Annons

Tågluffa med Nex, vilka objektiv skall med?

Produkter
(logga in för att koppla)

estiswe

Medlem
Hej,

Jag planerar en tre veckors tågluff i sommar där kameran givetvis skall med. Foto är inte det primära då jag är glad amatör men jag ser det som ett ypperligt tillfälle att öva och utveckla fototekniken.

Jag har i stort sätt bara gamla analoga gluggar som jag fått ärva och tänkte ta med några (1-2st utöver kitzoomen) men jag behöver lite hjälp kring hur jag skall resonera.

De som finns är följande;
Konica 40/1,8
Konica 28/2,8
Konica 40-105/3,5 (stor och tung)
Pentax 50/2
Pentax 28/2,8
Pentax 80-200/4,5
Pentax 500/8 spegeltele
original kitzoom Sony 18-50/3,5

Det som ger mig huvudbry är hur bildvinkeln blir annorlunda med APS-C sensorn och vilket objektiv som då är bäst att ta med. Många rekommenderar fasta 40 eller 50mm objektiv vid resa, men ifall jag använder mina 40 och 50mm objektiv motsvarar det 60-75mm? Och därför borde jag istället använda 28mm som skulle motsvara 42mm? Tänker jag rätt?

Jag har också kollat på att köpa ett nytt objektiv. Jag är student så jag kommer inte lägga några större pengar på det nu men de jag kollat på är

Sony E 16/2,8 pankakslins
Sigma AF 30/2,8
Sigma 19/2,8

Vad anser ni, bör jag investera i ett nytt objektiv, och i så fall vilket, eller bör jag klara mig med de gamla objektiv jag har som komplement till kitzoomen och vilka objektiv skulle ni då ha valt?

Tack på förhand!

Vänliga Hälsningar Robert
 
Nä du tänker väl inte fel. Folk är så olika i sina behov men om vi pratar resa så skulle jag bara ta med Sonys 16-50mm (E-mount) för det har ju inbyggd motorzoom och jag tycker det är suveränt vid filmning. Så filmar man det minsta så skulle jag ta med det först och främst som ett "gå omkring med"-objektiv. Möjligen komplettera med ett inte alltför skrymmande tele - kanske kring 135mm.