Annons

Tamron 24-70 f2,8 eller Canon 24-70 f2,8?!?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjellreven

Aktiv medlem
Jag är ute efter en normalzoom och det står mellan de två.

Jag har läst och läst och läst och tittat och tittat och tittat på recensioner, jämförelser och allt som har med objektiven att göra. Detta har gjort det nästintill omöjligt för mig att komma fram till ett beslut!

Det är nästan lika många som skulle lägga sin peng på Tamron som på Canon och det argumentet som i slutändan brukar vara det avgörande är alltid "Men det är ju ett Canon L objektiv..."

Övertyga mig nu att Tamrons är minst lika bra som Canon, då Canon inte finns i butik längre...

Mvh Fjellreven

Objektivteknik är inget nytt. Det finns inga avgörande patent. Det är tillverkningskostnader som styr. Att tillverka med snäva tilleranser och hög kvalitet kostar. Att slipa många glasbitar istället för få kostar. Finns bara marginella möjligheter, av konkurensskäl, att ta mer än nödvändigt betalt. Maskinerna som man tillverkar optiken med är inte egentillverkade. De köps på en marknad.
Du kan utgå från att Du får vad Du betalar för. Finns ingen trolldom här.

Det skiljer ju mer eller mindre inget i pris mellan de två så förstår inte riktigt vad du ville få fram där...

Varför jag inte tar 17-50 är för att jag gillar 24-70 brännviden mer och för att jag funderar på att köpa en FF inom en hyffsat snar framtid :)

Mvh Fjellreven

Ok då e ja med. Sitter själv på ett tamron 17-50 2,8 o de har skaplig vinjettering men de du siktar på ligger i en helt annan division.

Kände att om jag ska köpa en normalzoom som jag förhoppningsvis kommer använda väldigt mycket så vill att det ska vara riktigt riktigt vasst :)

Nu har jag ju inte objektivet i fråga.

Men jag tycker att det som starkast talar för Tamron är stabiliseringen.
Den är värdefull.

Något som talar för Canon, skulle jag tro, är värdeminskningen. Eftersom objektivet utgår och kan vara svår att få tag i så bör andrahandsvärdet vara högt. Uppföljaren är riktigt dyr så den är utesluten för en stor skara fotografer. Ur den aspekten är EF 2,8/24-70mm eftertraktad och ett klokt köp.

Skillnader i optisk kvalitet mellan objektiven det gäller är väl marginell och skulle inte hindra mig från att köpa Tamron.

MVH J O

Kolla på Youtube. sök påThe Nikon Gay så eler tamron 24-70 så får du upp massor med svar. Det var därför jag köpte mitt Tamron 24-70

ANNONS
Götaplatsens Foto