Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

T-MAX framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Äntligen har jag bestämt mig för att börja framkalla mina T_MAX 100 resp. 400 filmer själv. Men jag har läst en del här på forumet att filmen är svår att framkalla. Problemet verkar vara aggiteringen samt fixeringstiden. Om någon kan förklara för mig hur en korrekt framkallning (tider, temp., aggitering osv.) av filmen går till så blir jag mycket glad. Vätskorna som jag tänker att använda är D-76 samt Polymax.

Fixera ut ordentligt och använd helst T-Max fix så slipper du den rosa slöjan. Vad gäller framkallningstider så är det individuellt beroende på vilken kontrast man föredrar i negativet. Dessutom kan motiv med olika motivkontrast kräva olika framkallningstider för att man ska få samma (normal) kontrast i negativen. Prova med de angivna tiderna men var uppmärksam på att kondensorapparat inte behöver så långa tider som man anger i databladen. Dessa tider är anpassade till diffusljusapparater som färghuvud och Vc-huvud. Med D-76 1+1 är min erfarenhet att T-Max 100 kan agiteras likadant (första halvminut samt 5 sek per halvminut därefter) som normalt. Med specialframkallar,typ FX-39, är min erfarenhet att kornet blir betydligt grövre vid agitering per halvminut. Prova därför att agitera per minut istället med sådana framkallare.

Själv har jag hitills bara använt TMAX 400 och 100, både normalanvändning och pressade. Jag är definitivt ingen expert, men efter den erfarenhet jag har så blir det bra resultat genom att följa anvisningarna och skaka hela första minuten och därefter 10sek varje hel minut.
Framkallade nyligen en pressad 400 exponerad efter 1600 och blev glatt överraskad när kornet i bilderna inte alls blev så grova som jag blivit varnad för..

Använder förresten också D-76..

Jag kan tycka att T-Max hysterin är överdriven. Det är inga problem om du följer Kodaks rekommendationer. De skriver uttryckligen att rekommendationerna bara ska ses som något att utgå ifrån så där finns vissa marginaler. Om du ska hålla koll på något så är det temperaturen som helst inte ''ska'' variera mer än en grad från den rekommenderade. De beskriver också hur de tycker att man ska agitera filmen; genom att löpande vända dosan upp-och-ner under den föreskrivna tiden.

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4016/f4016.pdf

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto