Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort reflex

Produkter
(logga in för att koppla)
Din länk funkar inte, men jag förstod att du menade bilden "På mammas axel" i ditt album. Om du fotat i råformat kan en möjlighet vara att göra två kopior, där du dragit ned "exponeringen" så att örhänget ser bättre ut i den ena. Sedan lägga den mörka "exponeringen" i ett lager ovanpå den korrekta och i en svart lagermask försiktigt måla fram det mörkare örhänget i undre lagret. Du kan ju också försöka denna metod med befintlig bild, du har dock inte tillgång till lika stort omfång som om du har rådata.

Hej Sara.
Örhänget i din bild är HELT vitt (det du kallar reflex tror jag), men det finns även en reflex från örhänget på huden närmast örhänget, som blir tydligt när du tonar ned örhänget.
För att fixa detta kan du använda "markera/färgområde".
Använd sen kortkommandot "Ctrl+J" för att kopiera det markerade området till ett nytt lager, sen är det bara att leka med inställningarna tills det blir bra, den vita bakgrunden som också blir markerad kan du sudda bort med suddgummit efter att du kopierat till nytt lager.
(om du bara ska tona ner örhänget, så lägg till "ludd" på markeringen innan du kopierar den, för då tonas även reflexen runt örhänget ned).
Du kan även använda verktyget "efterbelys" för att få bort den ljusare huden.
Det enda jag gjorde med min bifogade bild efter att ha kopierat till nytt lager var att leka med lagerstilen "avfasning & relief".

Bilagor

• earring.jpg
    earring.jpg
    40.4 KB · Visningar: 205
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto