Annons

Systemkamera eller mobilkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Miiwa

Medlem
Halloj i djungeln!

Jag behöver er hjälp! Har fotograferat med en samsung gx-10 förr, men den började strula och jag lessnade. Fått låna brorsans Canon eos 5d II, som jag såklart trivts med, han behövde ta tillbaka den nu dock, och detta är en kamera jag absolut inte ha råd med i dagsläget.. eller inom en snar framtid heller.

Jag är dock i behov av en BILLIG och BRA och TREVLIG kamera..
Det är antingen de eller att köra på kameran i en iPhone 4, inte så kul när man kanske vill fotografera lite "finare" bilder.

Det jag fotografera är människor och natur i princip, lite djur när tillfälle ges.

Är det dumt att köpa en sketen billig kamera? Borde jag stå ut med mobilkameran, och acceptera att de inte kan bli något avancerat & snyggt ett tag framöver? "/

-vilse i djungeln-

Spara pengar tills du kan köpa något bra. Att köpa något billigt, som varken är bra eller som man inte trivs med, bara för att det är billigt är ingen idé. Det blir tömd budget och bortkastade pengar.

Sent from my analog teleprinter using A4 paper

Det finns ett budget alternativ: olympus pm1 med 14-42 objektiv för 1690.- se mer på prisjakt. Bättre än mobiltelefon och kompaktkamera och bra resekamera den dagen du köper större.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

Det finns ett budget alternativ: olympus pm1 med 14-42 objektiv för 1690.- se mer på prisjakt. Bättre än mobiltelefon och kompaktkamera och bra resekamera den dagen du köper större.

Det här är inte alls ett dumt förslag. Som han säger, så har du en bra (om än något stor) *kompakt*-kamera, som komplement, även om du också/senare köper en större systemkamera.
(Jag har f.ö. en PM1. Den följer ofta med mig, nästan varje dag, för att den är så lätt att ta med. Eftersom den saknar sökare, är den däremot inte så bra/lätt/bekväm att fotografera med. Bilderna blir dock helt OK. Bättre än många rejält dyrare kompaktkameror (riktiga), tack vare den större m4/3 sensorn och det utmärkta objektivet.)

Annars så tycker jag ju att redan de billigaste instegs DSLR -kamerorna, som Canon 1100D och Nikon D3100 och D3200, faktiskt är mycket kamera för pengarna. Man kan hitta paket med hyfsade objektiv från runt 3000. Det är ju ingen 5D MkII, dock. Men ibland ser man tvärsäkra uttalanden här på forumet som jag tycker har klart svårt att relatera neråt. Inte ens de billigaste modellerna är nån skit. Nu vet jag ju inte vad du menar med "Billig" dock. Det kvittar dock lite grann var du lägger dig. Nikon o Canon stegar sina modeller tätt och uppgraderar ofta. Det du får mer med de dyrare modellerna är: snabbare, rappare på att exponera och spara, mer kapabel autofokus, kapabel som i att bättre klara snabba rörliga motiv, mer stöd för filmning, bättre (på vissa sätt) sensor. Sen finns det ett antal finesser som inte nödvändigtsvis finns på alla dyrare modeller, vinklingsbar skärm, gps, wi-fi. Till sist blir en del modeller plötsligt väldigt robusta och tåliga. (se t.ex det grymma destruktionstestet av Canon 7D på Youtube, som faktiskt misslyckades med att helt förstöra kameran, även om bilderna den tog antagligen inte var så skarpa längre.)

ANNONS
Götaplatsens Foto