Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Taggning "i bildfilen"?

Produkter
(logga in för att koppla)

björtelino

Medlem
Jag har en fråga/ett problem som jag vet har varit uppe tidigare, men jag har letat med ljus och lykta och kan inte hitta tråden. Mitt problem är detta: när man taggar en bild i Picasa har jag lärt mig att infon hamnar "i bildfilen", inte i en fil "bredvid". Men varför dyker då inte taggen upp när jag tittar i Windows fotogalleri? (Och vice versa - taggning i W Fotogalleri - ingen tagg dyker upp i Picasa.)

Anledningen till att jag frågar är: sitter verkligen taggen "i bilden"? Jag vill ju att den ska göra det så att jag inte är styrd av vilket visningssystem jag använder.

Tack på förhand
Björn

Vet inte hur Picasa eller Windows fotogalleri fungerar.

Det finns många program som kan läsa metadata (taggar) så du skall först verifiera att Picase sparar informationen i filen. I de fall då taggarna sparas i en fil bredvid så brukar det handla om raw-filer, men det kan väl inte Picasa hantera?
Det kanske är så enkelt att Picasa och Windows fotogalleri visar olika fält av alla de som finns för ITPC metadata. Finns ju titel, fotografnamn, keyword mm (är inte så bra på de svenska namnen)

Har du något annat program du kan kolla metadata med?

Hoppas ddet här hjälpte något.

/Lise-Lott

Minns jag rätt sparar picasa alla inställningar och taggar i en fil pisaca.ini som ligger i samma mapp som bilden.

Betyder det att det ligger där "för evigt"? Vad jag är ute efter är alltså att hitta ett program som jag kan tagga i och som är "framtidssäkert". Jag vill ju kunna se mina taggar även om 10 år trots att jag då kanske använder ett annat bildvisningsprogram än t.ex Picasa? Är ni med?

Björn

Framtidssäkert är ju alltid en definitionsfråga.
Eftersom picasa.ini är en textfil så kommer den troligtvis att vara läsbar under väldigt lång tid frammåt. Dock är formatet picasas egna vilket gör att den eventuellt behöver översättas till ett annat format för ett annat program.
Adobe använder ju ett annat format xmp där det ligger en fil per bild. Även denna en textfil men det finns stöd i lite fler program redan från början.
http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Metadata_Platform

Själv har jag min information i lightroom där de ligger i en databas som följer en öppen standard och kommer gå att läsa även utan lightroom även om det är lite pill.

Tack för all respons - den har hjälpt till viss del men nu börjar jag bli tokig!

Om jag taggar i Picasa och sedan öppnar bilden i Windows (Fotogalleri) så dyker inte taggen upp. Däremot syns taggen i "Egenskaper" -"Information" för bilden. Om jag har taggat med två eller fler ord, och tar bort en tagg - då dyker de två kvarvarande upp i Windows FG!

I Picasa är taggen angiven som IPTC-sökord när man kollar bildens egenskaper. Uppenbarligen "finns" den ju i Windows FG men varför dyker den inte upp "av sig själv"? (Däremot dyker en tagg gjord i Windows FG upp av sig själv i Picasa.)

Det är kanske inte en så intressant fråga eftersom de flesta här använder mer avancerade program än dessa men vi är flera användare i familjen och alla vill använda sitt eget sätt men vi vill ändå kunna tagga "gemensamt".

Tack, Björn

ANNONS
Götaplatsens Foto