Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

ta bort ljusreflexer...

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlindberg

Avslutat medlemskap
Hej!

På flera bilder som jag har tagit med min 400d har det uppstått ljusreflexer (ifrån solljuset) i bilderna, i form av en eller flera 6-kantiga cirklar (hexagon). Jag känner till att man ibland vill ha sådana för att få det mer "konstnärligt", men på de bilder jag har nu skulle jag vilja har bort dem. Går det att få bort ljusreflexer i photoshop eller på annat vis? Isf hur? Hur kan man undvika att få sådana reflexer?

Med vänlig hälsning
Johan

för att ta fråga 2:
De sysns ofta i sökaren, så jag brukar hålla ena handen på den sidan ljuset kommer in framför o på sidan om objektivet, du ser ju dels om handen blir med i bilden samt att de verkligen försvinner.

Fråga 1: beror ju på var skadan sitter, healing brush eller clonestämpel kan ju vara ett sätt med ligthen eller darken som attribut

Hej, Johan!

Jag vet inte om jag kanske har missförstått vilken typ av reflexer du menar. Själv brukar jag ibland få gröna eller lila reflexer/formationer i bilden av att solljuset träffar linsen när det inte går att undvika.

Påfallande ofta avviker dessa gröna eller lila färgnyanser så kraftigt från motivet att det borde gå att använda Nyans/mättnad i PS och dra ned mättnaden för just den aktuella nyansen i området där reflexen finns.

Jag skriver "borde" för jag har inte provat att ta bort mina reflexer än, men jag tror att det många gånger skulle kunna ge ett bra resultat.
Sedan kan man nog få putsa lite med kontrast och annat för att få området att bättre smälta in i bilden, men den kraftiga gröna eller lila färgen i reflexen slipper man i alla fall.

Mvh.
Lasse C

Tjenix,

såna där lensflares som dyker upp vid motljusbilder har jag upptäckt oftast är lättast att få bort när man exponerar. Brukar kunna funka fint med motljusskydd alt skugga med handen. Se oxå till att du har ren lins.
Vill du ta bort dom i efterhand är det nog enklast med klonstämpeln eller lagningsverktyget.
Skapa ett nytt tomt lager som du jobbar i med klonstämpeln och kryssa i alternativet "Prova alla lager" (eng. "Sample all layers") i CS2.

/K =)

ANNONS
Götaplatsens Foto