Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systembyte

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmik

Ny medlem
Har tänkt ett tag på att byta kamerasystem (nuvarande Samsung) till antingen Canon eller Nikon. Har kollat lite på begagnatmarknaden och tänkte att jag kunde få lite tips! Har kollat lite på 5d mark II och 1ds mark II, är inte så insatt i "Nikon världen".

Är det bra att välja en begagnad proffskamera framför en ny entusiastkamera?

Tar mest porträtt och närbilder. Jag är 16 så jag har inte supermycket pengar att hållas med.

Tacksam för svar! :)

Hej
Gammal proffs / ny entusiast beror på vad du behöver. Är snabb AF viktigt? Är bra ISO-egenskaper viktigt? Svaret blir olika beroende på vad du fotar och vad din budget är.

Du skriver om porträtt och närbilder - då kanske den gamla 5D (den första) kan vara ett bra alternativ. Verkar kosta 3500-4000kr. Eftersom du tittar på 5D mkII borde du ha en budget som gör att du har pengar kvar till ett roligt objektiv också.
Porträtt och närbilder kräver inte så mycket av AF-hastighet och om man fotar på Bas-iso så är det kanske inte jättemycket man vinner på köpa en nyare kamera (speciellt inte om man väljer canon, Nikon har lyckats få till dynamiska omfånget på bas-iso riktigt bra på deras senare modeller)

Edit:
Om din budget håller och du kan tänka dig en crop-kamera så tror jag NIkons D7100 är den billigaste kamera hos canon/nikon som har proffsklass på sin autofokus (om det skulle vara viktigt)

En fråga som dyker upp i huvudet när det gäller "systembyte" är varför.

Jag tänker mig att man har ett eller flera skäl till att vilja byta, något som man kanske inte är nöjd med, och som man vill ha ett bättre utgångsläge för när man skaffar ett annat system.

Du skriver inte heller vilken Samsung-kamera du har, men man kan gissa sig till att det är en systemkamera, och ytterligare en gissning är att det är en NX-kamera och inte en kamera av samma sort som Pentax DSLR.

Du har inte nämnt så mycket om dina motivområden, utöver porträtt och närbilder, och till just de ändamålen är Samsungs NX-kameror, särskilt de som har både sökare och bildskärm väldigt bra, medan kameror från Nikon och Canon kanske haltar lite i jämförelse, beroende på vilken modell man väljer. Kamerasystem utan spegel har fördelar, varav en är mycket snabb och säker autofokus, och möjligheten att ganska fritt välja fokuspunkt över en stor del av bildytan. Systemkameror av typ DSLR har ofta svagheter när det gäller val av fokuspunkt och säkerheten i att pricka rätt. Bland system utan spegel finns bland annat Sony, Olympus och Panasonic, som alla har kameror som är väl lämpade till det som du vill fotografera, och som också kan användas med andra objektiv än de som ingår i systemet, om man har särskilda önskemål, till exempel vill ha kortare skärpedjup.

Alla kameror fungerar ju till att ta bilder med, och modellerna som du nämner är förvisso bra kameror. Men eftersom du själv nämner att du inte är så insatt, undrar jag hur pass välövertänkt ett byte är, och om det kanske rentav är bättre att vänta ett tag, tills du bättre kan beskriva precis vad det är du är ute efter. Det skiljer en hel del i detaljer mellan olika kameror, och Canon har i dagens läge inte de bästa sensorerna, även om de är bättre än vad de flesta förmår utnyttja. Om man är väldigt noga med att kameran ska klara ett stort dynamiskt omfång, kan andra märken vara bättre. Canon har självklart också starka sidor, men om man inte vet precis vad man är ute efter är det lätt att hamna fel.

För närbilderna är spegelsökaren ofta inte särskilt bra på moderna kameror, utan man använder kanske hellre direktvisning på skärmen. Då är det bra att ha en skärm som allra minst kan vinklas ut, men ännu hellre en som man kan ställa nästan hur som helst. Där är en del kameror avsevärt bättre än andra, och några av systemkamerorna utan spegel är helt suveräna för närbilder i svåra lägen. Proffskamerorna saknar i flertalet fall flexibiliteten hos bildskärmen som underlättar närbilderna.

Om din budget begränsar dig kanske ett systembyte är oklokt i brådrasket, medan du kanske också kan titta på vad du kan uppnå med det du har.

Och mina frågor här är fler än svaren: Varför vill du byta system, precis vad är det som du upplever som otillräckligt med systemkameran som du har, varför vill du byta just till Canon eller Nikon, och varför siktar du mot proffsmodeller? Vilka bilder tänker du dig att du skulle ta med en Canon 1DS Mark2 som du inte kan ta med kameran du har?

Hej
Gammal proffs / ny entusiast beror på vad du behöver. Är snabb AF viktigt? Är bra ISO-egenskaper viktigt? Svaret blir olika beroende på vad du fotar och vad din budget är.

Du skriver om porträtt och närbilder - då kanske den gamla 5D (den första) kan vara ett bra alternativ. Verkar kosta 3500-4000kr. Eftersom du tittar på 5D mkII borde du ha en budget som gör att du har pengar kvar till ett roligt objektiv också.
Porträtt och närbilder kräver inte så mycket av AF-hastighet och om man fotar på Bas-iso så är det kanske inte jättemycket man vinner på köpa en nyare kamera (speciellt inte om man väljer canon, Nikon har lyckats få till dynamiska omfånget på bas-iso riktigt bra på deras senare modeller)

Edit:
Om din budget håller och du kan tänka dig en crop-kamera så tror jag NIkons D7100 är den billigaste kamera hos canon/nikon som har proffsklass på sin autofokus (om det skulle vara viktigt)

För mig är snabb, precis autofokus, bra bildkvalitet, och stabilitet viktigt. De kamerorna du föreslår verkar vara bra alternativ och jag ska ta med mig de i tanken när jag jämför kameror vidare. som du skrev vill jag ha råd med ett roligt objektiv också :)

Och mina frågor här är fler än svaren: Varför vill du byta system, precis vad är det som du upplever som otillräckligt med systemkameran som du har, varför vill du byta just till Canon eller Nikon, och varför siktar du mot proffsmodeller? Vilka bilder tänker du dig att du skulle ta med en Canon 1DS Mark2 som du inte kan ta med kameran du har?

Ja, jag måste tänka igenom beslutet ytterligare. Jag hade inte tänkt byta förrns i höst.
System vill jag byta då jag nu när min nx10 börjar ge upp efter 2 år. Jag är inte nöjd med kamerans autofokus då den inte hela tiden träffar rätt och tycker att den är seg. Jag siktar in mig på Canon och Nikon då det är kameramärken som är stora och mycket tillbehör och objektiv finns ofta att köpa billigt om man jämför med samsungs utbud. Såklart kan jag tänka mig andra märken om kameran uppfyller det jag förväntar mig av den.

Jag har tittat på både proffs och entusiast modeller då jag gärna ser byggkvalitet och stabilitet i kameran och snabb och precis autofokus. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto