Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tamron Af 19-35 vs Cosina Af 19-35
- Trådstartare knkj
- Start datum
Sinuslinus
Aktiv medlem
Är inte det exakt samma objektiv som går under olika lågprismärken?
Abhraxxas
Aktiv medlem
Cosinat funkar till en D30 i.a.f så den borde inte vara något problem...
Det objektivet känns dock inte som värsta byggkvalitén dock, men, annars har jag inga större problem med det dock.
Fick betala ett jävla överpris på Expert i början av året dock... Lite över 4 papp, helt otroligt... Hade pengar innestående där dock..
Så nu känner jag mig starkt tvingad att tycka om den, så, min röst räknas inte riktigt...
Lite otrevlig filtergänga oxå... 77mm.. Vet inte hur det är på de andra, men det bör väl vara ungefär samma.
Det objektivet känns dock inte som värsta byggkvalitén dock, men, annars har jag inga större problem med det dock.
Fick betala ett jävla överpris på Expert i början av året dock... Lite över 4 papp, helt otroligt... Hade pengar innestående där dock..
Så nu känner jag mig starkt tvingad att tycka om den, så, min röst räknas inte riktigt...
Lite otrevlig filtergänga oxå... 77mm.. Vet inte hur det är på de andra, men det bör väl vara ungefär samma.
Sinuslinus
Aktiv medlem
Abhraxxas skrev:
Hua! Dubbla priset jämfört med Scandinaviaphoto.
Sinuslinus
Aktiv medlem
Jag måste revidera det jag skrev i första inlägget.
Cosinas och Soligors objektiv är exakt likadana. Det är bara märket skiljer medan Tamron har eget objektiv men det verkar inte skilja allt för mycket.
Cosinas och Soligors objektiv är exakt likadana. Det är bara märket skiljer medan Tamron har eget objektiv men det verkar inte skilja allt för mycket.
Abhraxxas
Aktiv medlem
Sinuslinus skrev:
Jag måste revidera det jag skrev i första inlägget.
Är du säker på det? Visst, de ser identiska ut, men, det kan ju vara rätt mycket skillnad i glaset... Troligtvis har du ju rätt, men, ändå...
Edit: Hmm, trycket är annorlunda, plus att det verkar vara spegelvänd fokusring på soligoren (jämför med min Cosina...)
Senast ändrad:
Sinuslinus
Aktiv medlem
Om du söker på "19-35" i forumet hittar du lite gamla trådar om de aktuella objektiven. Enligt de trådarna ska det vara samma objektiv under olika märken.
knkj
Guest
Sinuslinus skrev:
Om du söker på "19-35" i forumet hittar du lite gamla trådar om de aktuella objektiven. Enligt de trådarna ska det vara samma objektiv under olika märken.
Jo, jag har kollat en del på tidigare diskussioner, men jag blir bara mer förvirrad. Det jag egentligen söker är jämförelser, eller någon som kan säga att "den är bättre än den". Det jag hittade var mest inlägg av typen "jag har haft en *** och den var kanon/kass". Det blir jag inte mycket klokare på
Hittills har jag fått uppfattningen att Cosina och Soligor är sånär identiska och att Tamron är oerhört snarlik. Tokina, däremot, sägs vara robustare och "i en klass för sig". Dock vet jag inte om personen som skrev det syftar på 20-35:an, som ju också är dyrare. Någon som kan reda ut det?
martinl
Aktiv medlem
knkj skrev:
Dock vet jag inte om personen som skrev det syftar på 20-35:an, som ju också är dyrare. Någon som kan reda ut det?
Det enda som skiljer den senare versionen av Tokina 20-35/3.5-4.5 (den med 77mm filtergänga) och Tokina 19-35/3.5-4.5 är att 20-35 är byggd i metall och 19-35 är byggd i komposit. That's it. Jo, förresten, undrar om inte 19-35:an kommer med motljusskydd som standard. Enligt helt obekräftade uppgifter ska båda dessutom egentligen gå till 19.6mm, vilket enligt samma helt obekräftade källa ska vara vidare än motsvarande Cosina/Soligor/Phoenix/Vivitar/...
Tokian har även en dyrare 20-35/2.8 som ska vara rätt bra om man behöver ljusstyrkan.
Jag hade tidigare Tokina 20-35/3.5-4.5, om jag var på jakt efter en ny budgetvidvinkelzoom skulle jag köpa 19-35:an utan att blinka. 77mm-filter ser jag inte som någon svaghet eftersom det de facto är standard på de flesta proffslinser idag. (Tokinas första 20-35 tog 72mm-filter, vilket ska ha resulterat i vignettering.)
/Martin