Annons

Törs man köpa osedda begagnade kameror? Typ Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Ska införskaffa mig en ny kamera, funderar på 7D eller 5D....
Har kollat lite begagnat också, men känner mig osäker på om jag vågar köpa en så pass dyr pryl osedd.....
Hur gör man?
Jag kan ju få kameran + ett relativt bra objektiv begagnat för samma pris som en sprillans ny.
Köper ni begagnat? Och framförallt köper ni begagnat osett?

Har kollat lite begagnat också, men känner mig osäker på om jag vågar köpa en så pass dyr pryl osedd.....
Hur gör man?
Jag kan ju få kameran + ett relativt bra objektiv begagnat för samma pris som en sprillans ny.

Begangnat JA

Osett NEJ (Om jag inte kanner till saljaren valdigt val)

Ovanstaende beror givevis aven pa priset. Om valdigt billigt sa kan jag tanka mig att chansa.

Hur gör man?

Jag kanske har haft tur med hela min kamerautrustning är köpt begagnad. Allt från den första 350D, 20D och nuvarande 5D samt objektiven kommer från Tradera eller Ebay. Man får ju vara lite uppmärksam men de flesta är trots allt seriösa och anger skavanker som är så små att jag inte skulle sett dem själv. Bäst är förstås om man kan träffa personen och klämma och känna (på kameran då:).

Väldigt billigt!?

Väldigt billigt är ofta ett tecken på att det är en bedragare som vill åt dina pengar. Då skall man definitivt se upp. Menar du billigt = lite pengar typ några hundringar så är jag med. Annars inte.

Begangnat JA

Osett NEJ (Om jag inte kanner till saljaren valdigt val)

Ovanstaende beror givevis aven pa priset. Om valdigt billigt sa kan jag tanka mig att chansa.

Väldigt billigt är ofta ett tecken på att det är en bedragare som vill åt dina pengar. Då skall man definitivt se upp. Menar du billigt = lite pengar typ några hundringar så är jag med. Annars inte.

He he he

Sjalvklart menar jag nagra hundringar, dvs en liten summa pengar. Det var bra att du kom med ett klargorande, sa att missforstand kan undvikas!

Håller med! Att köpa en begagnad pryl för halva marknadsvärdet är antingen ett tecken på att grejerna är kronslut, eller att någon vill locka mängder med folk, för att blåsa dom. Visst, folk kan få sparken, skjuta motorn på bilen osv och måste ha pengar NU, men ska man slå till på något som är fruktansvärt billigt så tycker jag man är dum om man inte gör upp affären öga mot öga.

Har köpt både min A700 och fyra äldre minoltaobjektiv osett från fem olika säljare på fotosidan och tradera. Utan möjlighet att kolla före är jag alltid lite nervös, men det har gått bra hittills.
För mej har det handlat om att få rätt känsla vid kontakt innan köp eller vid koll av betygen på tradera. Känns det fel - strunta i köp eller budgivning.

Nästan alla mina kameror och objektiv och en hel del annat är köpta begagnade. Antingen på Tradera eller Fotosidan eller i en fotohandel eller hos Scandinavian Photo. Den senare är inget dumt ställe att köpa begagnat på, man kan få garanti på många grejer.

Laptop har jag köpt tre st på Tradera under åren, senast i höstas. Väljer man välrenomerade säljare så går det bra.

För mej räcker det inte att det känns rätt. Det är dom skickligaste bedragarna som lyckas med blåsningarna.
Nä, jag har köpt många begagnade fotoprylar på nätet, men nästan alltid klämt, kännt och testat grejerna innan.

Köper man saker osett över post tar man ALLTID en risk. Sedan kan man minimera den risken genom att vara noggrann, kolla upp köparen, kolla rekommendationer etc.

Det kommer alltid finnas risk kvar dock, så den måste man vara beredd på att ta.

Det finns seriösa säljare därute. Råkade själv ut för att kameran jag ropat in på Tradera ,som jag inte kunnat kolla på innan aktuionens slut, slutade fungera när jag för första gången provade kameran. Jag och säljaren pratade i telefon och försökte gemensamt få kameran att funka men det gick inte. Säljaren gick då med på att häva köpet, jag fick tillbaka mina pengar och han kameran. All heder åt den säljaren, gör gärna affärer med honom igen... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto