Annons

Tacksam för svar från er som jobbar som proffsfotografer – problem med Canonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

nordfoto

Aktiv medlem
Tacksam för svar från er som jobbar som proffsfotografer – problem med Canonkamera

Kan någon rekommendera mig hur jag ska få den bästa hjälpen för att få så rättvis bedömning av min trasiga Canon 7 D.
Köpte den förra sommaren i ,juli så garantin gäller ännu.
Den 28 maj i år så blev bilderna oskarpa, kameran har visat superbilder förut, och nu ser det ut som när jag förstorar med min mobiltelefon Ericsson satio.
Alltså inte alls bra, bilden är luddig, som en luddig filt.vid förstoring.
Canon support bad mg skicka in den, han trodde det kunde vara sensorn som gått.
Jag har inte ens varit ute i regn och den är aldrig tappad.
På Expert i Luleå så blev jag tvungen skriva på ett papper där det står att jag som kund betalar repet om den är fuktskadad eller om den är stödskadad.
Jag som trodde att vad som än hänt så skulle Canon fixa det här inom garantitiden.
Nu vet ju jag själv att jag aldrig har utsatt min kamera för fukt frost eller stötar.
Men att stå där och behöva skiva på ett sånt papper när man tror att garantin gäller på alla punkter och med en allväderskryddad kamera, man blir så arg.
Jag frågade vad händer om jag inte skriver på.
Ja då skickar vi ingen kamera för rep.
Vad göra. Finns det något annat sätt, någon annanstans att skicka den.
Jag bor ju i Norrbotten så jag kan inte resa in med den till storstan Stockholm osv, utan det blir ju då att skicka, måste man försäkra paketet.
Jag har varit extra rädd om den här kameran den ska hålla länge. Jag har fotat ca 7 till 8 tusen bilder under de här månaderna, men inte i sträng kyla eller temperaturväxlingar, eller regn eller stöt eller slag eller fall. Den här kameran skulle jag se till att vara extra rädd om för den kostar mig så pass mycket.
Jag har varit extra rädd om den

Tidigare fotade jag med en eos 350 d, jag fotade nästan 80-tusen bilder med den, den var med i iskalla minusgrader, regn snö, jag tappade den till och med två gånger, stötte den, skoter-turer, värme, alltid innanför jackan. Svettig skidåkning, med kameran innanför jackan, ut i kylan in igen.
Superskarpa bilder ännu i dag.
Skarpare än med min 7 d. so m den ser ut nu då.
Frågan är ska jag som konsument verkligen behöva betala, om de skulle säga att jag fuktskadat eller tappat min 7 d, jag själv vet hur rädd jag varit om den, (den har inte åkt skidor, då tog jag den gamla,den här skulle främst användas för porträtt)
Jag känner mig otrygg som konsument, jag vill inte betala själv för skador inom garantitiden.
Är det mer betryggande att skicka den direkt till något Canonställe.
Finns det någon som jobbar som proffsfotograf som har erfarenhet av rep och vart jag ska vända mig.
Jag skrev ju på experts papper i går, men det går säkert att ändra ännu.
Tacksam för kunniga och seriösa svar.
Zara
 
Jag är visserligen ingen proffsfotograf, men känner du dig inte trygg med att skriva på ska du självklart inte göra det.

Experts garantier har jag dålig koll på, men Canon lämnar garanti på kameran, och om den inte har gått ut har du rätt att lämna in kameran hos auktoriserad Canon verkstad.

Det som händer (enl. min uppfattning och erfarenhet) är att du kontaktar verkstaden, förklarar problemet och de ber dig skicka in kameran (skicka gärna med fullt batteri och laddare, brukar uppskattas).

Sedan kommer verkstaden göra en bedömning och en undersökning, visar det sig att det är ett garantiärende så åtgärdas detta och kameran skickas tillbaka. Om de bedömmer att det inte är ett garantiärende kommer verkstaden kontakta dig, förklara situationen och komma med ett kostnadsförslag som du sedan får ta ställning till.

Skicka med kopior på faktura/kvitto. Själv har jag använt mig av Intervision i Malmö och hitintills inte stött på problem, men jag tror att du har rätt att skicka kameran till vilken auktoriserad verkstad som helst.

Hoppas det löser sig, och framförallt, skriv inte på något du inte trivs med om du är osäker. Kolla i alla fall med verkstad först, det är troligtvis där den hamnar om expert skickar iväg den ändå.

Mvh.

Edit: Nu ställdes frågan till proffs, och om jag inte fattat det fel så täcks deras kameror ofta av CPS, vilket jag tror är Canons "proffs-service", detta får gärna någon som har erfarenhet av detta fylla i! Och hoppas att mitt svar hjälpte lite, även om jag bara är en glad amatör.
 
Hej!

Först och främst måste du ju veta helt säkert att den är trasig, dvs du bör göra mer kontrollerade tester av skärpan för att kunna utesluta att det inte är den mänskliga variabeln som felar i ekvationen. När du vet svaret på den frågan så kan du sedan gå vidare till Canon genom att skicka iväg kameran till närmaste reparationsställe antingen i Stockholm eller här i Göteborg eller vars det nu finns fler ställen som kan fixa den.

Jag kan inte svara på frågan om det där pappret du fick skriva på angående fuktskador med mera, men det kan säkert någon annan göra. Men jag misstänker att Canon inte reparerar fuktskadade kamerahus även fast de är vädertätade. Men med 7D huset som jag också använder så behöver du inte vara så fruktansvärt försiktig så du inte ens använder den, du kan använda den i ur och skur, snöstorm och solsken men undvik att ha den i närheten av saltvatten för det är döden för elektronik.

Det är många nybörjare som klagar på oskarpa bilder med 7D pga de har inte greppat hur AF systemet fungerar fullt ut och med tanke på det relativt låga antal bilder du har fotat på så många månader sedan du köpte din så misstänker jag att du inte är alltför välbekant med dess AF system. Ge det mer tid och ge kameran fler exponeringar så ska du nog se att du får bättre bilder, om det nu inte är något tekniskt fel som är orsaken till dessa oskarpa bilder. Det vet man naturligtvis inte utan att se några bilder med EXIF info inkluderad i dem.

/ Magnus
 
Jo givitvis ska du kolla upp att det verkligemn är fel på kameran och inte något annat knas som något du råkat ställa fel, eller nå´t. Jag har haft min 7D två gånger hos RCC i Mölndal, första gången garanti då den trådlösa blixtstyrningen inte fungerade som den skulle, Canon stod då för alla kostnader inkl. frakter. Andra gången var efter att jag halkat och fallit i min trapp, jag hade kameran i handen och såväl jag själv, kameran och objektivet skadades, RCC reparerade och försäkringsbolaget betalade allt utom självrisken, min arm är fortfarande i mindre bra skick men kamera och objektiv fungera oklanderligt igen, jag tog kontakt direk med RCC utan omväg via återförsäljare. Skickar du kameran till dem så får du ett kostnadsförslag som du ska godkänna innan reparation görs om det inte går på garantin. Fuktskadade kameror repareras normalt inte då likström och fukt i samverkan ofta ställer till mycket stora skador, men då träder normalt hemförsäkringen in. Proffsen ska du kanske inte fråga i första hand i detta sammanhang, de har andra villkor än oss vanliga amatörer. Nu tror jag inte det är så i ditt fall men får du in fukt i kameran så ta omedelbart ur batterierna, inte bara det stora utan också det mindre klockbatteriet, så kan skadorna begränsas.
 
Garantiärende

Amatörfotograf med Pentax K200D och k5, det är ett helt normalt förfaringssätt... att verkstaden måste göra en bedömning... huruvida det är ett garantiärende eller inte. Det gäller även Pentax:) Har köpt hus mina genom Cyberphoto (underbar support) K200D var uberskarp med Pentax FA 50mm f1.7. Med Pentax FA 35mm f2 fullständigt oduglig. Garantitiden hade gått ut, skickade in kamerahus och objektiv till Kameraservice. Fick tillbaka en dröm, ett osannolikt skarpt system som sitter även i skumt ljus, autofokus hittar och sätter den(kalibrerat). Köpte en K5 och ett Pentax FA 35mm f2, diskuterade med Cyberphoto gällande K5 och det kända problemet med autofokussystemet på tidiga modeller... innan köp. De ansåg att just min modell förmodligen skulle vara uppdaterad... fel tyvärr. Har fotograferat i fem månader med systemet och bilderna är oskarpa och autofokus beräknas på högdagrar oavsett vart fokuspunkten sätts(oavsett objektiv). Nu hos Kameraservice för bedömning... garantiärende eller ej? Den har vårdats ömt, och aldrig utsatts för vatten, kondens eller kyla. Men verkstaden måste ändå göra en bedömning. Oavsett vad kräver jag mer av K5, allt annat är underbart med huset och objektivet. Var lugn, de professionella verkstäderna kan garanterat hjälpa dig.
 
En sak som KAN vara relevant är ju allriskförsäkringen på din hemförsäkring.

OM din kamera skule få bedömningen "handhavandefel" så bör ju det vara svart på vitt att du gjort ett misstag, och det är ju sånt allriskförsäkringen finns där för.

(På det du berättat så låter det ju mest som om det behövs en fokusjustering, så det borde inte vara någon fara)
 
Inställningar ?

Hej
Dubbelkolla, trippelkolla ALLA inställningar, inkl att inte AF är urkopplat. ;-)
Sätt kameran på stativ å kör med Live view och ställ skärpan manuellt på högsta förstoring, kolla sen om bilderna är luddiga.
Jag vet ju inte hur du kollat, ger dessa råd i all välmening. Ibland gör man ju själv fel så det gör ont när man upptäcker hur korkad man varit.
Skicka kameran direkt till RCC i Mölndal, begriper inte hur Expert tänker. Du ska väl inte behöva skriva på nån sorts "avbön" innan kameran går till verkstad, dom lär nog tala om ifall dom tror att kameran doppats i saltvatten eller studsat nerför nån trappa. Frågan är var dom skickar kameran?? Ställ frågan och acceptera inte annat än Canons service verkstäder, förslagsvis RCC i Mölndal. Hoppas att du inte redan låtit Expert skicka den.

HAde

ThomasR
 
Tack!!
Tacksam för alla svar.
Ingemar, det var synd att inte armen blev bra,uj uj.
Men ditt svar är intressant, och jag är glad för det. mycket att tänka på.

Tack T. Risberg.
Du gör mig hoppfull och har verkligen svarat utförligt och jag återkommer med hur det går, under tiden så är jag självklart glad för fler svar.
Ni är så hjälpsamma, det uppskattar jag verkligen.
Zara
 
Ytterligare ett tips

Hej igen

Glömde att påminna om, prova olika objektiv när du har den på stativ. Kan ju va AF motorn som lagt av.

Prova på.

ThomasR
 
Hejsan.

Angående expert, idag är det ju alltid så att om man lämnar in något på garanti så är säljaren skyldig att upplysa om att det är kunden som står för kostnaden ifall det inte är garantiärende, så att expert vill ha det på papper är nog bara för att dom ska ha det svart på vitt istället för att ord står mot ord. Det enda märkliga (om jag tolkar din text) är att dom kräver att du betalar reparationen, det du ska betala för är undersökning/kostnadsförslag.

/Roger
 
Hej
Dubbelkolla, trippelkolla ALLA inställningar, inkl att inte AF är urkopplat. ;-)
Sätt kameran på stativ å kör med Live view och ställ skärpan manuellt på högsta förstoring, kolla sen om bilderna är luddiga.
Jag vet ju inte hur du kollat, ger dessa råd i all välmening. Ibland gör man ju själv fel så det gör ont när man upptäcker hur korkad man varit.
Skicka kameran direkt till RCC i Mölndal, begriper inte hur Expert tänker. Du ska väl inte behöva skriva på nån sorts "avbön" innan kameran går till verkstad, dom lär nog tala om ifall dom tror att kameran doppats i saltvatten eller studsat nerför nån trappa. Frågan är var dom skickar kameran?? Ställ frågan och acceptera inte annat än Canons service verkstäder, förslagsvis RCC i Mölndal. Hoppas att du inte redan låtit Expert skicka den.

HAde

ThomasR

Hej Tomas.
På Onsdag var jag in med kameran till Expert, jag hade en lång diskussion med killen som tog emot den, eftersom jag ifrågasatte att jag blev tvungen att skriva på det här tre dokumenten.
Jag skulle just gå, när maken tyckte att jag skulle skriva under och skicka kameran.
Okej tänkte jag jag överreagerar, så jag lämnade kameran och skrev under.
I går var det söndag, så tidigt i morse åkte maken och skulle hämta kameran.
Då hade den åkt från Luleå otroligt nog, onsdag eftermiddag.
Maken ringde verkstaden och sa att när den kommer så får de skicka tillbaka den oöppnad.
Verkstaden som expert skickade till är linköping assist workchop.
Nu har jag googlat assist workchop i linköping, och de har bara dåliga omdömen.
så på tisdag ska vi ringa verkstaden och be dem skicka upp kameran igen.
Jag kommer att skicka den till auktoriserad Canonverkstad, även om assist verkar repa en del canonprodukter, så har jag tyvärr inte hittat bra omdömen om dem, det känns starkt oroande när min "älskling" är på omvägar.
Så fort om jag nu får hem den inom loppet av en rimlig tid så ska jag kolla dina råd.
Göra dina tester.

Det jag hittills hade kollat var olika objektiv, olika iso tal, manuellt fokus.
Det som har hänt med kameran är inte direkt fokusproblem, utan den verkar ha tappat sin skärpa, så att det ser ut som om kameran är lågupplöst, även om jag fotar i 100 asa men när man kollar hur stora filerna är så är de lika stora som vanligt.
Sen när man förstorar bilden i datorn så blir bilderna luddiga över hela planet, inte ens där skärpan är som bäst är den sig lik, utan, det ser ut som om allting flyter i hop, och de lite mörkare partierna är som när man fotar i hög isotal, väldigt prickiga, luddiga prickar då, och olika färger på prickarna.
Det skulle kännas betryggande om jag fick upp min kameran ingen, nu kan jag inte göra något mer tills på tisdag.
Utom att sakna kamera grymt och köra med min gamla eos 350 d som har en slutare som håller på att ge upp efter nästan 80-tusen bilder.(de sa att den skulle hålla för 60-tusen så den är otrolig)
Tydligen så kan jag inte var utan kamera, det verkar ha blivit en sjukdom.
Så fortsättning följer.........................................
Tack igen!
Zara
 
Oro för verkstaden, då den inte är en Caononverkstad

På Onsdag var jag in med kameran till Expert, jag hade en lång diskussion med killen som tog emot den, eftersom jag ifrågasatte att jag blev tvungen att skriva på det här tre dokumenten.
Jag skulle just gå, när maken tyckte att jag skulle skriva under och skicka kameran.
Okej tänkte jag jag överreagerar, så jag lämnade kameran och skrev under.
I går var det söndag, så tidigt i morse åkte maken och skulle hämta kameran.
Då hade den åkt från Luleå otroligt nog, onsdag eftermiddag.
Maken ringde verkstaden och sa att när den kommer så får de skicka tillbaka den oöppnad.
Verkstaden som expert skickade till är linköping assist workchop.
Nu har jag googlat assist workchop i linköping, och de har bara dåliga omdömen.
så på tisdag ska vi ringa verkstaden och be dem skicka upp kameran igen.
Jag kommer att skicka den till auktoriserad Canonverkstad, även om assist verkar repa en del canonprodukter, så har jag tyvärr inte hittat bra omdömen om dem, det känns starkt oroande när min "älskling" är på omvägar.

Det jag hittills hade kollat var olika objektiv, olika iso tal, manuellt fokus.
Det som har hänt med kameran är inte direkt fokusproblem, utan den verkar ha tappat sin skärpa, så att det ser ut som om kameran är lågupplöst, även om jag fotar i 100 asa men när man kollar hur stora filerna är så är de lika stora som vanligt.
Sen när man förstorar bilden i datorn så blir bilderna luddiga över hela planet, inte ens där skärpan är som bäst är den sig lik, utan, det ser ut som om allting flyter i hop, och de lite mörkare partierna är som när man fotar i hög isotal, väldigt prickiga, luddiga prickar då, och olika färger på prickarna.
Det skulle kännas betryggande om jag fick upp min kameran ingen, nu kan jag inte göra något mer tills på tisdag.
Utom att sakna kamera grymt och köra med min gamla eos 350 d som har en slutare som håller på att ge upp efter nästan 80-tusen bilder.(de sa att den skulle hålla för 60-tusen så den är otrolig)

Så fortsättning följer.........................................
Tack igen till alla som ger tips
Zara
 
Kameran hemma igen

Nu är min Canon 7D tillbaka hemma igen.
Var ska jag skicka den nu, garantitiden gäller ännu ca en månad.

Tacksam för svar.
 
Det är många nybörjare som klagar på oskarpa bilder med 7D pga de har inte greppat hur AF systemet fungerar fullt ut och med tanke på det relativt låga antal bilder du har fotat på så många månader sedan du köpte din så misstänker jag att du inte är alltför välbekant med dess AF system. Ge det mer tid och ge kameran fler exponeringar så ska du nog se att du får bättre bilder, om det nu inte är något tekniskt fel som är orsaken till dessa oskarpa bilder. Det vet man naturligtvis inte utan att se några bilder med EXIF info inkluderad i dem.

/ Magnus[/QUOTE]


Hej Magnus. Jag blev lite nyfiken på vad du menar när du säger att en del nybörjare tycker att bilderna blir oskarpa iom att dom inte förstås hur af-systemet fungerar? Jag har själv en 7d och har haft den i ca 3 mån och har väl upplevt att en del bilder inte är riktigt skarpa där jag vill att dom ska vara det, där jag lägger fokus. Nu har jag ifs börjat labba med att välja fokuspunkter mer manuellt, alltså inte bara köra med mittenpunkten, och har även börjat att använda alla 19 punkter, så kameran väljer dom som den anser a bra och tycker att det sitter mer exakt nu. Men vad det det du menade, att man inte riktigt vet hur man använder alla punkter, eller?
Mvh Reino
 
ANNONS