Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tamron 28-75mm f2.8 och filter

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Gissa vad! Jag har beställt ett nytt objektiv till min eos 350d. Blev ett tamron 28-75mm med största bländare 2.8. Som fått bra kritik! Beställde ifrån dustinhome.se - Tydligen sista exemplaret! 3900 kronor gick kalaset på. O det är redan skickat. Dvs tog dem 1 timma och få i väg det. Hoppas det kommer tills på fredag.

Nu vill jag ha ett filter till! Som skyddar glaset. Hört att tamron har någon annan slags filtergänga? Vilka filter fungerar? Jag tar mycket natur bilder, så att POL filter skulle nog sitta fint, för det tar väl bort endel reflexer ur bilden. Eller är det UV filtret som gör?

Hooppas jag får det tills på fredag!
Woha!

/ Johan

67 mm är filtergängan.

Jag har lyckats att använda objektivet i snart två år utan att repa det, trots att jag inte har ett UV-filter monterat. Motljusskyddet ger ett gott mekaniskt skydd tillsammans med linslocket.

Dock anser jag att det finns fotograferingssituationer som kräver skyddande glasbit av offerkaraktär och det t ex i samband med saltvattenstänkande verksamhet, motorsport eller annan aktivitet där lera och grus riskerar att skvätta upp över kameran. I dessa fall kan även hela kameran och linsen kläs i en skyddande 3 l plastpåse. I övrigt är jag av uppfattningen att extra glasbitar stör utsikten och hämmar ett korrekt inflöde av ljus.

Som effektfilter kan polfilter använda och ett sådant köper man lämpligen till sitt största objektiv. De största jag har är 77 mm och därför köpte jag ett polarisationsfilter med den dimensionen, samt en stepring 67-77 mm. Detta spar åtskilligt med pengar, med tanke på att polfilter är inte de billigaste filtren. Nackdelen är då att motljusskyddet inte går att montera.

Johan, precis som Roland säger är det 67mm filtergänga, och den är inte speciell för Tamron. Det är en standardgänga.

ANNONS
Götaplatsens Foto