Annons

Tält, sovsäck mm.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det behöver inte bli särskilt dyrt med utrustning för en fjällvandring. Man behöver faktiskt inte lägga ut pengar på ett Hilleberg för en lättare fjällvandring. Däremot så bör man undvika den "värsta skiten" dvs riktigt billiga tält men det finns många bra och prisvärda mellanprismärken som tex Jack Wolfskin och Vaude som räcker alldeles utmärkt för svenskt sommarbruk. Presenning kan möjligen vara bra om man har ett gammalt bomullstält, men med ett modernt bra tält är det överflödigt.
Hyfsade sovsäckar kan man hitta för några hundra. De är inte de lättaste, men de duger. Som jag nämnde tidigare så bör man dock inte "snåla" allt för mycket med komforttemperaturen för det är vanligt, särskilt för de billigare att den är väl tilltagen. Med -5 klarar man sig sommartid. Viktigt att tänka på är även att hur varm man upplever sovsäcken även beror på annat än komforttemperaturen. Är det regnigt, rått och kallt och man själv är frusen när man kryper ner så kan man frysa även med en väl tilltagen sovsäck. Man bör därför vara varm och torr när man går till sängs.
När det gäller duns fuktkänslighet är det lite av en myt. Moderna bra dunsäckar med bra yttertyg är inte särskilt fuktkänsliga och argumentet hörs sällan från de som använder och har använt dunsäckar en lång tid. En dunsäck har även en längre livslängd än en syntet dito så i längden är det en mycket bra investering. Men till en nybörjare rekommenderar jag en billig syntetsäck.
Sen är det ju en del andra saker som behövs; ryggsäck, kängor/stövlar, kök etc. Ta det lugnt, läs i forum och försök att inte hamna i den prylhysteri som är så vanlig. Enkla, bra och funktionella prylar behöver inte vara dyra. Det är ju inte en polarexpedition ni planerar. :)

/David
 
schizo skrev:

Vikt på prylarna är inte SÅ viktiga eftersom vi de närmsta åren kommer att ha barn med oss och sträckorna blir självklart inte så långa och pauserna många, men det är klart man behöver ju inte köpa de tyngsta grejerna.

Några 200g mer på prylarna här och där och "bra ha saker" blir lätt några extra kilo.
Att bära tungt i fjällen är ingen höjdare. Dessutom är risken större att stuka foten om man trampa fel med tung packning.
Det har visat sig att det är just dåliga dragkedjor de billiga grejorna har, så kolla dessa. Det är inget kul om dessa skulle krångla i dåligt väder.
Om Du nu måste satsa på en billigare utrustning, så rekommenderar jag en vandring på en led som har övernattningsstugor, så Du har en reträtt om något skulle krångla.
 
Problemet med fjällen är det lynniga vädret. Själv har jag vandrat i fjällen ett 10-tal gånger, då under 12dagars perioder. Vissa år har man kunnat klarat sig med billig utrustning. Sköna dagar med lite blåst och regn och varma nätter. Andra år, hård blåst och även snö i början av augusti. Är det någonstans utrustningen sätts på prov så är det i fjällen. Fryser man sig genom några nätter, är inte humöret på topp.
Håller med Wolfgang, vandra gärna där det finns stugor. Då kan du välja mellan bo i stugan eller bo i tältet under din vandring. Skulle du överraskas av busväder (vilket kommer snabbt i fjällen), kan du i värsta fall söka skydd i stugan.

Hur som helst så tror jag du kommer få en skön upplevelse i fjällen.

/Gunnar
 
Re: Re: Ett litet tips:

Wolfgang skrev:
Hur klarar den sig, när det blåser 30 sekundmeter?

Den klarar sig bra. Jag är ju ung och rask och inte gammal och slö, så jag kommer ihåg att fästa det ordentligt.
 
Gunnar-E skrev:
Problemet med fjällen är det lynniga vädret. Själv har jag vandrat i fjällen ett 10-tal gånger, då under 12dagars perioder. Vissa år har man kunnat klarat sig med billig utrustning. Sköna dagar med lite blåst och regn och varma nätter. Andra år, hård blåst och även snö i början av augusti. Är det någonstans utrustningen sätts på prov så är det i fjällen. Fryser man sig genom några nätter, är inte humöret på topp.
Håller med Wolfgang, vandra gärna där det finns stugor. Då kan du välja mellan bo i stugan eller bo i tältet under din vandring. Skulle du överraskas av busväder (vilket kommer snabbt i fjällen), kan du i värsta fall söka skydd i stugan.

Hur som helst så tror jag du kommer få en skön upplevelse i fjällen.

/Gunnar

Jag håller till viss del med, men man ska inte sätta likhetstecken mellan billig utrustning och dålig utrustning och en nybörjare förleds lätt att tro att man måste ha ett hillebergstält, gore-tex från topp till tå, multifuelkök etc. Detta tror jag kan leda till en falsk säkerhetskänsla där man sätter sin tillit till materialen. Men som jag nämnde bör man dock undvika de allra billigaste tälten, men likväl kan man få tag på ett mycket dugligt tält för någon tusenlapp.
Men jag håller med om att en vandring längs tex kungsleden är att rekommendera då den är frekvent trafikerad och med jämna mellanrum erbjuder tak över huvudet ifall man ledsnar på tältlivet. :)
Man bör ju även ha i minnet att den svenska fjällvärlden erbjuder en stor diversitet från lågfjäll som Fulufjället i söder till högalpina områden i Sarek och Kebnekaise, till stora lågfjälls och våtmarksområden som Sjaunja och Padjelanta så att "vandra i fjällen" kan innebära mycket och ställa varierande krav på utrustning och fram för allt kunskap och erfarenhet. En kortare vandring på Fulufjället ställer helt enkelt andra krav än 3-veckors vandring i Sarek och man bör anpassa utrustningen därefter.
 
dJb skrev:
Jag håller till viss del med, men man ska inte sätta likhetstecken mellan billig utrustning och dålig utrustning och en nybörjare förleds lätt att tro att man måste ha ett hillebergstält, gore-tex från topp till tå, multifuelkök etc.

Själv började med en billig utrustning för 19 år sedan och har gjort många vandringar sedan dess bl a i Sarek. Man kan naturligtvis inte köpa dyrt från början, men varje år har jag bytt någon pryl som har funkat dåligt till en bättre, och det har visat sig att den bättre alltid varit dyrare.
Tydligen var det klavertramp att jag nämnde Hilleberg, och jag vet att det kan finnas tält av andra märken som kan vara lika bra, men man måste ju bestämma sig får något. Eftersom man inte kan prova alla, så får man förlita sig på testerna och med hjälp av de letar upp det man behöver.
Att jag just rekommenderade ett bra tält som inte kräver komplettering med extra regnskydd är det faktum att frågeställaren vandrar med småbarn.
En vuxen däremot klarar sig med dåligt utrustning om man är en friluftsmänniska.
 
Väg varje pryl och håll nere vikten (välja lättare prylar eller lämna hemma) så det blir en trevligare vandring. Byter man en standard-ficklampa mot en billig diodlampa och ett z-rest istället för uppblåsbart liggunderlag så kan man få med ett extra objektiv. :)

Googla efter packlista. Ha dubbla strumpor i stövlarna och tillräckligt med extrapar för att vara ständigt torr om tassarna.

schizo skrev:
en presenning är kanske ingen dum idé att ta med sig. När vi bråkat och jag blivit utslängd ur tältet så finns det ju lite extraskydd åt mig. :)

:)
 
Wolfgang skrev:
Själv började med en billig utrustning för 19 år sedan och har gjort många vandringar sedan dess bl a i Sarek. Man kan naturligtvis inte köpa dyrt från början, men varje år har jag bytt någon pryl som har funkat dåligt till en bättre, och det har visat sig att den bättre alltid varit dyrare.
Tydligen var det klavertramp att jag nämnde Hilleberg, och jag vet att det kan finnas tält av andra märken som kan vara lika bra, men man måste ju bestämma sig får något. Eftersom man inte kan prova alla, så får man förlita sig på testerna och med hjälp av de letar upp det man behöver.
Att jag just rekommenderade ett bra tält som inte kräver komplettering med extra regnskydd är det faktum att frågeställaren vandrar med småbarn.
En vuxen däremot klarar sig med dåligt utrustning om man är en friluftsmänniska.
Inget fel på H-berg, när de kom för ca 25 år sedan var de helt outstanding och de har bara förbättrats. Mitt eget är ju ett exempel på hur bra de är. Hur många andra tält från den tiden skulle man kosta på ett golvbyte och nya dragkedjor?? Och hur många tält skulle överhuvudtaget hålla för detta?
Tält kan givetvis diskuteras i det oändliga men jag tycker det är den "dödfödd" diskussion, inget tält är det bästa till allt, det är en fråga om vad man skall göra.
Sonen i huset har inte med något av sina tält på sina resor till Svalbard 2 - 3 veckor i mars april årligen. Där ställs andra krav på tälten men de fraktar dem med snöskoters upp på glaciärerna där de håller till. Det är nog bra tält men totalt värdelösa att bära med på en fjällvandring på sommaren eller för en veckotur i svenska fjällen på vintern heller för den delen.
Tar mig friheten...han är och forspaddlar just nu och har ingen dator med...;-)):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=58824
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=47121
Us
 
Wolfgang skrev:
Själv började med en billig utrustning för 19 år sedan och har gjort många vandringar sedan dess bl a i Sarek. Man kan naturligtvis inte köpa dyrt från början, men varje år har jag bytt någon pryl som har funkat dåligt till en bättre, och det har visat sig att den bättre alltid varit dyrare.
Tydligen var det klavertramp att jag nämnde Hilleberg, och jag vet att det kan finnas tält av andra märken som kan vara lika bra, men man måste ju bestämma sig får något. Eftersom man inte kan prova alla, så får man förlita sig på testerna och med hjälp av de letar upp det man behöver.
Att jag just rekommenderade ett bra tält som inte kräver komplettering med extra regnskydd är det faktum att frågeställaren vandrar med småbarn.
En vuxen däremot klarar sig med dåligt utrustning om man är en friluftsmänniska.

Hehe.. nä det var inget klavertramp och visst gör Hilleberg bra tält, men jag påpekade bara att man för en bråkdel av vad ett Kerontält kostar kan hitta ett bra och funktionellt tält som alldeles utmärkt räcker till för en sommarvandring. Men visst är Hilleberg (eller något annat premiumtält) en bra investering om man blir "biten" av vår fantastiska fjällvärld.
Jag håller med om att man bör ha funktionella grejer, men i början tror jag det är lätt att förledas att tro att man måste ha det dyraste. Det var bara det jag menade för det kan lätt dra iväg om man vill ha "det bästa":
Tält: 8000
Soväck: 2000
Kängor: 2000
Ryggsäck: 4000
GTX-kläder: 8000
Kök: 1500
etc. etc.
 
Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Sonen i huset har inte med något av sina tält på sina resor till Svalbard 2 - 3 veckor i mars april årligen. Där ställs andra krav på tälten men de fraktar dem med snöskoters upp på glaciärerna där de håller till. Det är nog bra tält men totalt värdelösa att bära med på en fjällvandring på sommaren eller för en veckotur i svenska fjällen på vintern heller för den delen.
Tar mig friheten...han är och forspaddlar just nu och har ingen dator med...;-)):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=58824
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=47121
Us

Härliga bilder! Får mig att längta till vintern! :) Känner igen Björn från utsidan där jag själv "hängt" en längre tid.

/D
 
Haha.. joo det drar lätt iväg.. samma sak när man kollar objektiv. Köp sigma så sparar man många sköna tusenlappar.

Men vi siktar på mellanprisklassgrejer.

Ett hyffsat tält och en bra ryggsäck.

Men även om man köper halvbra grejer så drar summan fort iväg. Det är därför vi börjar med inköpen nu. Skulle vi köpa allt på ett bräde blev det aldrig någon fjällresa eftersom vi då kommer att inse att vi får en rätt sjysst semester utomlands för dom slantarna. :)

Men i slutändan blir det nog bra. Börjar ha bra kläm på vad som ska införskaffas.

Största problemet är att det inte finns någon som har alla grejer hemma så att man kan jämföra allt samtidigt.
 
Var ska du?
Om du ska Silvervägen kan du ju låna eller köpa ett av mina tält. (om jag inte själv då ska ut)
Börgefjell 3 mans med absid och öppningar i båda ändar. Lågt i tak och lite trångt men förbaskat bra tält som har absid ner till marken på alla sidor. Går att lasta fast absiden som når marken runt hela tältet vid hård blåst. Taket är som ett hus sluttande på båda sidor. Använder jag själv när jag bär.
Hilleberg 4 mans tunnel med stor absid och öppningar i båda ändar. Trevligt att bo i. (tungt att bära) Säljes inte.
Har nåt tvåmanstält också kvar som jag dock inte kan rekommendera ens att låna.
Liggunderlaget som ulltand visar i en länk första sidan tycker jag är bra. Lätt stadigt och isolerande. Det är ett mer helgjutet liggunderlag än dom billiga man köper på macken.
Men jag köpte faktiskt mitt sista på macken för 90 kr.
Jag har slitit ut en hel del tält.
Själv gillar jag tält som inte har en massa kondens inuti när man vaknar.
Och absiden ska vara så stor att man kan ha grejorna där samt kunna laga maten där.
Har hänt ibland att man även haft någon värmekälla där.
Nåja..jag ska inte ta upp mina vintervanor för då blir det lite andra grejer.
Jag har avverkat Fjällräventält, Haglöfs m fl.
Börgefjell och Hilleberg är de tält som inte kondenserat på insidan.
Men jag har legat i Börgefjell som kondenserat också. (vet inte om dom finns idag.)
Så lite tur ska man nog också ha när man köper tält.
Hilleberg har jag erfarenhet av många och inget har kondenserat på insidan ens på vintern.
Dom är dyra men och andra sidan om du köper ett Keron 4 med stor absid där du kan köra in cyklar så kan du sälja husvagnen. Men att bära det långt är jobbigt. Men det finns ju mindre Hillebrg tält.
Sovsäck:-Bättre för varm och måsta öppna än en kall där man måste ligga med kläder på och frysa i alla fall.
Mvh/-Anders
 
Senast ändrad:
Så sant som det är sagt. Just det, stäng aldrig någonsin igen ventilationsluckorna i tron att det blir "varmt och mysigt". Det blir det inte, det blir som en undertempererad våtbastu i Everglades - i bästa fall. OM det blåser döda djävlar kan man möjligen dra igen dem någon centimeter men helst inte. Detta gäller ALLA tält
Vikten på Keron 4 är mindre rolig, har för mig att den ligger på 4,6, troligen mera med det nyare golvet. Det finns tyvärr bara ett vettigt sätt att dela upp det tältet på flera (=2) deltagare. Det blir alltid någon som får bära ytter och innertält. Det går att dela dem men det är inget man gärna sätter ihop en mörk kväll. (30 karbinhakar som skall sitta i rätt ordning).......möjlgen har man en annan lösning idag?
Us
 
Jo kan tänka mig att det blir rätt kvavt i ett tält med all ventilation avstängd.

Har insett att vi får tänkt lite på vad vi inhandlar och inte bara köpa det mest komfortabla.

Tyvärr har vi en relativt liten budget som omöjligör de grejer vi skulle vilja ha och inriktar oss därför på mellanvarianter.

Man kan ju dela annan packning än själva tältet. någon kan ju ta båda säckarna t.ex.

Var vi ska åka är inte bestämt. Jag skulle vilja till pieskehaure men det är lite för långt.

Tack för erbjudandet men det känns dumt att köpa ett 3 mans när ett 4 mans inte är så mycket tyngre och när det kommer behövas om några år.
 
Norska Helsport har ett 4-mans tält som bara väger 2,7 kg. De tillhör inte de billigaste tälten men ligger i alla fall under Hilleberg.

http://www.helsport.no/NO/default.asp?ID=1179&G=800&P=795

Ett tips kan ju även vara att kolla på ebay. Jag såg att ett Hilleberg Tarra i nyskick auktionerades ut för £299, vilket väl ungefär är halva nypriset. (Det är dock inget tält som skulle passa er)
 
Senast ändrad:
schizo skrev:
Men även om man köper halvbra grejer så drar summan fort iväg. Det är därför vi börjar med inköpen nu. Skulle vi köpa allt på ett bräde blev det aldrig någon fjällresa eftersom vi då kommer att inse att vi får en rätt sjysst semester utomlands för dom slantarna. :)
Ouuah, där sa du något. Det är inte tokbilligt att vandra. Har just varit och hämtat tågbiljetter för i runda slängar 4 000:- för två personer. Förra året åkte vi till Barcelona för 3 400:-, reste runt lite och bodde på olika hotell efter kusten som prismässigt kunde jämföras med fjällstugor och de var inte ens dåliga! :)
 
schizo skrev:
Jo kan tänka mig att det blir rätt kvavt i ett tält med all ventilation avstängd.

Har insett att vi får tänkt lite på vad vi inhandlar och inte bara köpa det mest komfortabla.

Tyvärr har vi en relativt liten budget som omöjligör de grejer vi skulle vilja ha och inriktar oss därför på mellanvarianter.

Man kan ju dela annan packning än själva tältet. någon kan ju ta båda säckarna t.ex.

Var vi ska åka är inte bestämt. Jag skulle vilja till pieskehaure men det är lite för långt.

Tack för erbjudandet men det känns dumt att köpa ett 3 mans när ett 4 mans inte är så mycket tyngre och när det kommer behövas om några år.

Ja då är det ju på vägen där jag bor.
PIESKEVÄGEN.
Inte behöver du köpa något av mina tält.
Låna är väl bra.
Och behöver du ligga i stuga på vägen så hör av dig. Gratis för dig om du tar rätt väg, Silvervägen.
Med rätt väg behöver inte semestern kosta så förbaskat mycket.
Maila.!
Mvh/-Anders
 
Senast ändrad:
Tack för erbjudandet men vi kommer att åka ner till skåne i höst för att mjukstarta några dagar.

Sedan blir det säkert en lättare vandring i vår för att senare nästa sommar bli den ordentliga vandringen.

Detta innebär givetvis att vi behöver ett tält innan dess.

Angående tält finns det några passande tält som går hitta på ebay? Har sökt på de vanliga men dom verkar inte finnas.
 
ANNONS