Annons

Tamron 28-75/2.8 vs Sigma 18-50/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Hej

Har en 300D plus ett Canon 50/1.8 som verkar ge jättemycket bättre bilder än kit-objektivet. Behöver mer vidvinkel har jag märkt.

Inom området 28mm-50mm, vilket av ovanstående objektiv presterar då bäst?

(jag antar att bägge är tillräckligt bra för mig som är nybörjare, dock en kräsen sådan :)

Jag får väl väga vidvinkeln på Sigmat mot telet och prisskillnaden på Tamron (som är över 1500 kr?). Vad bör jag välja av dessa 2?

Personligen så skulle jag prioritera vidvinkeln framför telet.

Skillnaden i pris är väl snarare 700-800:-

Tack för svaret.

Det var det jag misstänkte. Shit, det blir för dyrt :)

Om man för skojs skull jämför då, vilket är bäst?

Priset tänkte jag var om jag köpte från Tyskland. Tror det skiljer mer där.

Jag har själv bara tamron 28-75/2.8, kan bara säga att den är jävligt bra.
Skarp som attan.

Av de testbilder jag sett så är sigma 18-50/2.8 bra oxå, dock så verkar den inte vara i nivå med tamronobjektivets skärpa.

Jag antar att ett alternativ kan vara att köpa en begagnad fast vidvinkel, men då tappar man mycket i flexibilitet, vilket jag inte ville göra efter min fasta 50/1.8. Men med mer vidvinkel kanske det blir smidigare? Då kanske man bara behöver springa framåt? :)

Personligen så vill jag inte att objektivet ska styra vilket perspektiv (och utsnitt) jag ska ta bilden, det vill jag välja själv.

Så för min del så är fasta objektiv inget verkligt alternativ.

Canons 24/2,8 är ett fint objektiv som går att få tag på billigt begagnat. Just nu finns flera annonser på fotosidan.

En 28 gör ingen större skillnad mot din 50:a, så därför tycker jag att 24 mm kan vara en bra idé.

20/2,8 är annat superfint objektiv, men då springer det iväg i pris lite till ca 3500 begagnat.

28mm på Eos 300D kan knappast kallas vidvinkel.

Tack för hjälpen.

Det är svårt att veta vad man ska lägga på ett begagnat objektiv. På de fasta objektiven, är det runt halva priset i bra skick då? Medans vissa mer populära zoomar kostar ca 75% av nypris i bra skick?

Jag håller med.

Exempelvis så såldes ett Tamron 28-75 här i veckan för ca 3.000. Detta går att köpa nytt från Technikdirekt för 3.200. Då ser jag ingen anledning att köpa det begagnat.

--jalle

Lövet skrev:
Tack för hjälpen.

Det är svårt att veta vad man ska lägga på ett begagnat objektiv. På de fasta objektiven, är det runt halva priset i bra skick då? Medans vissa mer populära zoomar kostar ca 75% av nypris i bra skick?

Jag har båda objektiven, och har gjort lite "ovetenskapliga" tester på dom.
Jag fotade bokhyllan med objektiven inställda på 50mm och då tycker jag faktiskt att sigman är bättre på 2,8. På bl 5.6 & 11 är det ganska lika.

sagan skrev:
kan bara säga att den är jävligt bra.

Inte för att låta söndagssur och grinig men jag tycker nog att fs är värd ett långt bättre och mer vårdat språk än det där Kim! Inte för att jag själv är ngn dirket språkduktig individ meen,, skärpning!
(Jag vill inte dra igång med ngn språkdiskurs i denna tråd, bara så att det är sagt).

Angående ämnet så handlar det enligt mig om vidvinkelläget och om hur viktigt det är. Jag hade tveklöst valt 28-70, men det är ju såklart sagt utifrån mina önskade motivsituationer.

/Niclas,

Niclasfoto skrev:
Inte för att låta söndagssur och grinig men jag tycker nog att fs är värd ett långt bättre och mer vårdat språk än det där Kim! Inte för att jag själv är ngn dirket språkduktig individ meen,, skärpning!
Nu tycker jag du är lite väl überkänslig.

Kitobjektivet är helt ok!

Ska du köpa ett objektiv som rent optiskt är bättre så blir det till att plocka fram den riktigt stora plånboken och köpa en av de riktigt dyra zoomarna som Canon släppte i höstas.
Men vill du ha ett objektiv som mekaniskt är bättre än Kit-objektivet så ska du slå till på Sigma 18-50, då får du ett mekaniskt bättre objektiv, samma bildkvaltitet som Kit-objektivet och ett stort hål i plånboken...

ANNONS
Götaplatsens Foto