Annons

Ta bort saknade foton från katalogen....

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta bort saknade foton från katalogen....
Vet inte om jag ska bocka av eller inte......Vad kan detta betyda?
Viktigast att veta: Det innebär inte att några bilder tas bort.

Meddelandet betyder att Lightroom tar bort katalogiserade bilder ur Lightrooms katalog som programmet inte längre kan hitta på någon hårddisk/lagringsplats.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Alternativt lokaliserar du de bilder som saknas och ser om du kan koppla ihop referensen. Kanske har du av misstag flyttat originalfilen utanför LR?
Jag vet egentligen inte vad det skulle innebära att ha ta bort bocken? Man får i alla fall inte veta vilka bilder det är?
 

elgenper

Aktiv medlem
Jag vet egentligen inte vad det skulle innebära att ha ta bort bocken? Man får i alla fall inte veta vilka bilder det är?
Nej, men om du gjort något arbete med bilden (justeringar, beskäring, inlägg av nyckelord m m), så finns den informationen i katalogen, och tar inte särskilt mycket plats där. Tar du bort den från katalogen försvinner den informationen ohjälpligt, även om du skulle hitta originalfilen igen. Själv tar jag aldrig bort någon bild ut katalogen om jag inte är helt säker på att själva bildfilen också är borta.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Nej, men om du gjort något arbete med bilden (justeringar, beskäring, inlägg av nyckelord m m), så finns den informationen i katalogen, och tar inte särskilt mycket plats där. Tar du bort den från katalogen försvinner den informationen ohjälpligt, även om du skulle hitta originalfilen igen. Själv tar jag aldrig bort någon bild ut katalogen om jag inte är helt säker på att själva bildfilen också är borta.
Då behåller jag ifall det inte tar plats. Märkligt ändå att det är så många bilder. Undrar vad jag har gjort.
 

Visom

Aktiv medlem
Då behåller jag ifall det inte tar plats. Märkligt ändå att det är så många bilder. Undrar vad jag har gjort.
Via Bibliotek -> Leta efter saknade filer så kan man väl hitta vilka filer det gäller(?) Kolla också katalogstrukturen till vänster, är det många foton som saknas så gissar jag att det är någon katalog som är offline eller som du döpt om utanför LR.... Vill minnas att det kommer en varning för de kataloger den inte hittar....
 

Marie_1

Aktiv medlem
Via Bibliotek -> Leta efter saknade filer så kan man väl hitta vilka filer det gäller(?) Kolla också katalogstrukturen till vänster, är det många foton som saknas så gissar jag att det är någon katalog som är offline eller som du döpt om utanför LR.... Vill minnas att det kommer en varning för de kataloger den inte hittar....
Ok! ska kolla där. Tack för hjälpen alla!
 

the-mobe

Aktiv medlem
Om du flyttar en bild mellan kataloger utanför lightroom vill den ta bort den men lägger då till den på ett annat ställe.
 
Om du flyttar en bild mellan kataloger utanför lightroom vill den ta bort den men lägger då till den på ett annat ställe.
Nja, det stämmer väl inte riktigt?

Om Lightroom ska kunna hitta en ny plats för en bild måste man tala om var den finns. Lightroom hittar den inte automatiskt.

Grundregeln är att sköta filhanteringen inne i Lightroom och aldrig utanför. Då minimerar man risken att få en katalog i Lightroom som saknar filer.
 

the-mobe

Aktiv medlem
Nja, det stämmer väl inte riktigt?

Om Lightroom ska kunna hitta en ny plats för en bild måste man tala om var den finns. Lightroom hittar den inte automatiskt.

Grundregeln är att sköta filhanteringen inne i Lightroom och aldrig utanför. Då minimerar man risken att få en katalog i Lightroom som saknar filer.
När du kör synkroniseringen jo, som personen i fråga har gjort som synes på bilden.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Nja, det stämmer väl inte riktigt?

Om Lightroom ska kunna hitta en ny plats för en bild måste man tala om var den finns. Lightroom hittar den inte automatiskt.

Grundregeln är att sköta filhanteringen inne i Lightroom och aldrig utanför. Då minimerar man risken att få en katalog i Lightroom som saknar filer.
Jag har exporterat många redigerade bilder från LR till Finder eftersom det skedde inte automatiskt. - det kanske är detta som har ställt till? Nu har jag förstått att det är meningslös att hålla på att exportera eftersom LR har sin egen filhantering.
 

reboot81

Aktiv medlem
Saknade foton kan man lugnt ta bort, om man inte har redigeringar som gäller de bilderna. För då försvinner de.
Men bilder som inte har redigeringar men som LR inte kan hitta har inget värde, utan är bara trasiga genvägar. Dessa skulle jag ta bort.
Däremot om du har redigerade bilder som saknas i LR så är det värt att hitta och länka samman bildfilerna till LR.
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag har exporterat många redigerade bilder från LR till Finder eftersom det skedde inte automatiskt. - det kanske är detta som har ställt till? Nu har jag förstått att det är meningslös att hålla på att exportera eftersom LR har sin egen filhantering.
Klart inte exportering sker automatiskt. Du väljer själv vad och hur en bild skall exporteras.
En export betyder att en kopia av bilden skapas, inte att den flyttas från LR till en fil på disken.

Nej det är inte meningslöst att exportera, jag vill hävda motsatsen, att det är det som är meningen med LR – att kunna exportera, och att exportera bilder.

LR har ingen "egen" filhantering, Du kan och bör hantera filer som finns i LR, genom LR (om man nu överhuvudtaget skall flytta på filer som redan är importerade till LR). Det är samma filhantering som i Finder, men med skillnaden att filer flyttade i LR får korrekta länkar i LR då LR vet vad du gör med filerna. Flyttar du en fil i Finder så vet inte LR vad du gjort med filen, och filen blir "saknad" i LR.
 

reboot81

Aktiv medlem
Huvudsaken är att en uppsättning av de senaste/ aktuella filerna finns i LR katalogen.
Huvudsaken är väl att alla bilder finns i katalogen, alternativt i en annan katalog om man kör med olika kataloger.
Och såklart inte exporterade bilder, då får man ju ett moment 22 ;)
 

Marie_1

Aktiv medlem
Huvudsaken är väl att alla bilder finns i katalogen, alternativt i en annan katalog om man kör med olika kataloger.
Och såklart inte exporterade bilder, då får man ju ett moment 22 ;)
Lite missvisande info om detta med kataloger och säkerhetskopiering står det i inställningarna därför ska jag för säkerhets skull be någon support titta om allting är korrekt upplagt.
 
ANNONS