Annons

Systemkamera - 50årspresent

Produkter
(logga in för att koppla)

MissMoss

Medlem
En digital systemkamera ska inhandlas till farsgubben min, som en värdig 50årspresent. Har nu lite problem med att komma på vilken av alla kameror som skulle kunna vara lämplig, så jag behöver alla tips och råd jag kan få!

Följande information kan troligen vara behövlig för att kunna skapa en idé:

- Han är nybörjare på det digitala, äger en analog systemkamera sedan innan
- Han har stora händer, vilket kräver ett större "grepp"
- Han är väldigt noga med kvalité. Ordning och reda liksom
- Jag kan tänka mig att sträcka mig upp till (högst) ca 10 000 rent prismässigt
- Måste inte vara uberavancerade grejer, hellre lättbegripligt i så fall

Det var nog vad jag kunde komma på till min "kravlista"!

Tack på förhand!

Ja, det finns ju en mängd parametrar att tänka på.
Dock ska väl sägas att dagens systemkameror, även de billigaste, duger till enklare hobbybruk oavsett märke (Canon, Nikon, Sony, Pentax, Olympus) . Den största kvalitetsskillnaden vid normalt fotograferande ligger snarare i att man kostar på sig lite dyrare objektiv. Där de dyrare kamerorna lönar sig är snarare om man vill ut och testa gränserna, fota sport och fågel kräver snabb autofokus och snabb seriebildtagning, fota i lite sämre ljus kräver en kamera som klarar höga ISO-tal. Ska man testa kameran i hårdare väder, kraftigt regn, kyla, eller att den ska tåla lite slag så får man kosta på. Annars är som sagt även instegskamerorna dugliga till mycket.

Mina grundråd är:
1. Fråga om gubben har kompisar som fotar. Har han testat och gillar deras kameror så klipp till på det märket. Bland annat för då kan de enkelt låna objektiv av varandra.
2. Kläm och känn. Kameran ska ligga bra i handen. Testa gärna i butik. (Svårt att överraska gubben med presenten då förstås.) Man vänjer sig oftast vad det än är, men greppen skiljer sig lite åt och det gör ju inget om det sitter som handsken direkt.
3. Köp med en normalzoom. Oftast följer det med en sådan när man köper kameran. De brukar ha brännviddsomfånget 18-55mm eller liknande. Oftast inte jätteljusstarka, eller de allra skarpaste, men de är bra att testa sig fram med och sen se vad det är man gillar att fota, och köpa till kompletterande/dyrare objektiv senare.

Att tänka på:
1. Canon och Nikon är störst vilket innebär att det finns mycket objektiv/blixtar och annat på begagnatmarknaden till dessa märken om man vill utöka sin utrustning till en billig penning.
2. Sony, Pentax och Olympus slåss lite om tredjeplatsen. Sony är nog den som ligger närmast efter de stora två. Dessa tre märken skiljer sig alla från Canon och Nikon genom att de ofta har bildstabiliseringen inbyggd i huset. Det innebär att alla objektiv, nya som gamla, kan man använda med bildstabilisering. På Canon och Nikon måste man köpa lite dyrare objektiv om man vill ha bildstabilisering.
3. Vill man filma med sin kamera så är det Canon som leder det racet. Men man ska tänka på att det inte är riktigt som att filma med en vanlig filmkamera. Man får bland annat inte någon autofokus. Men när proffsen filmar med systemkameror är det nästan alltid Canon som gäller.

Och så några avslutande ord. Det jag ovan skrivit gäller ffa DSLR (Digitala Spegelreflex Kameror) som ju av naturen på grund av spegelprismat blir ganska stora. Det senaste året har det ju kommit en uppsjö systemkameror som påminner om de gamla mätsökarkamerorna. Dessa blir ju lite mindre i storlek. Jag kan för lite om dem för att kunna ge några bra råd där, men vill ändå nämna dem i sammanhanget.

Lycka till.

Vad har han för kamera och objektiv nu? Det finns flera system där objektiven passar på både analoga och digitala kameror. En bra grej kunde ju vara att köpa ett hus som han kan använda sina gamla objektiv till.

En annan grej är det här med fullformatsensorer och APS-C-sensorer. FF-sensorer är lika stora som de gamla filmrutorna i analoga kameror så de gamla objektiven kommer att ge samma bilder som med hans gamla kamera. Med en kamera med en mindre APS-C-sensor kommer inte objektiven att ge samma bilder längre. I stort sett lika bra bilder, men för att få samma bild får man ha olika brännvidd för att få samma bild med FF och APS-C.

En annan grej är att storleken på kamerahus är en av de sakerna som beror mest på priset, det finns inga direkt billiga hus med bra grepp. Dock kostar de billigaste med rejält grepp ca 10 000 utan objektiv om du ska ha nya grejer.

Om din far har äldre Nikon objektiv är begagnad Nikon D700 ett bra val - eller ett annat kamerahus ur övre segmentet, då dessa har bättre ergonomi (fler snabbknappar bättre och större sökare), större och robustare konstruktion.

Om inga objektiv finns sedan tidigare är Nikon D90, Nikon 18-105mm och Nikon 35/1.8 en bra början. Detta hus har några år på nacken men den är fortfarande aktuell eftersom den har god isoprestanda, bra tillgång till snabbknappar och bra sökare.

Vad har han för kamera och objektiv nu? Det finns flera system där objektiven passar på både analoga och digitala kameror. En bra grej kunde ju vara att köpa ett hus som han kan använda sina gamla objektiv till.

Skullle till och med säga att det dumt att inte köpa en kamera där hans existerande objektiv passar om det finns någon sådan på marknaden.

ANNONS
Götaplatsens Foto