Annons

Tågluffa med Nex, vilka objektiv skall med?

Produkter
(logga in för att koppla)

estiswe

Medlem
Hej,

Jag planerar en tre veckors tågluff i sommar där kameran givetvis skall med. Foto är inte det primära då jag är glad amatör men jag ser det som ett ypperligt tillfälle att öva och utveckla fototekniken.

Jag har i stort sätt bara gamla analoga gluggar som jag fått ärva och tänkte ta med några (1-2st utöver kitzoomen) men jag behöver lite hjälp kring hur jag skall resonera.

De som finns är följande;
Konica 40/1,8
Konica 28/2,8
Konica 40-105/3,5 (stor och tung)
Pentax 50/2
Pentax 28/2,8
Pentax 80-200/4,5
Pentax 500/8 spegeltele
original kitzoom Sony 18-50/3,5

Det som ger mig huvudbry är hur bildvinkeln blir annorlunda med APS-C sensorn och vilket objektiv som då är bäst att ta med. Många rekommenderar fasta 40 eller 50mm objektiv vid resa, men ifall jag använder mina 40 och 50mm objektiv motsvarar det 60-75mm? Och därför borde jag istället använda 28mm som skulle motsvara 42mm? Tänker jag rätt?

Jag har också kollat på att köpa ett nytt objektiv. Jag är student så jag kommer inte lägga några större pengar på det nu men de jag kollat på är

Sony E 16/2,8 pankakslins
Sigma AF 30/2,8
Sigma 19/2,8

Vad anser ni, bör jag investera i ett nytt objektiv, och i så fall vilket, eller bör jag klara mig med de gamla objektiv jag har som komplement till kitzoomen och vilka objektiv skulle ni då ha valt?

Tack på förhand!

Vänliga Hälsningar Robert
 
Nä du tänker väl inte fel. Folk är så olika i sina behov men om vi pratar resa så skulle jag bara ta med Sonys 16-50mm (E-mount) för det har ju inbyggd motorzoom och jag tycker det är suveränt vid filmning. Så filmar man det minsta så skulle jag ta med det först och främst som ett "gå omkring med"-objektiv. Möjligen komplettera med ett inte alltför skrymmande tele - kanske kring 135mm.

Jag ser dock inget om vilken NEX du har. 16-50mm-objektivet måste man se upp med om man har en gammal NEX för det kräver autokompensation för distorsion och det hade bara NEX 7 och NEX 6 ursprungligen men jag tror att det finns fixar för det i de senaste firmwareuppgraderingarna Sony släppt till om inte lla så de flesta NEX-modellerna.
 
Jag utgår från att kitzoomen ovan är det äldre 18 - 55mm utan motorzoom. Oavsett vilket så känns det naturligt att ta med ett sådant som allroundobjektiv på resan. Sedan skulle jag välja 40mm eller 50mm objektivet med sina högre ljusstyrkor för att fånga detaljer och då kunna lägga bakgrunder i oskärpa.

Sedan blir det nog väldigt mycket personlig smak och motivpreferenser vid val av något ytterligare objektiv. Antingen ett tele runt 135mm eller en rejäl vidvinkel. Detta val beror kanske också på vad det är för resmål. Beträffande vidvinkel är det svårt att få till något rejält med tanke på brännviddsförlängningen på en APS-C. Kan ett Samyang 14mm vara ett alternativ? Det kräver dock ytterligare en adapter.
 
Nä du tänker väl inte fel. Folk är så olika i sina behov men om vi pratar resa så skulle jag bara ta med Sonys 16-50mm (E-mount) för det har ju inbyggd motorzoom och jag tycker det är suveränt vid filmning. Så filmar man det minsta så skulle jag ta med det först och främst som ett "gå omkring med"-objektiv. Möjligen komplettera med ett inte alltför skrymmande tele - kanske kring 135mm.

Jag ser dock inget om vilken NEX du har. 16-50mm-objektivet måste man se upp med om man har en gammal NEX för det kräver autokompensation för distorsion och det hade bara NEX 7 och NEX 6 ursprungligen men jag tror att det finns fixar för det i de senaste firmwareuppgraderingarna Sony släppt till om inte lla så de flesta NEX-modellerna.

Tack för ditt svar! Jag har en Nex-5. sonys 16-50mm skulle vara trevligt men jag har tyvärr inte råd att införskaffa det innan resan. //Robert
 
Tågluff?
Då lär det väl bli vackra landskap, mysiga gränder i städer, interiöerer från krogar, bussar och tåg, kanske porträtt. På en NEX 5 är kitobjektivet 18-55 smidigt och det ger bildkvalitet betydligt bättre än sitt rykte. 16mm/2.8 vidvinkeln motsvarar 24 mm, dvs ger lite större vidvinkel än kitobjektivet vilket kan vara bra i trånga utrymmen men även till landskap. Med gamla manuella objektiv förlorar du autofokus, och delvis mätautomatiken samt måste du skaffa skrymmande adaptrar.
Har själv de grejer jag beskriver plus massor av objektiv med adaptrar, du kan få OK resultat men det är bökigare arbete. Distorsionen på nexobjektiven är måttlig och gå att fixa i PS vid behov.
Båda objektiven jag nämner hittar du oft begagnade till bra priser.
 
Tågluff?
Då lär det väl bli vackra landskap, mysiga gränder i städer, interiöerer från krogar, bussar och tåg, kanske porträtt. På en NEX 5 är kitobjektivet 18-55 smidigt och det ger bildkvalitet betydligt bättre än sitt rykte. 16mm/2.8 vidvinkeln motsvarar 24 mm, dvs ger lite större vidvinkel än kitobjektivet vilket kan vara bra i trånga utrymmen men även till landskap. Med gamla manuella objektiv förlorar du autofokus, och delvis mätautomatiken samt måste du skaffa skrymmande adaptrar.
Har själv de grejer jag beskriver plus massor av objektiv med adaptrar, du kan få OK resultat men det är bökigare arbete. Distorsionen på nexobjektiven är måttlig och gå att fixa i PS vid behov.
Båda objektiven jag nämner hittar du oft begagnade till bra priser.

Tack för din kommentar. Ja, kitobjektivet får följa med då det bör duga gott till mig. Min första tanke var att ta med 80-200mm objektivet plus ett till, men jag tror jag hoppas 80-200 då det är rätt tungt och som du säger är det alltid bökigare med gamla manuella gluggar.

Dock funderar jag ändå på att ta med ett manuellt 28/2,8 då det inte tar så mycket plats och bör motsvara sigmas 30mm något sånär och sedan komplettera med antingen sony 16 eller sigma 19, vad tror ni om det?

Sonys 16 motsvarar ju som du sa 24mm och sigmas 19 motsvarar 28mm. Sigmas kostar hälften så mkt som sonys ifall jag inte hittar något begagnat, tror du att jag som nybörjare förlorar mycket på ett 28mm istället för 24?

Tackar för era svar, tur det finns folk mer erfarenhet när man själv famlar i mörkret!
 
Jag hade inte svettats så mycket, utan gjort det enkelt för mig med en glugg. Antingen en zoom eller någon av mina favoritbrännvidder, 35 eller 28. Jag har tågluffat en gång med en hemsk arsenal med analoga och digitala kameror, och en gång med bara LX3. Det var nog ungefär lika framgångsrikt bildmässigt, och idag skulle jag alla gånger resa mycket lätt. Kör normalzoom om ljusstyrkan brukar räcka, knäpp och ha kul!
 
Bra att ha!

Ta med alla vetja! Till nästa gång vet Du vilka du använt mest och då tar Du bara dessa. "Trial and error."
 
Det verkar vara delade meningar kring vad man skall ha med sig och det är nog som många av er säger, det är högst personligt vad man vill ha.

Jag tackar och tar gärna emot fler tips ändå då jag själv inte hittat min "nisch" och således har svårt att avgöra vad som bör funka bra.
När ni rekommenderar en viss brännvidd, avser ni då vad det skulle motsvara med fullformat? dvs. om någon föreslår 40mm eller 28mm, är det då på fullformat så jag bör dividera det med 1,5 för att hitta lämplig glugg till nex-5an eller är det brännvidden objektivet bör ha?
 
Jag kastar mig in i diskussionen också, med mina personliga preferenser.

Du verkar ha läst på ordentligt, allt du skriver stämmer, men du känner beslutsångest.

Mina tankar är att du tar kitzoomen (det har du ju redan bestämt) och ytterligare ett objektiv. Om du vill ha ett ljusstarkt objektiv, välj Konica 40/1.8, som är hyfsat ljusstarkt, skarpt, billigt för dig och litet, men med adapter blir kombon inte längre så liten... Dessutom är det manuell fokus som gäller, men med Sonys eminenta 'focus peaking' är problemet inte så stort.

Om du vill ha något som går ner i jackfickan så väljer du antingen någon av Sigmorna (billiga, skarpa över hela bildytan, men lite i största laget) eller Sonys 16/2.8 (riktigt litet och lätt, dyrare, bättre än sitt rykte, riktigt skarpt i mitten men inte lika skarpt i kanterna...).

Min 2-öring.
 
Hexanon 40/1.8 behöver ju bländas ner till minst f/2.8 för att bli bra, bättre då med något annat ljusstarkt objektiv om du fotar kvällstid, t ex deras 50/1.7 som är skarp vidöppen. Annars vore väl ett litet tele ett bra komplement till kitzoomen. Konica hexanon 135/3.5 är litet, jättebra och kostar oftast runt dryga hundringen, finns i överflöd på begagnadmarknaden. Men välj den senaste versionen, den är minst men lika bra (och inte hexarversionen)
 
Tack för ditt svar! Jag har en Nex-5. sonys 16-50mm skulle vara trevligt men jag har tyvärr inte råd att införskaffa det innan resan. //Robert

Då instämmer jag med en tidigare skribent som rekommenderade kitzoomen. Den är faktiskt helt OK om man ska ha den till en NEX 5.

Instämmmer med Håkan om Hexanon 135:an/3,5. Den är mycket bra och litet och lätt, vilken är viktigt på resor.
 
Hade tagit kit linsen och ett Sonys 16/2.8 för ljusstyrkan och i trånga miljöer. Ev ditt 40/1.8 som är kort och skarpt.....

Jag brukar resa med kiten + 16/2.8 och fisch eye eller vidvinkel kónvertern och ibalnd sigma 30/2,8
 
Till min NEX-7 har jag i stort sett alltid med mig Sigma 19 och 30 mm och Sony 50 mm OSS - d.v.s. samma område som du täcker med kitzoomen, som faktiskt är riktigt bra (och har stabilisering) :)

En del har fått för sig att skärpan i den gamla kitzoomen inte räcker för NEX-7, och det kan kanske vara sant om man fotograferar tegelväggar och dylikt - för normala motiv räcker den till det mesta (definitivt semesterbilder som tågluff och dylikt). Den nya med motordriven zoom är vad jag sett inte skarpare, och har nackdelen att motorzoom är långsammare än vridzoom (vilket förstås är en fördel om man filmar mycket) - den måste också veckla ut sig när man startar kameran.
 
Tack för alla svar! NU har jag lite mer kött på benen inför resan. Som det ser ut nu kommer jag ta med kitzoomen, Konica 40/1,8 samt ett till, beroende på vilken av 16/2,8, 19/2,8 30/2,8 jag får tag på! La även ut en köpes annons på dessa samt det föreslagna 135/3,5.

Någon som har erfarenhet av Sigmas 19 och 30mm i jämförelse med Sonys 16/2,8? Väger bildkvalitén i Sigmas objektiv upp det faktum att de är större än sonys 16mm och inte lika smidiga eller bör man köra på sonys 16/2,8 ifall man föredrar en smidig lösning?
 
NEX-5 med La-EA1 eller på kameran och Minolta 24mm f2.8 blir en skarp reportage-vidvinkel. Jag gillar den kombinationen när a99 blir för stor. Om storleken är avgörande tag med en GoPro.
 
Sådär, här kommer en liten uppdatering! Jag köpte Sigmas 19/2,8 förra veckan och nu budade jag precis hem ett Konica 135/3,5 objektiv. de får följa med tillsammans med Kitzoomen och 40/1,8! Hoppas på att kunna ta många spännande bilder. Kompletterade även med en ny väska att ha för dagsturer, Lowepro Passport Sling II, riktigt smidig. Så nu fattas bara en backpacker väska också...

Tack för alla svar!

Hälsningar Robert
 
Till min NEX-7 har jag i stort sett alltid med mig Sigma 19 och 30 mm och Sony 50 mm OSS - d.v.s. samma område som du täcker med kitzoomen, som faktiskt är riktigt bra (och har stabilisering) :)

En del har fått för sig att skärpan i den gamla kitzoomen inte räcker för NEX-7, och det kan kanske vara sant om man fotograferar tegelväggar och dylikt - för normala motiv räcker den till det mesta (definitivt semesterbilder som tågluff och dylikt). Den nya med motordriven zoom är vad jag sett inte skarpare, och har nackdelen att motorzoom är långsammare än vridzoom (vilket förstås är en fördel om man filmar mycket) - den måste också veckla ut sig när man startar kameran.

Det där är faktiskt lite fel Håkan. Att objektivet har motorzoom innebär inte att man måste använda denna. Den har sitt berättigande vid filmning. Vid stillbildsfoto kan den överstyras genom att zoomringen vrides manuellt och det går blixtssnabbt - för att inte säga nästan väl snabbt. Det objektivet är ju lite plastigt, så det är ingen Hexanon-feeleing direkt. Dämpningen är i princip obefintlig.
 
Sådär, här kommer en liten uppdatering! Jag köpte Sigmas 19/2,8 förra veckan och nu budade jag precis hem ett Konica 135/3,5 objektiv. de får följa med tillsammans med Kitzoomen och 40/1,8! Hoppas på att kunna ta många spännande bilder. Kompletterade även med en ny väska att ha för dagsturer, Lowepro Passport Sling II, riktigt smidig. Så nu fattas bara en backpacker väska också...

Tack för alla svar!

Hälsningar Robert

God tur!
Den där lilla 135:an (om det är den senare varianten du har) är faktiskt väldigt trevlig, smidig och skarp och går till skillnad från de äldre och ibland ljusstarkare varianterna också att blända ner till bländare 22.
 
Sådär, här kommer en liten uppdatering! Jag köpte Sigmas 19/2,8 förra veckan och nu budade jag precis hem ett Konica 135/3,5 objektiv. de får följa med tillsammans med Kitzoomen och 40/1,8! Hoppas på att kunna ta många spännande bilder. Kompletterade även med en ny väska att ha för dagsturer, Lowepro Passport Sling II, riktigt smidig. Så nu fattas bara en backpacker väska också...

Tack för alla svar!

Hälsningar Robert

Jag är själv tillbaka idag från en vecka på det natursköna Korsika (skönhetens ö som en del kallar den). Otroligt dramatisk natur och väder (20 sekundmeter och mycket dramatiska väderskiftningar).

Jag har faktiskt endast använt mitt Sony 16-50mm motorzoom och jag tycker jag klarat mig väldigt bra med det. Även jag hade med mitt Hexanon 135/3,5 men jag har inte använt det mer än någon enstaka gång. Jag borde nog skruvat på det några gånger till :).
 
ANNONS