Annons

Tamron eller canon

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Hej är inne på att köpa ett macro obejktiv och har kikat lite på utudet, nu står jag mellan två olika macro obejktiv och väljer mellan tamron och canon. Har en canon EOS 550D. Så vilket skulle ni rekomendera CANON EF 100MM/2.8 USM MAKRO eller TAMRON AF DI 90/2.8 SP MAKRO - CANON. Är det någon kvalitetsskillnad mellan de olika eller får man MER för ett orginal om man jämför med Tamron.

MVH Ing-Marie

Jag har Tamrongluggen på min 60D. Autofokus är väldigt långsam, fast vid makro spelar det inte någon roll då man ändå jobbar manuellt - speciellt med försättslins.

Bytet mellan auto och manuell på Tamron är lite speciellt, man skjuter hela fokusringen i objektivets längdriktning och det krävs en del kraft. Inget man gör efter kameran är injusterad på stativ mot något litet motiv. En enkel knapp som på Canon är klart smidigare.

Just med försättslins är det kanon att gluggen ändrar längd så mycket, då får man mer eller mindre en supermakrozoom. Så funkar inte Canon som inte ändrar storlek alls.

Kör själv med försättslins Raynox DCR-250 och kombon är väldigt bra. Kolla gärna mina "krypbilder": http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=331910

Lenstip jämför Canon mot Tamron lite som hastigast: http://www.lenstip.com/204.11-Lens_review-Canon_EF_100_mm_f_2.8_Macro_USM_Summary.html

"It didn’t break any records like the Tamron 2.8/90 Macro but it fared much better by f/2.8 and f/4.0 and had a significantly lower chromatic aberration than that lens. The Tamron is cheaper but it has neither inner focusing nor an USM motor."

Jag föreslår antingen Sigma EX 70/2,8 DG Macro eller Tokina AT-X Pro 100/2,8 D Macro.

Båda fick toppbetyg i FOTOs stora makroobjektivtest för några år sen, och båda är hyfsat billiga. Inte jättebilliga, men definitivt prisvärda. Båda är lite bättre än Tamron-objektivet enligt FOTOs test.

Canons 100mm makroobjektiv är också rätt bra enligt det testet, men i en något högre prisklass än ovan nämnda objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto