Annons

Systemkamera med 4K eller kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Vill hon färgkorrigera eller lägga på nån liten kontrastökning eller liknande efteråt så MÅSTE det var filmat i 4K, annars blir det jättefula bandning/artefakter av minsta korrigering vilket ser helt fruktansvärt ut enligt mig själv. Ska videorna läggas direkt ut på hemsidan med möjligtvis bara lite klippning så duger 1080p alldeles utmärkt.
Man MÅSTE ingenting. Många av oss som frekventerar den här sidan är besatta av bildkvalitet och är beredda att lägga tid och pengar på att uppnå den. Vad man behöver fråga sig är om den tilltänkta konsumenten märker någon större skillnad och om han är beredd att betala för en eventuell skillnad. Vill man lägga tid på att snofsa till det är det en fördel att köra i 4k, men man ska fråga sig om inte publiken lärt lika mycket från en instsruktionsfilm filmad med och klippst direkt i iphone som den till tänderna redigerade filmen.

Men visst, efterarbete blir enklare och bättre med 4K.
 

Jocke_L

Ny medlem
Tack alla som tagit sig tid att svara och komma med vettiga tankar. Jag tar med mig detta och ska fundera nåt varv till. Har alltid hållit mig till Canon, men varför inte kunna byta märke om det ger ett mervärde :) Ha det gott!
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag testade på min dator, men det var i alla fall segt. Men det var ju inte någon nedskalad redigeringsfil heller.
Men att säga att det inte fungerar bara för att du testat med en fil så har du bestämt dig för att det inte fungerar.
Men att skriva att det inte fungerar utan att skriva vad det är för filer, mjukvara osv är i som att säga att:

Ringa bilfirma och säga att bilen fungerar ej, vad ska jag göra?

ringa datorsupport och säga att datorn fungerar ej.

Det försurar bara för TS och andra.
 

lonian

Aktiv medlem
Innehållet är viktigare än upplösningen, så länge man ser vad det föreställer. 1080p duger gott och väl.
 
ANNONS