Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera till resa (Komplement till GoPro Hero5)

Produkter
(logga in för att koppla)

rozn

Medlem
Tjena allihopa!

Vill börja med att informera er om min väldig låga nivå. Jag har aldrig ägt en systemkamera eller haft något större intresse av fotografering.

Mitt intresse av att köpa en bättre stillbildskamera uppstod nu på senaste Asien-resan. Jag har en GoPro Hero 5 som jag filmar en hel del med samt en iPhone 7 som fått stå för stillbilderna.

Som den prylnörd jag är har jag nu bestämt mig för att köpa en systemkamera till nästkommande resa.

Min budget tror jag tar stopp vid 6000kr. Det får gärna kosta 3-4000kr om det är möjligt.

Får man något vettigt för denna peng? Eller är det helt enkelt för liten budget för att få en duglig systemkamera?

Jag kommer mest att fota landskap, stränder, natur, hav osv.

Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få :)

Ha det fint!
/Alexander

köpte en Fujifilm X-t10 för 3990kr för två veckor sedan.
Men det var ju "bara" för huset utan objektiv...
Kolla köp å sälj sidan här på fotosidan :)

Ska du fota på lite seriösare nivå och om du är villig att lära dig det tekniska och utvecklas så kan du ju köpa nån instegskamera. Spelar inte så stor roll vilken man väljer, sensorerna och kitobjektivet ligger på snarlik nivå inom samma prisklass.
Växer ditt intresse så kommer du så småningom antagligen vilja köpa flera och bättre objektiv. Det mesta av bildkvalitén ligger nämligen i objektiven :)

Ska du dock bara köra auto och mest ta "vardagsbilder" så kanske det är bättre med en lite dyrare kompaktkamera.

jag tycker du ska titta på fuji xt10/xe2/xpro1/xt1 + 18-55 objektivet (sett sådana paket för 5500kr), eventuellt skulle ett fast objektiv vara en lösning för dig om du vet hur du kommer jobba med kameran.. tex 18 eller 23mm ligger nära den bränvidden din iphone ligger på men även 27 & 35mm objektiven fungerar för en del som deras favorit brännvidder.

Perfekt läge att börja bygga på ett fint fuji system verkar det vara iallfall :) kompakta men med väldigt högkvalitet och framför allt extre,t roliga att använda.

Om du vill ha liten kamera så titta på Panasonic Gm5 och Olympus PL7. Båda ryms inom din budget och Gm5 ryms även i din jackficka.

Du får en massa olika råd och jag tror att du får mer sammaanhängande riktning om du kan precisera kraven mer:
1. Hur viktig är liten storlek och hur stor får den vara?
2. Fotar du mest i dagsljus med den eller är mörkerprestanda viktigt?
3. Du har en gopro redan. Hur viktiga är filmegenskaperna? Om viktigt, 4k eller räcker HD?
4. Vill du ha flera objektiv och täcka allt från vidvinkel till längre tele eller räcker ett blygsamt zoomomfång?
5. Skall du fota action eller mest stillbilder på t ex natur?
6. I budgeten ingår allt eller kan du lägga till mer pengar senare för t ex ytterligare objektiv?

Tack för alla tips!!!

Jag har kikat igenom alla era rekommendationer och läst på om kamerorna nu under kvällen.

Det känns som att det lutar mot Fuji, jag gillar deras design, de verkar vara relativt kompakta (?) jämfört med många andra modeller i samma prisklass samt att de verkar vara ganska mycket kamera för pengarna.

Jag funderade lite gällande en kompaktkamera med fast objektiv, men det känns som att jag blir allt för begränsad då och inte att bygga på systemet framöver. Så jag vill ha en systemkamera med utbytbart objektiv.

Hittade detta paket http://www.mattssonsfoto.se/systemkameror/fujifilm/kameror/fujifilm-x-e2-kit-xf18-55-svart som jag blev ganska sugen på. Dock överstiger det budgeten och jag kan inte riktigt motivera ett köp, men det brukar ändras snabbt...

Ni tipsade om flera Fujimodeller, vad skiljer dom egentligen åt och vilken är den bättre av de nämnda modellerna? X-E2 verkar vara en av de billigare, är den kanske för enkel?

Tänkte att jag svarar på dina frågor också Fredrik:

1: Det är är inte så viktig egentligen, men det är klart ett plus om den är lite kompaktare och smidigare än vissa andra. Den kommer främst användas på resor och jag misstänker att den kommer användas mer om den inte tar allt för stor plats.
2: Blir mest dagsljus.
3. Filmegenskaperna är inte så viktiga, kan vara kul men misstänker att jag kommer använda GoPron för det mesta till det ändamålet. Den stödjer 4k 30fps samt 2.7k 60hz.
4. Jag vill ha ett "allround" objektiv till en början. Vill gärna att det ska gå att zooma en gnutta i alla fall.
5. Stillbilder främst.
6. I budgeten ingår allt för att ha en fungerande hygglig kamera. Senare kan det säkerligen tillkomma något ytterligare objektiv.

Hur är denna då?
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=eosm31855svart
Canon EOS M3

Tack för alla tips!!!

Jag har kikat igenom alla era rekommendationer och läst på om kamerorna nu under kvällen.

Det känns som att det lutar mot Fuji, jag gillar deras design, de verkar vara relativt kompakta (?) jämfört med många andra modeller i samma prisklass samt att de verkar vara ganska mycket kamera för pengarna.

Jag funderade lite gällande en kompaktkamera med fast objektiv, men det känns som att jag blir allt för begränsad då och inte att bygga på systemet framöver. Så jag vill ha en systemkamera med utbytbart objektiv.

Hittade detta paket http://www.mattssonsfoto.se/systemkameror/fujifilm/kameror/fujifilm-x-e2-kit-xf18-55-svart som jag blev ganska sugen på. Dock överstiger det budgeten och jag kan inte riktigt motivera ett köp, men det brukar ändras snabbt...

Ni tipsade om flera Fujimodeller, vad skiljer dom egentligen åt och vilken är den bättre av de nämnda modellerna? X-E2 verkar vara en av de billigare, är den kanske för enkel?

Tänkte att jag svarar på dina frågor också Fredrik:

1: Det är är inte så viktig egentligen, men det är klart ett plus om den är lite kompaktare och smidigare än vissa andra. Den kommer främst användas på resor och jag misstänker att den kommer användas mer om den inte tar allt för stor plats.
2: Blir mest dagsljus.
3. Filmegenskaperna är inte så viktiga, kan vara kul men misstänker att jag kommer använda GoPron för det mesta till det ändamålet. Den stödjer 4k 30fps samt 2.7k 60hz.
4. Jag vill ha ett "allround" objektiv till en början. Vill gärna att det ska gå att zooma en gnutta i alla fall.
5. Stillbilder främst.
6. I budgeten ingår allt för att ha en fungerande hygglig kamera. Senare kan det säkerligen tillkomma något ytterligare objektiv.

Hur är denna då?
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=eosm31855svart
Canon EOS M3

EOS M3 saknar sökare, vilket gör den olämplig för soliga stränder där bildskärmen på baksidan kan bli svår att se. Kameror utan sökare är även svårare att hålla stadigt eftersom du inte kan ta stöd mot huvudet genom att trycka kameran mot pannan/ögat.
Ska du ha spegellös Canon titta på nya M5, men då får du höja budget.

För resor skulle jag rekommendera Nikon D3600 som är Nikons billigaste instegskamera. Anledningen är att den har mycket bra batterikapacitet. Köper du spegellöst som t.ex. Fujifilm kommer du även att behöva köpa ett gäng extra batterier och kanske även laddare så att du inte behöver vänta på hotellet medan batterierna laddas. Som alla instegskameror är D3600 är lite trist att använda med många ofta använda instälninar gömda i menyer som man måste lägga lite energi på att lära sig. Dock är den bättre än många mindre spegellösa som lider av samma problem, eftersom tillverkarna har velat hålla nere storleken. Fujis kameror är dock ett lysande undantag från detta. De har utmärkta användargränssnitt och även de bra val förutsatt att man skaffar extra batterier.

Vad det gäller spegellösa som Fujifilms modeller så är den spegellösa tekniken helt klart framtiden. Mindre rörliga delar blir billigare att tillverka och bör kunna göras tåligare mot omild behandling. Dessutom ser man i direkt i sökaren hur bilden kommer att bli, nackdelen är att elektroniska sökare drar mycket ström. Dock har prestanda först på allra senaste tiden kunnat mäta sig med spegelreflexsystem, och då bara för relativt dyra modeller. Skulle därför säga att du sannolikt får mer för pengarna om du väljer en DSLR som t.ex. nikon D3600.

Tror inte du behöver vara orolig för att bli lämnad i sticket när Nikon går över till spegellöst. De har haft i stort sett samma fattning sedan 1959 och har erbjudit uppdateringskit i de fall de skapat inkompatibla förbättringar. Dessutom är den stora mängden befintlig Nikon optik såväl ny som begagnad ett av de större skälen för deras kunder att välja märket.

För stillbilder är Fuji ett bra köp. Fina bilder direkt ur kameran och bra objektiv. Dessutom kan man pressa upp ISO en del och ändå få bra kvalitet. Deras enda nackdel är att före den senaste generationen xpro-2 och XT-2 var att de levererade sämre filmkvalitet än konkurrenterna (därav frågan kring filmning - men det sköts ju med GoPro).

Man kan även titta på begagnat på Fotosidan och köpa genom någon som varit medlem länge. I så fall kan jag tipsa om XT-1 som absolut inte skall kosta mer än 5000kr idag och till detta 18-50/2,8-4 för max 3000kr (pruta). Paket erbjuds för 7500kr. XT-1 har en stor och härlig samt högupplöst EVF sökare - bland de största bland spegellösa. Det är bara Sonys A7 serie samt Panasonic GX8 som har så stora sökare. Större än den i XE-2 (s). Det är heller inte bara sökarens storlek eller pixelmängd - Fuji har bra sökaroptik som gör sökaren skarp. Här slår den Sonys A6x00 serie och flera andra.

Jag har kört spegelfritt på resor de senaste åren, och inte upplevt batteritiden som något problem Ett eller ett par extra batterier i fickan löser problemet så länge man inte tar tusentals bilder om dagen.

Om Nikon fortsätter medk F-fattningen när de väl börjar med seriösa spegelfria kameror tror jag de gör bort sig ...

Tjena allihopa!

Vill börja med att informera er om min väldig låga nivå. Jag har aldrig ägt en systemkamera eller haft något större intresse av fotografering.

Mitt intresse av att köpa en bättre stillbildskamera uppstod nu på senaste Asien-resan. Jag har en GoPro Hero 5 som jag filmar en hel del med samt en iPhone 7 som fått stå för stillbilderna.

Som den prylnörd jag är har jag nu bestämt mig för att köpa en systemkamera till nästkommande resa.

Min budget tror jag tar stopp vid 6000kr. Det får gärna kosta 3-4000kr om det är möjligt.

Får man något vettigt för denna peng? Eller är det helt enkelt för liten budget för att få en duglig systemkamera?

Jag kommer mest att fota landskap, stränder, natur, hav osv.

Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få :)

Ha det fint!
/Alexander

Köp något begagnat, det är mitt tips om du vill komma undan med 3-4000:-. Spegelfritt för att slippa släpa på onödigt mycket kamera. Det finns få saker som har så taskigt andrahandsvärde som gamla kamerahus, så man får mycket för pengarna om man inte nödvändigtvis ska ha nytt.

Jag har kört spegelfritt på resor de senaste åren, och inte upplevt batteritiden som något problem Ett eller ett par extra batterier i fickan löser problemet så länge man inte tar tusentals bilder om dagen.
Om Nikon fortsätter med F-fattningen när de väl börjar med seriösa spegelfria kameror tror jag de gör bort sig ...

Hur många bilder man tar om dagen är intressant bara på resor där man har ström om natten, vilket inte alltid är fallet.

Även om de inte fortsätter med F fattningen kan vi nog räkna med att F optik kommer att kunna att användas fullt ut med adapter.
Kan man inte använda sin gamla Nikonoptik när man köper ny kamera är sannolikheten större att man byter märke.

Sedan är jag inte så säker på att de skulle göra bort sig om de behöll sin fattning. Ett längre avstånd mellan sensor och optik gör det t.ex. lättare att göra bra vidvinkelobjektiv. Dessutom kan det göra det lättare att få plats med fingrarna när man använder ljusstarka objektiv som kan vara ganska tjocka. För det tredje har kamerahusets storlek inte så stor betydelse om objektiven är tunga och ljusstarka som t.ex. de telen fotografer använder vid diverse idrottseveneman eller för djurfoto. Väger objektivet bortåt fyra kilo och är en halvmeter långt har det ingen betydelse om kamerahuset blir 200g lättare eller några procent tunnare.

kul att det lutar åt fuji! Du får ansluta till några av de fina funifanboy FB grupperna.. min favorit är gruppen fujiove, där får man massor med inspiration och hjälp.

några exempel på begagnatpriset för vettiiga fujis kombinationer för din budget

begagnad xt1 hittas idag för 3500-4000kr
xt10 beg 3000-3500kr
xpro1 2500-3000kr
ex2 2000-3000kr

objektivet 18-55 begagnat ca 2500-3000kr
27mm beg 1500kr på tradera nu
23mm f2 3500kr begagnat

Själv har jag en Fujifilm X-T1 som jag är väldigt nöjd med. Den är relativt nyinköpt så ta mina råd med en nypa salt (de kan ju vara jäviga). Det jag gillar med den hittills är följande:
Den är oerhört intuitiv när man fotar - de viktigaste sakerna (bländare, slutare och ISO) har alla egna reglage med tydliga markeringar.
Sökaren är stor och tydlig.
Den "känns" välbyggd och är vädertätad.
Ergonomin är på det stora hela bra.
Skärmen är vridbar i höjdledd, vilket underlättar enormt när man fotar nära marken eller ovanför huvudet.

Nackdelarna då (om man nu ska vara lite mer kritisk):
Menysystemet är kanske inte helt intuitivt. Som tur är behöver jag sällan in och pilla där.
Ibland har jag svårt att se fokusmarkeringarna (i form av skimmer omkring det fokuserade området) men det kanske är ännu svårare på andra kameror.
Många har gnällt om luckan till minneskortet men jag tycker att luckan till uttagen verkar skörare.
Ergonomin hade kunnat vara bättre med ett större handtag och mjukare tumgrepp.
Skärmen hade gärna fått vara vridbar i sidledd också.

Jag har även klämt lite på en Nikon D5300 som också är ett bra instegsval. Den är något billigare och har också spegel, vilket ger bättre autofokus (åtminstone gällande rörliga motiv). Ytterligare en fördel är att den har vridbar skärm. Nackdelen för mig var främst reglagen. Jag är inte van vid PASM-hjulet men det kanske inte är lika viktigt för dig (eller rentav en fördel).

Baserat på ovanstående tror jag att en X-T10, som i princip är samma kamera som X-T1, skulle passa dig bra, men även instegskameror från Nikon (tänk D3300 eller D5300) och Canon (hur deras instegskameror är vet jag dock inte) kan vara bra. Lite beroende på vad du prioriterar har de olika för- och nackdelar.

Rädslan att batteriet ska ta slut är betydligt överdrivet. Det är enklare att ha med sig ett par extra batterier i fickorna än att ha en större kamera med sig. Dessutom är det sällan man är utan tillgång till el i flera dagar (fast det beror på hur du reser också).

Hej alla!

Tack åter igen för all hjälp ni ger.

Jag var igår på Elgiganten samt Mediamarkt och klämde på lite kameror. Dessvärre hade ingen av dessa återförsäljare Fuji.

Jag kollade på Nikon D5500, Canon EOS750D, Nikon D5300, Canon EOS 700D, Nikon D3300 som alla föll inom min budget. Jag kan nämna att jag utökat min budget till runt 7000kr i alla fall då jag insett att det verkar krävas.

Vad skiljer egentligen dessa kameror emellan och jämfört med de tidigare nämna Fuji-kamerorna?

Många av de kameror jag tittade på (om inte alla) hade vridbar skärm vilket verkar vara skönt.

En nämnde Nikon D3600 tidigare i tråden, hittar inget om denna?

Jag har lite svårt för att köpa begagnat tyvärr, så det lutar åt nyköp. Om jag förstått det rätt gällande fuji-kamerorna, är det XT-1 som är den "bästa" och då även den dyraste?

/Alexander

Juste! Läste på gällande X-T10 och X-T1 och som jag förstod det är det i stort sett samma kamera, fast den förstnämnda är aningen mindre?

Hur stor skillnad är det gällande dessa egentligen, kommer jag ångra min om jag köper X-T10 istället för X-T1?

Som jag nämnt tidigare är det bara positivt om den är så liten som möjligt.

Gällande batteritiderna som diskuterats tidigare i tråden så kommer detta inte vara något problem för mig. Skulle jag märka batteritiden är aningen för kort så är det inget problem att ha med sig ett extra batteri.

/Alexander

Hur stor skillnad är det gällande dessa egentligen, kommer jag ångra min om jag köper X-T10 istället för X-T1?
Nej, det tror jag inte. X-T1 är större o robustare men har framför allt större o bättre sökare. Dock är sökaren i lillebror ganska okej.

Hej alla!

Jag var igår på Elgiganten samt Mediamarkt och klämde på lite kameror. Dessvärre hade ingen av dessa återförsäljare Fuji.

Jag kollade på Nikon D5500, Canon EOS750D, Nikon D5300, Canon EOS 700D, Nikon D3300 som alla föll inom min budget. Jag kan nämna att jag utökat min budget till runt 7000kr i alla fall då jag insett att det verkar krävas.

Vad skiljer egentligen dessa kameror emellan och jämfört med de tidigare nämna Fuji-kamerorna?

Många av de kameror jag tittade på (om inte alla) hade vridbar skärm vilket verkar vara skönt.

Jag har lite svårt för att köpa begagnat tyvärr, så det lutar åt nyköp. Om jag förstått det rätt gällande fuji-kamerorna, är det XT-1 som är den "bästa" och då även den dyraste?

/Alexander
CaNikon Inte så stor skillnad emellan märkena.
Håller man sig till de billigare kitobjektiven så är det i princip same same but different.
Den stora skillnaden är om du kan låna/dela objektiv med någon o i så fall kan man med fördel köpa samma märke.
Nikons 3000 serie har inte high speed sync för blixt.
Som första kamera så duger det mycket väl med att köpa den billigaste modellen med ett kitobjektiv. Det finns klara fördelar:
Man gråter inte blod om den går sönder eller blir stulen = man vågar ta med den.
Till det så är det inte så dumt att köpa en ljusstark ca 35mm.
Det är när ljuset tryter som mobilkameran blir värdelös.

När jag kollade kamera till mig själv och en kompis fastnade vi främst för Nikons kameror (men jämfört med Canon kan det i mångt och mycket vara en smakfråga, tror att Nikon har något bättre sensor i instegskamerorna men inte så att det bör vara en avgörande faktor). För egen del var den enda avgörande skillnaden mellan D3300 och D5300 att den senare har vridbar skärm. Det finns säkert ytterligare några skillnader men inget jag tror att du kommer märka av när du fotar.

Trots ovanstående valde jag att gå upp lite i pris och köpa en X-T1 då jag gillar de gammaldags reglagen bättre. Jag valde också X-T1 framför X-T10 eftersom den förra har separat ISO-ratt och det inte skiljer så mycket dem emellan om man köper begagnat. Vikten funderade jag en del på och kom fram till att ett tyngre hus ger bättre balans ifall man använder sig av tunga objektiv och jag fotar gärna med gamla tunga saker.

Skillnaden mellan CanNikon och Fuji är dels reglagen och dels att de förra är spegelreflexkameror medan Fuji är spegellös. För- och nackdelar med respektive typ tror jag att du enklast förstår genom att kolla några youtubeklipp. Sök på "DSLR vs Mirrorless".

De märkbara skillnaderna mellan X-T1 och X-T10, som jag kommer på på rak arm, är:
X-T1 har större sökare
X-T1 är vädertätad
X-T1 har ratt för ISO-inställning
X-T1 har en vikbar skärm (vet ej om X-T10 har det)

X-T10 är lättare och mindre - jämför gärna på camerasize.comöö
X-T10 har inbyggd blixt (men en liten extern följer med X-T1:an)
X-T10 är billigare

Kolla Youtube för mer info.

Jag tror att det är enklare att komma undan billigare med CaNikon än med Fujifilm.

Hej alla!

/Alexander

Det var nog jag som i hastigheten fick för mig att Nikons senaste i 3?00 serien hette D3600, det är D3400 som är den senaste och vassaste i den serien, så inte konstigt att du inte hittade något, ledsen om jag gjorde dig förvirrad

Nja Fuji XT-1 är den bästa bland förra generationens fujikameror, och om du ska ha tag i den ny bör du nog skynda dig eftersom den nu ersatts av XT-2 som är betydligt dyrare. Kanske kan du fynda hos någon butik som säljer ut gamla modeller. Vad som skiljer den från den senaste modellen är att den har lite färre pixlar än den senaste modellen och nikons och canons instegsmodeller. Även autofokus förbättrades i XT-2.

Ska du välja Canon satsa på 750D som har Canons senaste sensorgeneration som är nästan lika bra som de sensorer som sitter i Nikons modeller.

Alla de här ger bra bilder välj den som känns bäst i handen

ANNONS
Götaplatsens Foto