser för framtida behov. Idag kanske du klarar dig med 10TB men i morgon kanske 20TB
Där kan du räkna ut och tänk på minst raid5 / shr

Ska du ha rackmonterad eller desktop?

Ska du bara ha den som lagring / arkiv är den du valt helt ok.

Ska du däremot ha den för att jobba mot tycker jag 1GbE blir oerhört segt. Då rekommenderar jag dig att gå upp till 10GbE eller i alla fall se till att ha möjlighet till det i framtiden. Då rekommenderar dig som insteg om du ska ha desktop att välja DS1621+ eller DS1819+ då har du möjlighet att bygga ut till 10Gbe i framtiden. Alternativ ds1621xs+ som redan har 10GbE , rack så RS1219+.

Tänk också på att du måste ha flera diskar om du ska köra 10GbE och även kanske SSD-cache.

Jag gillar synology men är du sugen på att har lite mer möjligheter då finns qnap, kan du få med thunderbolt 3 och kunna koppla direkt till datorn.


Buy Once, Cry Once.
 

Third eye

Aktiv medlem
Vi köpte 918+ för 3 syften. Köra plexservern, lagra all media för foto och video och kunna köra datorerna trådlöst (dubbla cat6 till Wifi-6 routern) med tillräcklig fart att editera bilderna i lightroom/Photoshop direkt från nasen och vissa videofiler i Premiere Pro.
Så vi kör SHR, simpel link aggregation och trådlöst Wifi-6 i alla 3 datorerna (bytte nätverkskort i de bärbara).
Hastigheten ligger på ca 70MB (560mbit) trådlöst och duger för vårt ändamål.
Den dippar ner på drygt 5500 då och då, NetonNet brukar ha den på kampanj.
Routern vi bytte till för att få fart på det trådlösa är Tp-link ax50 och Elgiganten kampanjar den just nu för 699.
Moderkortet hade redan Wifi-6 och till de bärbara kostar Intel AX200/2230 145kr st hos Dustin.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har också DS918+. Den går att expandera från 4 till 9 platser om man vill (därav namnet).
Jag kör med kabel till mina datorer om jag ska göra något som kräver mycket trafik till NAS:en. Den här modellen har dubbla nätverksuttag, men det har jag inte någon direkt nytta av, så jag använder också link aggregation (slår ihop dem till en kanal med högre kapacitet).
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Den här modellen har dubbla nätverksuttag, men det har jag inte någon direkt nytta av, så jag använder också link aggregation (slår ihop dem till en kanal med högre kapacitet).
Jag köpte nyligen en 420+ och har funderat på link aggregation. Vinner man något på detta om man bara har 1Gb-nätverk på datorn? Kedjan är ju aldrig starkare än den svagaste länken. Men du kanske sitter på 10Gb?
 

apersson850

Aktiv medlem
Såvitt jag har förstått är det mest om mer än en dator har trafik till NAS:en samtidigt som det är en finess att öka kapaciteten mellan NAS och nätverk.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en 420+ och har funderat på link aggregation. Vinner man något på detta om man bara har 1Gb-nätverk på datorn? Kedjan är ju aldrig starkare än den svagaste länken. Men du kanske sitter på 10Gb?
Precis som apersson850 säger så ger inte LAG/LACP (med enstaka undantag för nyare features i SMB3 som jag inte vet ifall Synology DSM stöder ännu) någon prestandavinst för en ensam användare. Är man flera samtidiga användare däremot så kan det förbättra prestandan eftersom de olika datorernas kommunikation sprids över länkarna.
 
Senast ändrad:

Sudret

Aktiv medlem
Tack för många bra svar. Det jag nu saknar i den DS418 som jag nu lånat hem är bland annat automatisk färg och rotera och Moments-väljare. Vad menas med det och är det något som man saknar och är det något mer som kommer att göra en besviken på en ds418. Tänkte att man även skulle kunna kika på bilder via smart tv direkt från nasen, har inte hunnit testa det, funkar det eller måste man gå upp en klass. Så mycket latin för mig. Känner att visst skulle jag kunna gå upp till en DS420+.
 

Third eye

Aktiv medlem
Precis som apersson850 säger så ger inte LAG/LACP (med enstaka undantag för nyare features i SMB3 som jag inte vet ifall Synology DSM stöder ännu) någon prestandavinst för en ensam användare. Är man flera samtidiga användare däremot så kan det förbättra prestandan eftersom de olika datorernas kommunikation sprids över länkarna.
Fick en avsevärd skjuts på farten när jag kopplade för Link aggregation, och jag fick ett avsevärt tapp i farten när jag var tvungen att låna nätverkskabeln ett par timmar för någon vecka sedan. Följde Nas Compares rekomendationer och tykte det blev en jäkla skillnad, om än inte dubbel fart.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Mitt råd är fortfarande köpa en som klara att byggas ut till 10GbE om man ska arbeta mot den. 1GbE idag är lite som att köpa en USB1.1, Pentium 3 dator, Nokia 3310 eller en 30GB HD,
 

SSD

Aktiv medlem
Kör en 918+ som är kopplad till en Imac 27” köpt för ett år sedan. Har ett 1GbE installerat i huset så Imac är kopplad med nätverkskabel till uttag i väggen som sedan går vidare genom en patchpanel och till min NAS som står i en klädkammare. Enda gången det tagit tid är när jag läste över hela hela bild katalogen till NAS.en. Lightroom katalogen ligger på en SSD disk direkt kopplad till Imac´en. Mitt vanliga flöde är att jag laddar in mitt minneskort och går igenom alla bilder i Photomecanic. De jag vill behålla läggs i en mapp direkt i min NAS. Sedan öppnar jag Lightroom och läser in den mappen i mitt Lightroom bibliotek. Vi redigering öppnar jag bilden i Lightroom och ofta via Lightroom till PS. Har aldrig upplevt något lagg eller att 1 GbE skulle vara en begränsning. Att lägga pengar på 10 GbE känns för mig bortkastat. Kan dock inte uttala mig om videoredigering då jag inte pysslar med det, Har sedan en 718+ på annat ställe (inte i mitt hus) till vilken min 918+ gör en backup varje natt. Fungerar klockrent. Min lightroomkatalog (den på den lösa SSD.en) backas upp via Timemachine till 918+ som då sedan backas up mot 718+. Allt fungerat klanderfritt i det dryga året jag haft allting. Lyckades själv konfigurera alltihop men hjälp av en del Youtube klipp och Synology egna instruktioner. Är långtifrån ”datamupp” så i princip alla klarar av det. Att det blev 918+ var dels för 4 facks kapaciteten men också för utbyggnadsmöjligheter (där av + i namnet). Har 4st 4GB diskar i 918+ och 2 st 8GB i 718+.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Fick en avsevärd skjuts på farten när jag kopplade för Link aggregation, och jag fick ett avsevärt tapp i farten när jag var tvungen att låna nätverkskabeln ett par timmar för någon vecka sedan. Följde Nas Compares rekomendationer och tykte det blev en jäkla skillnad, om än inte dubbel fart.
Då är något fel. Fick du någonsin MER än 1Gbit i överföringshastighet? Jag tvivlar starkt på det.
Vad är det för operativsystem du använder?
Jag utgår ifrån att vi fortfarande pratar SMB(3?) och inte NFS?
 

Third eye

Aktiv medlem
Då är något fel. Fick du någonsin MER än 1Gbit i överföringshastighet? Jag tvivlar starkt på det.
Vad är det för operativsystem du använder?
Jag utgår ifrån att vi fortfarande pratar SMB(3?) och inte NFS?
Ja SMB3 och lägst 2, W10 Home
Nej det fick jag inte, inte över1Gbit. Fick betydligt bättre fart dock med Lag. Men det va antagligen felkonfigurerat från början av mig och jag fick plötsligt ännu mer fart nu när jag rensade och började om med allt, 840 mbit trådlöst på större filer singel tråd, kanske hälften på små skitfiler.
Så jag släpper LAG och går på SMB3-DC istället om jag lyckas få till det i Synology DSM, om ens möjligt i nuvarande version, gick i tidigare.
1,4Gbit trådlöst och mer ändå för de som lyckas få till SMB-DC, på olika märken.
Målet är hela tiden att kunna få så bra editeringsmöjligheter som möjligt från NAS'en trådlöst, bilder och video.
 
ANNONS