Annons

Tae Kwon Do tävling!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Nordström

Aktiv medlem
God dag, tänkte skjuta lite bilder på en kommande tae kwon do tävling nu senare höst/vinter... Skulle vilja ha lite tips för bästa resultat..

Det är självklart inomhus, halv bra ljusrörs belysning.. Min utrustning består av.

* Canon 350D
* Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Har dessvärre bara den inbyggda blixten att jobba med, så vad tror ni? Är ute efter frys bilder, så tips för snabbare slutartider önskas!
Mvh // fredrik
 
norda83 skrev:
God dag, tänkte skjuta lite bilder på en kommande tae kwon do tävling nu senare höst/vinter... Skulle vilja ha lite tips för bästa resultat..

Det är självklart inomhus, halv bra ljusrörs belysning.. Min utrustning består av.

* Canon 350D
* Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Har dessvärre bara den inbyggda blixten att jobba med, så vad tror ni? Är ute efter frys bilder, så tips för snabbare slutartider önskas!
Mvh // fredrik

Är det december-tävlingen i Sporthallen i Sundsvall du ska plåta tro? Isåfall så ses vi där :)
 
Om du bara har den inbyggda blixten och inte kan fixa någon annan tills dess så är nog dra upp ISO:t enda chansen. Jag vet inte hur 350D är men bered dig på brus.
Plåta i RAW så att du kan fixa till småsakerna i efterhand.

Greven
 
Höga ISO är nog vägen man får gå, tider runt 1/500s är nog kanske lämpligt. Använder du blixten lär nog de tävlande använda dig som slagpåse (brukar inte vara så populärt alltid).
 
ISO är nyckeln för dig!

Höj ISO tills du får slutartider som räcker..

Men 1/250 borde väl räcka för at "frysa" rörelserna.
 
Har plåtat en hel del kampsport själv, titta bland mina bilder.

Jag kör alltid med så högt ISO som möjligt och en bländare på 4 ungefär. Man måste få med lite skärpedjup utan att ha för liten bländare som ökar tiden för mycket.

Beroende på, så är tider runt 1/300 till 1/500 att föredra. Med lysrör som enda belysning så gissar jag att du kommer att få rätt stora problem faktiskt.

För att få riktigt bra skärpa på bilderna så använder jag alltid Canon 1D eller motsvarande hus med snabb (2.8 eller bättre) objektivt för att ge AF systemet tillräckligt med ljus att jobba med. Så det kan nog vara så att din AF är i långsammaste laget. Men om det inte är för print i tidning utan för eget bruk så kan det säkert funka. Man behöver kanske inte ha proffskrav på sig...

Rent allmänt så har jag märkt att folk tolererar brus från högt ISO mycket bättre än rörelseoskärpa. Det blir sällan snygg rörelseoskärpa på tävlingar så det är bäst att försöka undvika tycker jag.

Och blixt skulle jag nog inte ens överväga att använda...

Du kommer troligen att få skumma färgskiftningar från lysrören då dom går i cyckler. Sätt fast vitbalans (inte auto) och korrigera för hand efterhand så att det ser bra ut.
 
Re: Re: Tae Kwon Do tävling!

Trracer skrev:
Är det december-tävlingen i Sporthallen i Sundsvall du ska plåta tro? Isåfall så ses vi där :)
Det ser ut som det är dit jag ska.. Kanske du kan tipsa lite på en gång =)

Tack för alla svar jag fått, hade väl en liten aning om att det skulle bli höj iso, stor bländare (litet bländartal, om jag skrev fel)

Ska bli intressant att se vad det kan bli!
Tack igen!
 
ANNONS