Annons

Tänker jag dumt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har varit medlem här sedan en tid tillbaka men aldrig haft något vettigt att skriva utan har bara läst allt annat intressant jag hittat. Så detta är mitt första inlägg.

I alla fall så är jag ägare till en Canon EOS 400D sedan drygt 1 år tillbaka och är mycket nöjd fortfarande. Det jag saknar dock är lite tillbehör såsom telezoom, blixt och så vidare. Jag har därmed bara kört med ett objektiv som följde med (Tamron AF 17-50 [något mer]) sedan ny på grund av begränsad ekonomi.
Nu har den ekonomiska biten börjat ordna sig och jag vill då givetvis skaffa mig lite fler saker till kameran som jag hittills saknat.
Jag tänker då som så att jag kanske borde lägga ut några extraslantar på tillbehören ifall jag får för mig att skaffa ett nytt kamerahus i framtiden.
Bland annat har jag spanat på ett Canon EF 70-200/4,0 L IS USM och en Canon Speedlite 580EX II och dessa två misstänker jag är mer lämpade till dyrare kamerahus, t.ex 40D eller 5D.

Är det dumt då att tänka som jag gör? Alltså att jag kan skaffa "dyra" tillbehör till ett "billigt" hus så grejerna funkar bra rent kvalitétsmässigt även om jag byter upp mig när det gäller huset.
Jag tänkte om t.ex ovannämnda objektiv och blixt för "för avancerade" för mitt kamerahus och att jag därmed förlorar på att köpa dyra/lyxiga/avancerade saker till ett nybörjarhus.

Och ja, jag är övertygad om att mitt nästa kamerahus blir en Canon, därav mina val av just Canon-produkter.

Jag tror inte att du tänker fel. Om du köper objektiv och tillbehör av bra kvalitet lär de överleva både en och flera husuppgraderingar, speciellt om du köper objektiv som tecknar ut fullformat (som det du nämnde). Att köpa billigare saker skulle jag bara göra om jag antingen var tvungen ekonomiskt eller inte alls var säker på att jag verkligen ville ha ett sådant objektiv (dvs om jag köpte mest för att prova).

Klokt tänkt! Du kommer att få mycket glädje av 70-200-optiken och 580-blixten i kombination med din 400D.

Instämmer med föregående. Det går inte att köpa "för bra" tillbehör. Redan ett så "billigt" hus som 400D är fullt kapabelt att dra nytta av ett fint objektiv och en bra blixt är en bra blixt oavsett vilket hus den sitter på.

Jag valde själv gluggen du nämner till min 400D och när jag använde den första gången var det som att få en helt ny kamera!!

På blixsidan "snålade" jag lite och valde 430, dels för att spara pengar, dels för att få en lite mindre blixt men ibland kan man sakna lite kraft i extrema situationer.

Jag håller i sak med; kvalitet fungerar alltid bäst - men är lite frågande inför valet av blixt.

Skillnaden i prestanda mellan 580EX och 430EX, eller rent av Sigma EF-530 DG Super, är inte så stor att det högre priset för 580 är motiverat. Visst är det kul med rejäla blixtar - men har Du behöv av det - ens i "framtiden"? Det är trots allt i stort sett dubbelt så mycket pengar.

tannler skrev:
Jag håller i sak med; kvalitet fungerar alltid bäst - men är lite frågande inför valet av blixt.

Skillnaden i prestanda mellan 580EX och 430EX, eller rent av Sigma EF-530 DG Super, är inte så stor att det högre priset för 580 är motiverat. Visst är det kul med rejäla blixtar - men har Du behöv av det - ens i "framtiden"? Det är trots allt i stort sett dubbelt så mycket pengar.

Det är just det jag funderat på ett tag. När jag läst inlägg/recensioner här om 430:in och 580:in så får jag den uppfattningen att många tycker att 430:in är för svag och att den saknar funktioner som 580:in har.
Sigman har jag dock inte läst något om så den är helt klart värd att kollas upp.
Tack för tipset!

Det är just det som är problemet - för svag för vaddå? "Bigger is better" är en förödande sjuka - mera blixt "tillverkar" inte bättre bilder. Alla bilder går inte att realisera, alltid, överallt för alla och med allas utrustning. Ta de bilder som är möjliga att ta och gör det bra.

Alla recenserar produkter utifrån sig egen erfarenhet och sina upplevda behov - men överensstämmer de med Dina? Jag tänker inte hålla fram pekpinnen, men; bilda Dig en egen uppfattning, försök komma åt att låna 430 och 580, lita på vad Du själv tycker.

Jag har haft ett Sigmna 500 Super till min gamla EOS10D och vad jättenöjd. Visst fanns det fler finesser på Canons stora, men det fungerade. I dag är de sålda och jag har renodlat Minolta-spåret. Jag har deras stora blixtar ( 5600HS(D) ), men det är för att ljuset inte räcker till för de stora uppställningar jag ibland gör, utan tillgång till tak att fördela blixtljuset i. I normalfallet räcker deras lilla 3600HS(D) gott.

430 eller 580.
Effekten kan ju ha betydelse men jag tycker nog att du ska titta lite mer på funktionerna som skiljer.
580 kan styra fler blixtar vilket jag tycker är ganska kul och användbart (har du polare med 420/430/550/580 så kan du kanske få låna blixtar som du kan styra).
580 har ju HighSpeed sync, manuellt läge, stroboskop, andra ridå funtion (gav lite fel resultat med min gammla 300D då även förblixten kom med på bilden).

Själv tycker jag att det är ganska kul med alla dessa funtionerna även om jag inte använder dem hela tiden.

ExplorerJonsson skrev:
430 eller 580.
Effekten kan ju ha betydelse men jag tycker nog att du ska titta lite mer på funktionerna som skiljer.
580 kan styra fler blixtar vilket jag tycker är ganska kul och användbart (har du polare med 420/430/550/580 så kan du kanske få låna blixtar som du kan styra).
580 har ju HighSpeed sync, manuellt läge, stroboskop, andra ridå funtion (gav lite fel resultat med min gammla 300D då även förblixten kom med på bilden).

Själv tycker jag att det är ganska kul med alla dessa funtionerna även om jag inte använder dem hela tiden.
430 ex har också high speed sync och manuellt läge.

ANNONS
Götaplatsens Foto