Annons

Tamron 70-200mm f-2.8 Di VC USD G2 (Nikon), hiss eller diss !?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej hopp.

Köpte då efter mycket efterforskningar ett Tamron 15-30mm f/2.8 Di VC USD G2 (Nikon) istället för Nikons (motsvarande) 14-28 som kostar betydligt mer och som i det hela presterar samma som Tamrongluggen. Faktum är att Tamrongluggen är lite vassare än Nikon - dito inom vissa parametrar om man skall tro allt vad som skrivs på nätet. Det kan ju (delvis) ha att göra med att Nikongluggen är en äldre konstruktion, medans Tamron är en nyutveckling av tidigare motsvarande, därav G2 (för generation 2).

Det skall i ärlighetens namn nämnas att jag har bara använt den gluggen vid två (2) tillfällen, men jag känner mig ändå nöjd med vad den presterar och nu funderar jag på att komplettera med ett Tamron 70-200mm f-2.8 Di VC USD G2 (Nikon), som har fått övervägande goda recensioner (på nätet), med undantag för några forumister här på Fs.

Min tanke (och fråga) är om det är värt att köpa denna gluggen i jämförelse med Nikons motsvarighet !? Jag är medveten om att Nikons dito kostar därefter, och frågan är om prisskillnaden är motiverad !? Köper man dessutom genom E-infinity, kommer man undan med 4 lusentappar i lägre pris (för Tamrongluggen) än om man köper inom Sverige, så det gäller att passa på innan England kliver av EU 😁.

Det skall i sammanhanget nämnas att jag är en vanlig enkel amatör som använder mina grejer sparsamt då jag är yrkesverksam med annat än foto, och jag försöker att vara försiktig med mina grejer (så att de håller över lång tid) när jag väl använder dom. Tanken är att jag skall ha dessa två gluggar (15-30 samt 70-200) med mig inför min stundande semester samt (ev.) en (eller två) fasta gluggar (som back-up), utifall att de förstnämnda skulle börja krångla. Någon som känner att dom vill följa med på en road-trip i landets sydligare breddgrader (och bära 😁) !?

Nåväl, min semester börjar i mitten av Oktober, så det gäller att jag lägger en beställning på nämnda 70-200 innan dess (och den finns på lager, enligt E-infinity). Tidigare inköp (och leveranser) har fungerat smärtfritt från nämnda E-infinity, så jag har inga betänkligheter att köpa därifrån igen. Chanserna är goda att jag har den innan nämnda datum och i ärlighetens namn skall jag säga att det suger rätt rejält i köptarmen, inte minst i kontexten av vad jag lyckats prestera med min 15-30, som jag tycker är riktigt vass.

Så, ni som har (lång) erfarenhet av nämnda 70-200 får gärna delge mig era reflektioner som baseras på egna erfarenheter av nämnda glugg, innan jag trycker på köp-knappen.
 

thommym

Aktiv medlem
Så, ni som har (lång) erfarenhet av nämnda 70-200 får gärna delge mig era reflektioner som baseras på egna erfarenheter av nämnda glugg, innan jag trycker på köp-knappen.
Jag har haft min Tamron 70-200 G2 i ett och ett halvt år till min D850 och har haft ganska svårt att få till finjusteringen av fokus. Just nu är det dock bra. Om jag haft fler Tamron-objektiv som funkat med deras Tap-In Console så hade jag köpt en sådan.
Men allra helst hade jag köpt Nikon. Men jag är i samma sits som du, hängiven amatör med begränsad budget ...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns väl inga dåliga 70-200: or.
En del har haft problem med AF när det inte är "original". Men om det gäller den här kan jag inte säga.
Original brukar oxå ha lite snabbare AF
Däremot brukar tillverkare tillverka objektiv med samma färgförskjutningar.
Köper du Nikon så får du Nikonfärger osv
Inget problem så länge man inte blandar tillverkares objektiv i en serie.
Jag hade tidigare ett Sigma 24/2,8. Det gav mer blåaktiga bilder än Nikons som ger mer varma toner.
Troligtvis inget man stör sig på.... förrän man upptäcker det.... :)
O nu har du redan en Tamronzoom.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har haft min Tamron 70-200 G2 i ett och ett halvt år till min D850 och har haft ganska svårt att få till finjusteringen av fokus. Just nu är det dock bra.
Ok. Men det är inget som du justerat med en tap- in konsol !? F ö har jag för avsikt att köpa en tap-in konsol (om) när jag köpt denna gluggen.
Men allra helst hade jag köpt Nikon. Men jag är i samma sits som du, hängiven amatör med begränsad
Ja, det är svårmotiverat att lägga mer än det dubbla för en liknande glugg, löneslav som man är. Och som jag förstått det, presterar Tamrons motsvarighet riktigt bra i förhållande till Nikons dito, (senaste versionen).
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Däremot brukar tillverkare tillverka objektiv med samma färgförskjutningar.
Köper du Nikon så får du Nikonfärger osv
Inget problem så länge man inte blandar tillverkares objektiv i en serie.
Jag är med på resonemanget.
O nu har du redan en Tamronzoom.
Jupp. Och fyra (4) Zeissgluggar. Men jag skall inte blanda dom i samma serie 😉.

Nåväl, jag har landat i slutsatsen att jag köper den aktuella gluggen. Min initiala tanke var att zoomen (15-30) jag köpte, skulle ersätta två Zeissgluggar (15 och 28 mm) i ryggan, så att det skulle bli lättare att bära.

Nu har jag utöver zoomen jag redan köpt, dessutom kompletterat med ett D850 och skall då också till att köpa denna 70-200.

Undrar om ryggan blev något lättare, men det är väl tveksamt 🤔. Bankkontot blev dock betydligt lättare, kan jag konstatera 🤪.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade Tamron 70-200/2,8 G1, som jag var riktigt nöjd med och G2 är ju enbart bättre. Avbildningsskalan var dock inte så bra, kanske 1:8 eller liknade så jag bytte den mot Nikon 70-200/4 som har 1:3,6, men också för ett eventuellt inköp av Z så kan Tamronobjektiven ge problem
 

Tony johansson

Aktiv medlem
ett eventuellt inköp av Z så kan Tamronobjektiven ge problem
Finns inte på kartan att jag skulle köpa ett Z hus, jag har redan plöjt ner en oförsvarlig summa pengar i detta med foto.

Men av rent akademiskt intresse ställer jag frågan; Varför skulle Tamrongluggen skapa problem med Nikon Z, du har ju adaptern !? Eller tänker du på kommunikationen mellan hus och glugg !?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Finns inte på kartan att jag skulle köpa ett Z hus, jag har redan plöjt ner en oförsvarlig summa pengar i detta med foto.

Men av rent akademiskt intresse ställer jag frågan; Varför skulle Tamrongluggen skapa problem med Nikon Z, du har ju adaptern !? Eller tänker du på kommunikationen mellan hus och glugg !?
Det är inte själva adaptern i sig utan troligen mer hur Z huset fungerar jämfört med Nikons DSLR, det är många sigma o tamron som har problem med Z. Vissa verkar går att uppdatera att de fungerar, en del fungerar men inte alls så bra som på en DSLR.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det är inte själva adaptern i sig utan troligen mer hur Z huset fungerar jämfört med Nikons DSLR, det är många sigma o tamron som har problem med Z.
Då fick jag mina misstankar bekräftade.
Vissa verkar går att uppdatera att de fungerar, en del fungerar men inte alls så bra som på en DSLR.
Det kanske kommer en mjukvaruuppdatering från Tamron som löser det problemet !?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det kanske kommer en mjukvaruuppdatering från Tamron som löser det problemet !?
Ja tror det har gjort det för G2, de fungerade nog inte alls tidigare. Hur bra de fungerade nu vet jag inte. Tror också jag läste att några G1 helt plötsligt hade börjat fungera efter senaste FW som Nikon gjort, så med tiden så blir det nog bättre men frågan är om de blir lika bra som på DSLR. Tror t.o.m att jag läste att ett Samyang 135/2 inte skulle fungera på Z, vilket är ganska konstigt då det är manuellt, men det är kanske bländarstyrningen som inte går?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Du behöver inte vara orolig för att köpa tamrons G2. Riktigt bra objektiv. Det jag använder mest.
Faktum är att jag känner mig helt lugn med att köpa detta objektivet, då jag har forskat i olika omdömen om det på nätet. Det är några små saker som jag inte känner mig helt nöjd med, men i ljuset av hur det presterar i jämförelse med original-dito och hur stor skillnad det är i pris i förhållande till vad man får, återigen i jämförelse med original, så känns detta som ett synnerligen gott köp.
 
ANNONS