Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera för runt 3500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liljar

Medlem
Hej,

eftersom jag börjar få svårt att göra det jag vill göra i PhotoShop och LightRoom så tänkte jag att jag får skaffa mig en kamera o tvinga mig ta lite bilder ;)

Jag är inte så sugen på att lägga allt för mycket pengar men iaf så jag kan ta hyfsade bilder i bra upplösning några HDR bilder med mera.

Känner att som många andra att jag vill få ut så mycket av en kamera för ganska lite pengar. Men vad skall jag kolla på?? Jag har inget problem att köpa en begagnad kamera om det skulle vara så. Så alla förslag är välkomna!

Tack på förhand,

Fredrik

Eftersom du inte har nåt emot "begnagat" så kan jag rekommendera gamla Canon-systemkameror. Redan en (numera mycket) gammal 350D ger helt OK bilder (och den är väl nere i runt tusen spänn nu). Jag hade en sådan och i mitt bibliotek av bilder finns flera som är väl så bra. Det tråkiga med 350D och de med den åldern (20D exvis) är att skärmen är pytteliten. En 30D och de däröver (40D/50D...) har mer normal skärm. En 30D hittar du säkert på tradera för mycket mindre än dina 3500.

Det du tjänar på senare kameror är fler megapixlar och betydligt bättre prestanda vid svag belysning. Sen kan de filma och har en massa lull-lull som kan vara praktiskt men inte är nödvändigt.

Objektiven är nästa område. Billiga funkar ofta helt OK, men har också ofta svagheter som aberration åt kanterna och kudd- eller pin-distorsion. En del av detta kan korrigeras i datorn. Och de flesta sådana nackdelar syns egentligen bara om du pixelpeepar hela tiden. På en första systemkamera skulle jag inte bry mig så mycket. Du märker själv om det är ett egentligt problem eller inte.

Jag skulle inte bli förvånad om nästa inlägg totalsågar mina tankar (men då har dom fel:).

Ja, emjo har helfel! :)

Skämt åsido, det han räknar upp duger säkert alldeles utmärkt. Jag kan fylla på med motsvarande från Nikon. Köp t.ex. D80 med paketglugg; brukar gå för 2500:- på tradera. En modernare, men inte lika kapabel kamera är D3000 för ungefär samma pengar. D3100 (som kan filma) fås för 3-400:- till. Nikons paketgluggar (18-55, 18-55 VR, 18-70 och 18-105 VR) är skarpa och bra, men förstås inte så ljusstarka. Vill du ha ljusstyrka också kostar det en tusenlapp till för en 50/1.8.

Per.

I Canonsystemet anser jag fortfarande att en kamera sticker ut som extra prisvärd - och det är 40D. Man kan få den idag för så lite som 2500-3000:- och med det låga priset tycker jag knappast att det är värt att tänka på billigare beg 350D-450D eller 10D-30D. 500D har lite högre upplösning liksom 50D men 1) det verkar som om lågpassfiltret var lite onyanserat i den 15mp sensorn vilket begränsade upplösningen samt 2) skillnaden mellan 10 och 15mp är ändå inte så stor i praktiken. Läs gärna på t ex www.dpreview.com. Skall man köpa nytt inom Canon för lite mer pengar kan man kasta ett öga på de sista exen av 550D.

Jag får tacka för alla bra inlägg hittils :) uppskattar det mycket... har dregglat lite på en Canon D550 och man kanske skall lägga en extra tusing på att skaffa en sådan helt enkelt.

Vad är Nikons motsvarighet till D550?

Jag får tacka för alla bra inlägg hittils :) uppskattar det mycket... har dregglat lite på en Canon D550 och man kanske skall lägga en extra tusing på att skaffa en sådan helt enkelt.

Vad är Nikons motsvarighet till D550?

Det finns ingen. Många spekulerar i att Nikon och Canon med flit lagt sig omlott i modellstegen för att kunna täcka marknaden och inte gå i vägen för varann. Jag har ingen åsikt i den frågan, men Nikon D3100 är inte lika kapabel som 550D och D90/D7000 är kapablare.

Per.

Tack för ditt snabba svar Per!

Såg en d550 på blocket för runt 400 käns ju rätt prisvärt må jag säga

Denna D80 tycker jag är prisvärd + att du får 6mån garanti. Beställer du för avhämtning i närmaste SP butik så kan du ju testa innan köp
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/14127844/nikon-d80-18-135-3-5-5-6-begagnad

Tycker Elgigantes 3500:- för D3100 är också något att betänka om man vill ha något nytt, sensorn är bättre än D90 med D3100 saknar en hel del av de direktval mm som man har i D80 och uppåt i Nikonfamiljen

En 550D för 400:- ska man nog hålla siig borta ifrån, annars å är såklart en 550D också en möjligt val. Du kan ju också där se vad SP har i begagnat att erbjuda

ANNONS