Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort hot pixels från D3 och D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är jag här också:)

Jag hade några låsta pixlar på min D200. I Capture One så togs de bort automatiskt när jag konverterade om bilderna från RAW till något annat filformat. Därför upplevde jag inte att de låsta pixlarna var någon begränsning. Syntes ju bara i RAW hanteraren.

Så den funktionen kan nog finnas hos fler program. Men om man har fotat Jpeg så kanske programmet du visar kan vara något?

Marcus Hellberg skrev:
Nu är jag här också:)

Jag hade några låsta pixlar på min D200. I Capture One så togs de bort automatiskt när jag konverterade om bilderna från RAW till något annat filformat. Därför upplevde jag inte att de låsta pixlarna var någon begränsning. Syntes ju bara i RAW hanteraren.

Så den funktionen kan nog finnas hos fler program. Men om man har fotat Jpeg så kanske programmet du visar kan vara något?

Det fungerar visst bara på NEF-filer.

Jag hade 4st stuck pixels på min D200 när den var ny, men efter ca:100 bilder så började dom fungera, allihopa ? Är det vanligt att dom gör det eller hade jag bara bondtur ?

På D300'an har jag "peppar peppar" inte sett några ännu, men jag har inte granska bilderna i 300% förstoring heller, den tiden är förbi, tack och lov :)

/kent

Bokeh skrev:
Jag hade 4st stuck pixels på min D200 när den var ny, men efter ca:100 bilder så började dom fungera, allihopa ? Är det vanligt att dom gör det eller hade jag bara bondtur ?

På D300'an har jag "peppar peppar" inte sett några ännu, men jag har inte granska bilderna i 300% förstoring heller, den tiden är förbi, tack och lov :)

/kent

Kolla denna tråden, kan ge lite tips om hur man får bort såna pixlar
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=80442&highlight=pixelmapping

ANNONS
Götaplatsens Foto