Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 17-50 mot FF

Produkter
(logga in för att koppla)

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Har nyligen uppgraderat till en 5D Mk2, och måste tyvärr byta ut mitt 17-50 2,8(eftersom det inte fungerar till FF) som jag varit mycket nöjd med.

Nu kan jag inte bestämma mig för vad jag ska ha istället. Olika test säger olika saker och om jag blir klokare av att fråga här vet jag inte, men det kan vara värt ett försök ;o)

Det naturliga vore ju att skaffa ett Tamron 28-75 2,8.
Vissa verkar vara supernöjda med detta, medans andra verkar halvnöjda. Har läst att det är mycket oskarpt i kanterna tex. Stämmer detta? Är det så att de med crop-kamera tycker objektivet är kanon, och de med FF tycker det är sådär?

Alternativen, som jag hittat hittils är:
(I min väska har jag för närvarande Canon 50 1,8 II och Tamron 90 2,8 Macro - vilka jag är nöjd med! Hade även tänkt komplettera med ett 70-200)

* Canon 28-135 3,5-5,6 IS
Verkar vara skarpt. Plus för IS och större brännviddsomfång. Minus för att det inte är ett 2,8 med allt vad det innebär (kortare slutartider, mindre bokeh)

* Canon 17-40 4L
Verkar vara skarpt, men mer ett vidvinkel än ett normalzoom. Visserligen har jag ett fast 50 och ett fast 90, men flexibiliteten i brännvidd försvinner ju lite.

Andra förslag? HJÄLP! :eek:)
(helst inga jättedyra objektiv eftersom kameraköpet gjorde hål i plånboken (och inga predikningar om att det är dumt att ha dyr kamera och billigare objektiv)) :p

Om du har möjlighet att testa ett exemplar eller har utbytesrätt om det skulle råka felfokusera är Tamron 28-75/2.8 Xr Di mycket bra och prisvärt.

Detsamma i ännu högre grad gäller Sigma 24-70/2.8 EX DG HSM som tyvärr är lite dyrt. Kan hittas för 8.000:-

17-40/4L har jag aldrig tyckt varit någon hit på en FF-kamera. För mycket kantoskärpa för min smak. Men andra tycker det är okej. Pris 7500:-

Har däremot väldigt goda erfarenheter av 24-105/4L is usm, men det kostar ju tyvärr som billigast c:a 9.500:-. Finns en bildfältskrökning i det men jag tycker om gluggen. Och IS fungerar klockrent

Naturligtvis måste jag ju nämna 24-70/2.8L usm också. Men dyrt och lite svårt att hitta riktigt bra exemplar från början som man inte genast får skicka för garantijustering.

Med tanke på att du nämner lite om de ekonomiska aspekterna hade jag nog i dina kläder gått på Tamronen. Jag hade mitt i 5 år i ur och skur och det fungerade perfekt på såväl 5D som 1DsMkII och 1Ds. Sålde det sedan till en som fortfarande är helnöjd med det.

Om du har möjlighet att testa ett exemplar eller har utbytesrätt om det skulle råka felfokusera är Tamron 28-75/2.8 Xr Di mycket bra och prisvärt.

17-40/4L har jag aldrig tyckt varit någon hit på en FF-kamera. För mycket kantoskärpa för min smak.

Jag har också funderat på en Tamron 28-75 men det som avskräcker är http://the-digital-picture.com/Revi...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=2
Det ser ut som den har värre kantoskärpa än 17-40, och om det objektivet inte duger hur är då Tamronen i jämförelse?

Jag har också funderat på en Tamron 28-75 men det som avskräcker är http://the-digital-picture.com/Revi...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=2
Det ser ut som den har värre kantoskärpa än 17-40, och om det objektivet inte duger hur är då Tamronen i jämförelse?

Ja det ser riktigt hemskt ut i i hörnen på de testbilderna. Nästan så man tror att de lagt in fel bilder eller något... :p
17-40 ser väl ok ut dock.

Man kanske skulle satsa på ett fast objektiv runt 20-30?

Ett 24-105 f4 låter väl bra? Motsvarar 15-67mm f2.8 på canon-crop och så får du IS också =)

själv började jag med tamron 28-75 när jag skaffa 5d men efter några vändor sluta det med canon 35mm f1.4 L, blev helt enkelt klartvackrast bilder så med "3D" =)

Ett 24-105 f4 låter väl bra? Motsvarar 15-67mm f2.8 på canon-crop och så får du IS också =)

själv började jag med tamron 28-75 när jag skaffa 5d men efter några vändor sluta det med canon 35mm f1.4 L, blev helt enkelt klartvackrast bilder så med "3D" =)

Jo, 24-105 verkar ok. Dock lite dyrt och "bara" bländare 4. I så fall är även 24-70 2,8L ett alternativ, men också det lite dyrt för tillfället. 35 1,4L är verkligen för dyrt för mig just nu :D

Kanske Sigma 24-70 2,8 också kan vara något?

Jag har både 17-40 (nyinköpt och bara testat i lägenheten lite snabbt) och Tamron 28-75 till en 5D. Mina slutsatser av en jämförelse jag gjorde igår:

17-40 är skarpare på 4-11 vad gäller mittskärpa.
28-75 på 2,8 är ungefär lika skarpt som 17-40 på 4.
28-75 är på 28/2,8 något oskarpare än 17-40 på 17/4 i hörnor. Mitt resultat är inte alls som det tidigare länkade i tråden.
28/4 mot ungefär 28/4 gav ungefär samma resultat i hörn. Mer nedbländat så är 17-40 skarpare.

Jag har tyvärr redan tagit bort bilderna, men kanske kan ta nya imorgon eller senare i veckan.

Tamronobjektivet har jag haft i flera år och använt på 300D, 20D och 5D med mycket gott resultat. Jag har aldrig upplevt några problem med kantoskärpa eller liknande. Jag lånade ett 28-70/2,8L för några år sedan och jämförde; optiskt märkte jag ingen skillnad stor nog att motivera prisskillnaden, och som mina snabba testresultat visar ovan så verkar 17-40 vara jämnbördigt.

Men å andra sidan pixelpeepar jag aldrig mina bilder (utöver när jag köpt något nytt och vill testa det), så jag kanske inte är så värst kräsen av mig.

Intressant, tack Adam!
Tamron 28-75 verkar vara ett kap med andra ord. Priset är ju helt rätt med tanke på att det är ett f2.8 objektiv :)

Det naturliga vore ju att skaffa ett Tamron 28-75 2,8.
Vissa verkar vara supernöjda med detta, medans andra verkar halvnöjda. Har läst att det är mycket oskarpt i kanterna tex. Stämmer detta? Är det så att de med crop-kamera tycker objektivet är kanon, och de med FF tycker det är sådär?
För att svara på din fråga. Mindre kantoskärpa på 7D, och den kromatiska aberrationen är enkel att få bort med DPP trots att programmet inte borde stödja tamron.

http://www.badongo.com/file/20454243

ANNONS