Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Täta 40D i efterhand

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Halloj, jag undrar om det går att täta 40Dn lite bättre själv?
Finns det nåt man kan göra själv? Har hört av folk att kameran inte alls tål något vatten/regn. Vattnet tränger in i huset och förstör :)

Huset har bara tätning runt batterilucka och minneskortslucka vad jag har sett. Har de missat att täta mellan huset och plasten också?

Visst tål en Canon 40D regn. Om det var vanligt att 40D förstördes av regn skulle vi nog läsa ganska många trådar om det här på FS.

Kamerorna håller oftast för mer än man tror, dock så förstår jag om ex Canon inte går ut med att du kan stå i hällregn en dag med den eller bada med den, utan säger att den är inte tätad och du blir istället glad om du råkar hamna i en sån situation och kameran håller.

Alla L-objektiv är inte ordentligt tätade. De är alla välbyggda, men den extra packningssatsen finns bara på senare modeller.

Det är inte skarvar mellan olika "kroppsdelar" i kameran som är problemet. Det är sånt som rör sig, alltså knappar och hjul. Där kan vatten tränga in.

Själv råkade jag ut för hällregn i Tennessee, vilket gjorde att joysticken baktill på min 40D slutade fungera. Den kom till sans igen några timmar senare, när kameran fått torka.
Objektivet klarade duschen utan problem, trots att det var ett "otätt" EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM.

Kräng en plastpåse över kameran innan du gör eskimåsvängar med den.

Nä visst håller dagens elektronik för ganska mycket.
Tänk bara hur länge en mobiltelefon egentligen håller. Tänk att ligga i en svett-fuktig/regnblöt ficka varenda dag. Ganska imponerande =)

Torkar man av kameran efter regnet, samt tar ur batteriet, då skall det vara mycket vatten om det ska gå dåligt. Är elektroniken inte strömsatt skall det till mycket.

Min otätade Eos 5D klarade detta iaf:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/911387.htm?set=mp

Jag har aldrig haft problem med väta trots att jag varit med om en massa som yrkesfotograf sedan 1994. Var nyligen ute tre dagar i regn i streck utan att varken 5D eller 5D mark II fick problem. Har också en 40D och har inte fått några problem med den heller.

Har fått torka ett och annat objektiv. Men någonstans går ju gränsen förstås. Efter Peking-OS fick Nikon in 2 st D3:eek:r som pajjat. De klarade inte av att bli översköljda av havsvatten vid seglingstävlingarna.

Så här brukar jag resonera:
Tänk dej att du är utomhus och fotar med "vanliga" kläder, t.ex. skjorta och jeans. Så länge som du själv står ut med regnet så är risken att din systemkamera går sönder rätt liten. Undvik blixtbilder (!).
Ta med en liten handduk i kameraväskan, så kan du torka av allteftersom. Motljusskydd gör att frontlinsen klarar sej lite längre utan droppar. När du kommer hem: plocka loss objektiv, objektivlock, batteri, minneskort m.m.och låt stå över natten så att eventuell fukt avdunstar. Så har jag kört med 30D och diverse "icke-L" objektiv (bl.a. 28-135, 75-300, Sigma 70-200), det har aldrig varit några som helst problem.

Här börjar en serie bilder från ett evenemang, där det öste ner hela tiden. Fotograferat med en 40D + BG-E2N tillsammans med EF 24-105 mm f/4L IS USM och EF 70-200 mm f/4L IS USM. Jag hade kameran nödtorftigt skyddad av regnrocken när så var möjligt, men det gick ju inte hela tiden. Allt dyngsurt när övningen var över, men inga funktionsproblem alls.

Jo, när jag kom hem hade jag problem med imma på linserna i någon timmar, men det gick över när grejorna torkade upp.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/sets/72157618665779906/

40D och 70-200 f/4L USM (inget tätning, men hyggligt tätt objektiv ändå)

Det var 4 timmar i regn... Påsar, motljusskydd på, torka av med papper och keps på fotografen som styr bort större delen av regnet och det fungerade bra.

Oki, visst kan det gå illa, men man behöver inte vara livrädd för några droppar vatten.

Lyd råden om att plocka isär och öppna batteriluckan efteråt och låt torka upp eventuell fukt.

ANNONS
Götaplatsens Foto