Annons

tappar färg...

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasNilsson

Aktiv medlem
Hej,
Varför tappar jag fördjup när jag scannar dia?
Jag köpte en Minolta Dual Scan II för ett tag sedan. Jag pluggade bara in den I USB porten och körde. Använder PS och medföljande SW.
Skärmen är det inte, har kollat det.

Färgerna blir dassiga, speciellt grönt och blått. Vad har jag missat för inställning, läste instruktionsbioken i går men hittar inget att vrida på......

/Andreas

Har du något bildexempel? Vad gör du för efterbehandling i ditt bildbehandlingsprogram?

Jag försöker få till färgeran så gått det går med mha Levels, Curvs mfl i Photoshop. Är dock inge vidare på det.

Alla färgbilder på min sida utom två är Velvia inkl polfilter. Jag har modiferat de flesta efteråt, dock ej dessa två http://www.fotosidan.se/obj/photo/m_3d6a980770e77.jpg eller http://www.fotosidan.se/obj/photo/m_3d6694c2634d9.jpg.

Jag har ju inte laggt upp de som blivit sämst av naturligt annleding så exemplena är inte de besta (eller de sämsta rättare sagt).

Har jag missat ngåon färginställning isannernamjukvaran? Finns det någon sådan?

Nu vet jag ju inte hur dina dior ser ut, men tittar man på histogrammet är det väldigt klent med ljusa toner trots att det finns högdagrar i motivet. Det är en puckel långt till vänster och sen är det platt. Är diorna väldigt täta så kan autoexponeringen få fnatt. Är de det?

Tja, det är väl erfarenhet som gäller. Om du inte kan se genom dem utan att hålla dem mot ett ljusbord eller annan ljuskälla är de garanterat täta :)

Har du testat Vuescan? Där kan du enkelt ställa in hårdvaruexponeringen manuellt och se effekten på ett histogram.

licensnummer Vuescan

Andreas, om du vill kan du få köpa skarpa versonen av Vuescan för halva priset av mig.

Jag har beslutat mig för att inte använda programmet.

OBS, inget olagligt i detta, jag har rätt att sälja min skarpa programversion om jag vill. Så länge jag bara inte sparar en kopia för mig själv.

ANNONS
Götaplatsens Foto