Annons

Tamron AF SP 150-600/5,0-6,3 eller Sigma dito?

Produkter
(logga in för att koppla)

cristos

Aktiv medlem
Hej!
Är i behov av ett längre tele och funderar på om ovan nämda kan vara ett alternativ till Canons. Har en Canon EOS 5D mark IV.
Skillnaderna ligger väl i vikt och AF!?
Tamron är lite tyngre.. har intern fokusering.. Sigma har inte det. Tamron har en avbildn.skala på 3.9.. Sigma har 5.0!?

Vad har någon betydelse här ? Tamron är ett nyare objektiv! Såg att Sigma har ett objektiv som är vädertätat och väger närmare 3 kg och några tusenlappar dyrere förståss. Kanske den kan vara ett alternativ!?

Tar tacksamt emot era funderingar och erfarenheter.

Mvh
Christer
 
Senast ändrad:

jounir20000

Aktiv medlem
Finns en test här på fotosidan nånstans.
Tror att Tamron 150-600 G2 var bäst i den.
Finns 2 Tamron 150-600. G2 är bättre
 

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
Hej!
Är i behov av ett längre tele och funderar på om ovan nämda kan vara ett alternativ till Canons. Har en Canon EOS 5D mark IV.
Skillnaderna ligger väl i vikt och AF!?
Tamron är lite tyngre.. har intern fokusering.. Sigma har inte det. Tamron har en avbildn.skala på 3.9.. Sigma har 5.0!?

Vad har någon betydelse här ? Tamron är ett nyare objektiv! Såg att Sigma har ett objektiv som är vädertätat och väger närmare 3 kg och några tusenlappar dyrere förståss. Kanske den kan vara ett alternativ!?

Tar tacksamt emot era funderingar och erfarenheter.

Mvh
Christer
Det finns flertalet tester av dessa objektiv på Youtube också.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Generellt sett till skärpa bortom 400mm brukar Tamrons första ("G1") anses vara sämst. Sedan kommer Sigma 150-600 C och sedan, ungefär lika kommer Tamrons G2 och Sigma S. Har man pengar och inte behöver den absoluta toppkonstruktionen kommer nog de flesta välja Tamrons G2 då den väger betydligt mindre än den i stort jämförbara Sigma S. Har man en stram budget och kan leva med lite lägre skärpa bortom 400mm (men helt OK) kan man titta på en beg Sigma C eller Tamrons G1 för 4500-5500kr.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har man en stram budget och kan leva med lite lägre skärpa bortom 400mm (men helt OK) kan man titta på en beg Sigma C eller Tamrons G1 för 4500-5500kr.
Jag köpte Tamron G1 precis när det kom, använde en månad på safari i Sydafrika. Trots den längre brännvidden fanns det inte mer detaljer (i fjäderdräkt, päls osv) i bilderna än när jag använde Canon 100-400 mk1. Canon är snabbare och lättare. Sålde Tamron så fort jag kommit hem.
Jag har inte jämfört G2 med Canon 100-400 mk2, men utifrån det jag läst om dem står sig Canon fortfarande ganska bra.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Alla dessa finns mycket utförligt testade och recenserade här:


Under respektive Canon Zoom lenses, Sigma zoom Lenses osv.
Han gör väldigt noggranna tester och tar upp de för och nackdelar han ser med de objektiv han testar. Det är flera timmars läsning =)

Är skärpan och möjligheten att fota rörliga objekt viktigt har jag fått uppfattningen att det är Sigmas "Sports" modell som gäller av dessa. Den väger mycket men att övriga fördelar "väger" tyngre =)

Jag vill minnas att Bryan i testerna också konstaterade att Canon 100-400 II är mycket bättre än Sigma och Tamron-objektiven oavsett generation i precis alla avseenden, men naturligtvis bara upp till 400 mm. Och dyrare.
Ta det som Erland skriver ovan i beaktande, 100-400 mk1 som han konstaterade var mycket bättre att använda och sedan beskära utifrån har dessutom markant lägre skärpa än 100-400 mk 2 i tester, så skillnaden mellan Tamronet och 100-400 II är ännu större.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Här är MTF tester på flera av objektiven dock inte just Tamrons G2 eller Sigma S. Man kan alltid fundera över hur mycket 0,1 tapp i MTF vid ett visst antal linjer/mm innebär i praktiken förstås

 

Herve M

Aktiv medlem
Hej, Har Tamron 150-600 G2 som jag använder med en Sony A77. Tycker att den är OK. Har några bilder på min instagram @hervemarcilloux_nature
 
ANNONS