Annons

Ta bort solarisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jewster

Aktiv medlem
Hej.
När jag fotat livekonserter och liknande. Idag ett familjebesök på cirkus, så drabbas jag ibland av ganska jobbiga solariseringseffekter i bilden. Alltså överexponerade partier av scenljus. I dagens bildskörd hittade jag nedanstående exempel. Bilden till vänster sådan den ser ut när jag öppnar den från RAW-fil i Lightroom. Bild till höger är en Jpg direkt ur kamera. Hur jag än gör lyckas jag inte i Lightroom återskapa denna jämna ljusövergång som kameran klarar på egen hand.
Tips och råd på olika tillvägagångsätt när man ställs inför detta problem emottages tacksamt.

/J.
 

Bilagor

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Vilken processversion kör du med?

I version 4 och 5 kan du använda reglaget vita och dra det "neråt", dvs åt minus.
Eventuellt kan det även vara aktuellt att också använda reglaget högdagrar.

Förutsatt att du använder processversion 2012, har du gamla "presets" från LR 3 eller tidigare använder dessa inte rätt processversion.
 

Jewster

Aktiv medlem
I version 4 och 5 kan du använda reglaget vita och dra det "neråt", dvs åt minus.
Eventuellt kan det även vara aktuellt att också använda reglaget högdagrar..
Tack för svar. Men det funkar tyvärr inte. Fortfarande kraftig solarisering. Kommer inte i närheten av kamerans mjuka resultat.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Tack för svar. Men det funkar tyvärr inte. Fortfarande kraftig solarisering. Kommer inte i närheten av kamerans mjuka resultat.
Märkligt. Själv tycker jag mig upplevt det motsatta (dock ej scenljus) där JPEG inte klarat av det dynamiska omfånget och blivit som din RAW-bild. Däremot så brukar RAW nästan alltid gå att "rädda".

Vad har du för kamera?
Vilken version av Lightroom?

Om du är villig att dela med dig av en RAW-bild via Dropbox eller nåt, så kan vi prova konvertera den i våra datorer, för att se om vi lyckas nå ditt mål, dvs JPEG bildens mjuka övergångar ;)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Dpp

Hej.
När jag fotat livekonserter och liknande. Idag ett familjebesök på cirkus, så drabbas jag ibland av ganska jobbiga solariseringseffekter i bilden. Alltså överexponerade partier av scenljus. I dagens bildskörd hittade jag nedanstående exempel. Bilden till vänster sådan den ser ut när jag öppnar den från RAW-fil i Lightroom. Bild till höger är en Jpg direkt ur kamera. Hur jag än gör lyckas jag inte i Lightroom återskapa denna jämna ljusövergång som kameran klarar på egen hand.
Tips och råd på olika tillvägagångsätt när man ställs inför detta problem emottages tacksamt.

/J.
Hur blir det i DPP? Har du testat för svåra bilder - Annars gör det. Blir det bra där kan du ju utesluta fel på kamera/minneskort.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Först och främst, detta handlar ABSOLUT INTE om solarisation. Finns inte en tillstymmelse av något sådant i din bild. :)
Mer om detta senare.

LR har kraftigt krympt det "digitala antalet bitar" i återgivningen av belysningen till bara ett fåtal. JPEG klarar ju åtminstone upp till 256. Förefaller som att du har fått en väldigt lat soffpotatis-variant av LR4...


Solarisation är dock som sagt något helt annat. Fenomenet är känt ända sedan 1834, så ifall någon skulle sakna kännedom om detta kan det väl vara en god idé att införliva det i sin fotografiska allmänbildning.

Om man har ett negativ så blir det som bekant svartare och svartare ju mer man belyser detsamma - den fotografiska bildens grundprincip. Det finns naturligtvis en gräns för hur svart negativet kan bli, men fortsätter man likafullt att belysa detsamma så blir förstås svärtningen inte längre proportionell mot belysningen, utan kurvans lutning minskar tills den har helt planat ut. Denna övre del kallas som bekant skuldran (den nedre olinjärheten i negativetsnästan klara del - dvs skuggpartierna - kallas för tån). Men ifall man nu fortsätter att belysa negativet ännu mer, så händer något. Den maximala svärtan börjar AVTA, och fortsätter man ändå idogt att belysa så kommer det att uppstå en "andra skuldra". Ger man sig ändå inte utan fortsätter vidare, så blir svärtningen nu ungefär OMVÄNT proportionell mot belysningen.

Resultatet blir då att man får en bild där högdagrarna nu övergår till att bli mörkare konturer, och ifall man låter bilden från objektivet belysa negativet länge nog, så kommer negativet att transformeras till något som liknar ett positiv.


Det går att åstadkomma polarisation på ett enklare sätt genom att i mörkrummet utsätta ett fotopapper för ljus medan det fortfarande bara är delvis framkallat (verkar vara den enda metod som dagens fotografer känner till...). Har för egen del inte provat denna "latmansvariant", så jag vet inte hur stor skillnaden kan tänkas vara gentemot "äkta" solarisation.


Naturligtvis kan solarisation simuleras i Photoshop. En bekants bekant hade gjort detta, men enligt honom blev resultatet bedrövligt. "Var inte ens i en avlägsen närhet av äkta solarisation." rapporterade han.


Här är en bild på solarisation (högst sannolikt åstadkommen genom belysning av ett delvis framkallat fotopapper enligt "latmansmetoden" ovan):

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://waterhouse91.files.wordpress.com/2011/07/817430404_b723717834.jpg&imgrefurl=http://waterhouse91.wordpress.com/2011/07/13/surrealist-photography-techniques/&usg=__-DTM6IHK9aJkBPEXBpRY7cAU7V0=&h=335&w=500&sz=108&hl=sv&start=0&sig2=Ii8IGc93FfXzpKQiTl_Z8A&zoom=1&tbnid=3GDrRy7H_fLlEM:&tbnh=140&tbnw=232&ei=j67iUfrANoLJtAb_yoHgBw&itbs=1&iact=hc&vpx=2&vpy=247&dur=5328&hovh=184&hovw=274&tx=104&ty=205&page=1&ndsp=4&ved=1t:429,r:0,s:0,i:57
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Tack för svar. Men det funkar tyvärr inte. Fortfarande kraftig solarisering. Kommer inte i närheten av kamerans mjuka resultat.
Mycket märkligt.
Har själv lyckats få ordning på exakt den typen av "utfrätta" områden i både LR4 och LR5 med den metod jag angav i mitt inlägg ovan.

Tyvärr har jag ingen aning om varför du inte lyckas.
 

Jewster

Aktiv medlem
Hur blir det i DPP? Har du testat för svåra bilder - Annars gör det. Blir det bra där kan du ju utesluta fel på kamera/minneskort.

DPP är väl för Canon? Har själv Canon vid sidan av men aldrig använt DPP. Lightroom har fyllt alla mina behov.

Exempelbilden tagen med FujiFilm X-E1. Så DPP tar inte de RAW-filerna.
 

Jewster

Aktiv medlem
Märkligt. Själv tycker jag mig upplevt det motsatta (dock ej scenljus) där JPEG inte klarat av det dynamiska omfånget och blivit som din RAW-bild. Däremot så brukar RAW nästan alltid gå att "rädda".

Vad har du för kamera?
Vilken version av Lightroom?

Om du är villig att dela med dig av en RAW-bild via Dropbox eller nåt, så kan vi prova konvertera den i våra datorer, för att se om vi lyckas nå ditt mål, dvs JPEG bildens mjuka övergångar ;)
Lightroom version 4.4
Kamera FujiFilm X-E1

Länk till zip-mapp på Dropbox. Innehåller RAW-filen och direkt-från-kamera-Jpeg.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14488865/RAW-fil.zip

Lägg inget jättejobb på bilden. Det är inte den jag vill ha fixad egentligen. Den gjorde mig mest nyfiken på hur man bäst löser denna typ av problem när de uppstår. Tips emottages som sagt tacksamt.

/J.
 

Simulator

Medlem
Öppnade bilden i Camera raw 6.7 (CS5) och den ser ut som din JPG-bild direkt med ACRs standardprofil utan någon som helst justering, något mer detaljer i lampblänket t.o.m!

Dåligt med tips känner jag, men bilderna går ju helt klart att rädda. Jag var tvungen att konvertera till dng förstås, det kanske skulle göra att LR behandlar bilden annorlunda, testa? :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
LR5 klarar visar som din RAW du visade. Skräp! Jag får heller inte till det som kamerans JPG.
Kamerans JPG måste vara fantastisk på att justera dess sensors data.

/stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Antagligen har Adobe inte kommit fram en en bra profil för Fuji.
Man får helt enkelt gå igenom en del justeringar i LR. Det som felar är kameraprofilen. Kanske finns att ladda ner på nätet.
Här kan du se vad jag gjort med din bild.

EDIT: Jag har justerat lite i kameraprofilen som du kan se. Man kan justera den gröna kanalen så det ser mer ut som en ballongblänk. Själv valde jag så hela bubbland blen jämt turkos.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3697094/DSCF8249.dng
 

Bilagor

ANNONS