Annons

Tänkte börja fotorgrafera (Köpråd)

Produkter
(logga in för att koppla)

Luddas

Medlem
Tänkte börja fotografera
Hej.

Jag har lite pengar över och tänkte börja fotografera lite seriöst nu.

Jag är nästan helt ny på ämnet och vet ej vilken kamera jag ska köpa.

Vill ha en kamera som man kan lära sig med och utvecklas. och den ska inte bli omodern på länge.

Så hur mycket skulle det kosta för en kamera med de tillbehör som behövs tex minneskort väska osv för att kunna ta riktigt fina bilder?
Givetvis hänger det mycket på fotagrafen med, men kameran ska ha kapacitet att prestera bra bilder.

Jag har pengar till att köpa "bra" grejjor men hur länge håller det, behöver sakerna bytas ut på de närmaste åren?
Blir de omoderna? och är det värt pengarna?

Men det jag väljer mellan är 3-4k klassen och 5-8k klassen

Känns ju helt fel om man skulle köpa en billig och sedan märka att man inte kan utvecklas mer med denna eller att bilderna inte uppnår kraven och senare behöva köpa en dyr senare.
Senare känns det med fel att köpa en dyr och sedan inse att foto absolut inte var nått för mig.
Jag vill landa någonstans imellan.

Många frågor hoppas någon kan svara på dem.

Ha de gött alla

Mvh Ludde

Luddas skrev:
Tänkte börja fotografera
Hej.

Jag har lite pengar över och tänkte börja fotografera lite seriöst nu.

Jag är nästan helt ny på ämnet och vet ej vilken kamera jag ska köpa.

Vill ha en kamera som man kan lära sig med och utvecklas. och den ska inte bli omodern på länge.

Så hur mycket skulle det kosta för en kamera med de tillbehör som behövs tex minneskort väska osv för att kunna ta riktigt fina bilder?
Givetvis hänger det mycket på fotagrafen med, men kameran ska ha kapacitet att prestera bra bilder.

Jag har pengar till att köpa "bra" grejjor men hur länge håller det, behöver sakerna bytas ut på de närmaste åren?
Blir de omoderna? och är det värt pengarna?

Men det jag väljer mellan är 3-4k klassen och 5-8k klassen

Känns ju helt fel om man skulle köpa en billig och sedan märka att man inte kan utvecklas mer med denna eller att bilderna inte uppnår kraven och senare behöva köpa en dyr senare.
Senare känns det med fel att köpa en dyr och sedan inse att foto absolut inte var nått för mig.
Jag vill landa någonstans imellan.

Många frågor hoppas någon kan svara på dem.

Ha de gött alla

Mvh Ludde

Jag skulle nog ha kikat på begagnat och då Nikon eller Canons digitalkompakter från förra året. Dvs ca 5Mpixel vilket räcker mycket långt.
köp en kamera med blixtsko och sedan en extern blixtså löser du kompaktens främsa akilleshäl, röda ögon.

Hej Ludvig!

Om du känner att du är riktigt intresserad tycker du ska köpa en Digital systemkamera, köp en Nikon eller en Canon som du kan köpa objektiv och tillbehör efterhand. Begagnad objektiv finns i massor till dessa märken.

Köper du en kompaktkamera så tar det stopp ganska snart när du lärt dig en del, du märker att kameran begränsar dig och du kan inte ta de bilder du vill, en systemkamera däremot kan man utvecklas i lugn och ro med och det finns ju auto-läge att använda om det känns lite svårt i början.

Lycka till!
Mvh Göran

skutte skrev:
Hej Ludvig!

Om du känner att du är riktigt intresserad tycker du ska köpa en Digital systemkamera, köp en Nikon eller en Canon som du kan köpa objektiv och tillbehör efterhand. Begagnad objektiv finns i massor till dessa märken.

Köper du en kompaktkamera så tar det stopp ganska snart när du lärt dig en del, du märker att kameran begränsar dig och du kan inte ta de bilder du vill, en systemkamera däremot kan man utvecklas i lugn och ro med och det finns ju auto-läge att använda om det känns lite svårt i början.

Lycka till!
Mvh Göran

För max 8000kr får man ju ingen DSLR utan man bör då räkna med ca 15 000kr.

Har man dom pengarna så rekomenderar jag också en systemkamera.

Dajo skrev:
För max 8000kr får man ju ingen DSLR utan man bör då räkna med ca 15 000kr.

Har man dom pengarna så rekomenderar jag också en systemkamera.

Ett begagnat 50mm objektiv för c:a 500 kr och nån av dom här så har han ett utmärkt utrustning.

Canon EOS 350D Hus för 7 520 SEK
http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=11923

Nikon D70s för 7 495 SEK
http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=12149

Eller varför inte en begagnad D70 , 300D ?

/Göran

skutte skrev:
Ett begagnat 50mm objektiv för c:a 500 kr och nån av dom här så har han ett utmärkt utrustning.

Canon EOS 350D Hus för 7 520 SEK
http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=11923

Nikon D70s för 7 495 SEK
http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=12149

/Göran

en 50mm för 500kr får man nog leta länge efter. Dom ytterst få som finns begagnade går för runt 900kr.

Dessutom är det nog ingenting för nybörjaren att sitta ned en fast brännvidd.
Till dom priserna kommer alltså någon form av standardzoom (18-70 til Nikon D70) för ca 2300kr begagnad och ca 3700kr nytt.

Genast spräcker amn budgeten på 8000kr.

Dajo skrev:
en 50mm för 500kr får man nog leta länge efter. Dom ytterst få som finns begagnade går för runt 900kr.

Till dom priserna kommer alltså någon form av standardzoom (18-70 til Nikon D70) för ca 2300kr begagnad och ca 3700kr nytt.

Liten koll på FS, inga 50mm här men väl andra.
Letade i 1 minut.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=30040

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=28976

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?
ID=29198

/Göran

Jag köpte själv ett 50mm Nikon 1,8 för 500 kr, det är i perfekt skick och är suveränt bra, hur Canons objektiv är vet jag inte men antar att dom levererar bättre bilder än en en kompakt! Jag har gett några förslag till Ludvig och är inte speciellt intresserad av vad du tycker så jag tänker sluta tjafsa med dig dig om vad han ska köpa för utrustning.
/Göran

50mm tycker inte jag är någon vidare bra idè. Man blir väldigt begränsad med den crop som dslr ger. 30 - 35mm skulle mitt tips bli.
50mm är väldigt svårt att få med mer än en eller två personer i ett halvstort rum.
Men smartast måste ju ändå vara att börja med en zoom, en billig som man kan utforska vilka brännvidder man gillar att jobba med.

Om beg systemkamera kan tänkas så hade i detta fall kikat på en beg canon 300D. Inte värdens bästa eller snabbaste men helt ok
Kan man bara försäkra sig om att slutaren inte ger sig ett på tag så tror jag att man får ett helt ok paket för mellan 5-8 tusen. Kravet att kameran inte skall kännas omodern på ett par år förefaller lite svårbedömt. Beror mkt på vad man fottar.
Alltså 300D beg max 5000:-
512 mb minne 400:-
Optik ?
Kanske en canon 28-105 för max 1500:- eller canon 28-200 för 2500:-
Väska + extrabatt 500:-

/Stefan

Begagnat är mest prisvärt!!

Hej Ludde.

Jag tänker inte börja lägga mig i föregående trista "vem kan mest" diskussion utan försöka förklara hur jag skulle göra om jag var dig.
Det verkar helt klart att digitalt är det som gäller för dig. Det tycker jag är alldeles rätt, speciellt idag när megapixlarna bara blir fler och billigare. Mitt förslag är att du skummar igenom begagnat marknaden, varför i på Fotosidan. Ofta kan du köpa färdiga kit med DSLR, objektiv, minneskort, batterigrepp med mera för mycket lite pengar. Hittade en Canon 300 komplett på följande adress - http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=30277

Fotomarknaden är en djungel, inte lätt att veta vad man ska köpa förrens man testat en del och hittat ett märke man trivs med. Jag har själv använt Canon SLR och DSLR i alla år och är mycket nöjd. Fördelen med DLSR är allt begagnat som finns och dom "lågpris"märken på objektiv, blixtar som finns. Vill man inte satsa för mycket så är ju det perfekt. Ju mindre vanligt förekommande märke du köper, desto mindre kringutrustning från alternativa tillverkare finns det = ofta högre priser. Bästa alternativet, eftersom jag kör Canon själv, är en 350D. Säljs i färdiga kit. Kolla Fyndbörsen!!
Bästa amatördigitalen. Du måste på något sätt räkna in det du sparar på film och framkallning när du köper en digital kamera. Det är inte förrens du har kameran i handen du kan känna om du kommer trivas med just den och om foto är något för dig. Om du tröttnar är det absolut enkelt att sälja en begagnad Canon 350D utan att göra för stor förlust. Satsa inte på kompakter som du snabbt växer ifrån. Att kunna använda olika optik gör att man utvecklas och kan få ut det som kameran har att ge.

Lycka till

Tack för alla tipsen jag fått.

Det är det att jag är bara 16år och har pengar över sedan jag sålt min moped och försäkringspengar sen en mopedolycka. Men frågan är om det är värt att lägga så mycket pengar på Kameran och objektiv osv. Hur länge kn man ha en sådan kamera. Kommer jag behöva byta kamera inom ett år för att den jag hade inte presterar bra längre båda på grund av slitage och att det kommer ny teknologi.

Där finns ju många Canon Eos 300d ut på annons och objektiv till Canon vimlar det av.

Men tar man sedan 350d så stiger priset med ca 1500kr och en D70 ytterliggare en tusing.

Jag tycker en 300d verkar ganska vettigt har sett många bilderna tagna med dom kamerorna och skulle jag nu någon gång kunna uppnå sådana bilder är jag absolut nöjd.

Fredérick:
Jo den 300D såg jag på blocket med. Ser inte helt fel ut men sen behövs ett minneskort på iaf 1gb också.

Ska titta runt överallt nu.

Ha de gött alla, nu ska jag snart gå och sova skola imorn ju.

skutte skrev:
Jag köpte själv ett 50mm Nikon 1,8 för 500 kr, det är i perfekt skick och är suveränt bra, hur Canons objektiv är vet jag inte men antar att dom levererar bättre bilder än en en kompakt! Jag har gett några förslag till Ludvig och är inte speciellt intresserad av vad du tycker så jag tänker sluta tjafsa med dig dig om vad han ska köpa för utrustning.
/Göran

Fick du ett nikkor 50mm 1.8 för 500kr ska du vara lycklig...

Om du visste hur canons kitobjektiv presterar skulle du nog inte rekomendera det. Flertalet kompakter i den högre prisklassen utklassar Canons 18-55mm.
Ska man köpa en DSLR så vill man ju inte döda den med ett uselt objektiv.

Nu har det dessutom kommit fram att budgeten är ganska tight vid 8000kr och då rekomenderar jag igen en beg digitalkompakt om man ine vet att man vill satsa ett antal tusenlappar till framöver på en systemutrustning.

Luddas skrev:
Tack för alla tipsen jag fått.

Det är det att jag är bara 16år och har pengar över sedan jag sålt min moped och försäkringspengar sen en mopedolycka. Men frågan är om det är värt att lägga så mycket pengar på Kameran och objektiv osv. Hur länge kn man ha en sådan kamera. Kommer jag behöva byta kamera inom ett år för att den jag hade inte presterar bra längre båda på grund av slitage och att det kommer ny teknologi.

Där finns ju många Canon Eos 300d ut på annons och objektiv till Canon vimlar det av.

Men tar man sedan 350d så stiger priset med ca 1500kr och en D70 ytterliggare en tusing.

Jag tycker en 300d verkar ganska vettigt har sett många bilderna tagna med dom kamerorna och skulle jag nu någon gång kunna uppnå sådana bilder är jag absolut nöjd.

Fredérick:
Jo den 300D såg jag på blocket med. Ser inte helt fel ut men sen behövs ett minneskort på iaf 1gb också.

Ska titta runt överallt nu.

Ha de gött alla, nu ska jag snart gå och sova skola imorn ju.

Livslängden på kameran är väldigt många år.
Den kommer inte att ta sämre bilder bara för att det kommer nyare och bättre modeller.

Tänk på att en DSLR snabbt skapar behov av en massa tillbehör (vilket är hela vitsen att köpa en systemkamera eftersom amn kan byta delarna så att det passar just den "fotosessionen") och dom tillbehören är inte gratis.

Goda råd är inte dyra!!

Hej Ludde.

Det begagnade kitet som både du och jag hittade innehåller faktiskt allt utom ett minneskort.

Förvisso är inte optiken som följer med av proffsklass, men den uppgradering kan du göra ganska billigt framöver. Jag tror inte du kommer känna att du har en bra kamera med en dålig optik. Det är ditt intresse för foto som är intressant. Att du ska kunna ta bilder som du är nöjd med. Det finns alltid dyrare och bättre grejer än dom man har. Jag vill ha en H-blad digital för ett par hundra tusen, men faktum är att jag var ganska nöjd med min EOS 500 och 28-80 när jag började. Med en DSLR har du alla motivprogram och full-automatik som underlättar i början. Då kan man koncentrera sig på motiv, vinkel, ljus osv. Det finns eninbyggd blixt som sitter tråkigt nära optiken vilket gör att, som på alla kameror med fast blixt, man ska försöka undvika den som ljuskälla. En billig Sunpak eller liknande kan man skaffa senare som extern blixt. Kitet med 300D för 6000:- innehåller också ett batterigrepp vilket gör just det kitet perfekt. Batterigreppet gör automatiskt att du vänder kameran i höjdläge å ett praktiskt och skönt sät. Avtryckare i höjdled!! Du kommer vara kanonnöjd med 300D och den optiken i typ.....3 dagar... när du läst om allt annat som finns att köpa. Men så är det alltid. Jag har precis beställt en Canon EOS 5d och har "nästan" tröttnat på den innan jag fått den. Försök at glömma bort det man vill ha, men inte har. Utnyttja och lät dig hantera din kamera maximalt. Olika motiv, djur, natur, porträtt, stileben etc. Att sedan köpa till flera gluggar(objektiv) kommer inte kosta skjortan!! Du köper ju dom i den takt du har råd, eller hur. När det gäller minneskort måste du inte köpa ett 1 GB, du kan börja med ett 256 eller 512! Man måste komma ihåg att minneskort, liksom analog film, kan falera, då är det inte någon fördel med att ha dom största korten alla gånger. Har du ett stort flöde av bilder, ex produktfoto, bör man ha stora minneskort eller direkt in i Macen, men tar man till vardags rekomenderar jag att du tankar över till datorn oftare istället. Min personliga åsikt är att 300d kitet INTE är en dålig affär för dig. Mycket kamera för pengarna och det är komplett förrutom minneskort. Fotomarknaden är en djungel och det kommer alltid finns dom som tycker, liksom jag, att deras åsikter är rätt. Du måste nog lita å dig själv och köpa det du tycker känns bra för dig. Ännu en gång lycka till med fotandet, som jag tror kommer att ge dig mycket nöje!

Dajo skrev:

MEN.. Ett kitobjektiv till Canon går utan större problem att få lös för 4-600....
Även om de är skit lär det kunna stå sig rätt bra mot de flesta kompakters dito.. eller?
Varför så negativ..

Marknadspriserna har gått ner ruskigt mycket,
kan ju vara surt ifall man köpt in sig på dyrt hus för ett eller två år sedan.. men för folk som precis kommit in i intresset är det väl knappast negativt att priserna rasar...

Tjenare igen alla.

Jo jag har bstämt mig för att satsa på en Canon 300d. Men vilka objektiv ska jag satsa på vill Ha ett som är väldigt allround eller 2 som täcker upp så jag kan ta bilder på nära håll och på långt håll.De ska inte vara för dyra osv.

Jag har hittat ett par anonser nu där det följer med olika objektiv. Är det värt att köpa ett beg paket där man tex får 2 objektiv till för 2000kr mer en det med bara ett objektiv. Självklart beror det ju på vilket objektiv det handlar om.

Här kommer lite länkar till annonser jag spanat in.

http://www.blocket.se/view/6015511.htm?caller=he_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5806073.htm?caller=he_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/6032200.htm?caller=he_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5892687.htm?caller=he_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5961222.htm?caller=he_s&l=0&c=1&city=0

Hej Ludde.

Kollade igenom dom olika "kitten" och jag måste nog föreslå det första, med batterigrepp osv för 6000:-. I och för sig får du bara en optik och inget minneskort, men det köper du till för en ringa summa pengar. Begagnat Sigma 70-300 DL på följande länk: http://www.tradera.com/auction/aid_18189583
Har du ett 18-55 och 70-300 klarar du dig ett bra tag. Det bästa vore egentligen en 28-300, typ Tamron eller Sigma. Har inte kollat om det finns många begagnade, men då klarar du dig i princip med det. I och för sig får man räkna om brännviden med 1,6 på Canon EOS 300D, liksom 350D, 10D och 20D, vilket gör att brännvidden inte blir den allra vidaste, men du får istället desto mer tele. Det som följer med, 18-55 motsvarar ungefär ett 28-80.
Ett 28-300 skulle teoretsikt vara 80-480. Det blir aldrig enkelt med att alltid räkna om dessa brännvidder, man får alltid ta hänsyn till det på grund av den mindre bildsensorn i dessa kameror. Förslagsvis börjar du med ett mindre CF-kort, typ 256 eller 512, och köper upp dig med tiden. Jag tror du kommer uppskatta batterigreppet som ger dig inte bara höjdledsbilder utan också dubbla batterikapaciteten. Ärligt talat, om man nu bryr sig, så ser kameran också snyggare ut med batterigrepp. Hoppas du blivit klokare och du kan på något sätt komma fram till vad du tycker är bäst. Ett 28-105 objektiv blir för snävt för att ta alla typer av bilder. Du saknar helt enkelt vidvinkeln med det objektivet. Som jag skrev tidigare finns det alltid andra tillverkare på objektivsidan, Sigma och Tamron, som gör ibland klart lyckade objektiv. Dessa är alltid billigare, ofta halva priset, än Canon original. Kolla Scandinavian Photo och Cyberphoto!! Fler frågor - hör av dig!!
Fredérick

ANNONS
Götaplatsens Foto