Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappat kameran!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottabos

Aktiv medlem
Min alldeles nya nya EOS 500D åkte i golvet! Jag ställde den lite för slarvigt på telefonbordet, ca 35 cm högt, och för nära kanten. Fastnade så i remmen och vips föll kameran i golvet!!! Ve o fasa. När/Hur/Var kan man kontrollera så att den inte gick sönder. Jag menar med sådant som man kanske inte hör eller ser så där jättetydligt. Det satt ett 18-55 objektiv på med IS också. Kan det ha gått sönder utan att jag kan se det själv? Var kan man lämna in för ev. kontroll och är det någon idé?

Ta det lugnt! Skaka på kameran och lyssna om något skramlar inuti. Slå på och se om den verkar OK. Ta några bilder, funkar det så var nöjd o glad.

Prylar är ändå rätt robusta, man ska ha otur om 35 cm's fall ska göra skada.

"If it ain't broke, don't fix it!"

funkar den som den skall ??
jag har tappat kameror från högre höjder utan att det vart nån fara :)
om den funkar som den skall tycker inte jag att du skall oroa dig för mycket och skulle det dyka upp problöem längre fram så ta tag i det då.
lycka till med din nya kamera :)

Som tidigare sagt..lyssna efter trasiga delar, kontrollera funktionerna.. Kolla så inte objektivet går trögt (mer trögt) i bajonettfästet.. Kontrollera zoom å fokus ringarna..

Jag lyckades fälla in ett ben på ett gammalt, illa konstruerat stativ så att det välte. Det var förstås utdraget på maxhöjd, säg att det var ca. 150 cm, och min 30D med 17-85-zoomen och en blixt monterad föll hjälplöst baklänges. På vägen ner slog blixten nätt och jämnt i väggen så att blixtskon bröts av, och sedan slog kamera, objektiv och stativ hårt i hallens klinkergolv.

Den del av objektivet som rör sig fram och tillbaka fastnade lite på sniskan, men redan när jag förvånat (förtvivlat..?) knackade lite lätt på det med handen lossnade den igen. En något ökad tröghet i mitten av zoomområdet kan jag fortfarande känna, men annars fungerar det precis som innnan.

På kameran fanns det en spricka i ögonmusslans gummi, men den kan iofs. ha funnits där redan innan.

I övrigt blev det inte ens någon repa eller avskavning i färgen på kameran, och den fungerar också lika bra som innan.

De tål tydligen en hel del. Å så har jag skaffat ett listigare stativ nu!

50 cm fall skall de klara även på rätt hårt underlag. Stora tunga telen ställer självklart till det...

Min 350D har ramlat ifrån ungefär 110 cm höjd i sand och överlevde - mattskivan lossade, men gick bra att sätta dit igen - annars fungerar den utmärkt även efter den smällen.

Har tappat mina kameror otaliga gånger...eftersom jag är en klantskalle.
Min telekonverter gick sönder en gång men resten klarade sig. Kameran har aldrig protesterat. Min 350d lade av efter si sådär 120000 tagningar enligt verkstan.

min 450d med 18-55 åkte i golvet från ett 150cm stativ förra året..
blev inte ett märke i den och den fungerar fullt ut :)

så du kan säkert vara lugn!

"Kul" att höra att man inte är ensam klant! Tack alla som svarat. Jag känner mig mycket lugnare nu. Det verkar inte vara något som skramlar i alla fall så då är det nog okej. Ska ut och prova i morgon igen för nu vågar jag ju det tack vare er!

Kram
Lotta

Min kamera åkt i asfalt från ca 1 meter med vidvinkel och blixt. Blev en spricka vid luckan för minneskortet men den fungerade klanderfritt.
Koll med verkstaden fick jag reda på att de inte garanterar för framtida skador vad gäller slutaren om kameran fallit på hårt material, typ sten, betong, asfalt. Gräsmatta däremot är fall från högre höjder OK.
Eftersom det inte var jag som tappade kameran blev det en försäkringsfråga så kameran blev inlöst (den var liksom inte vattentät längre). Så med den informationen jag fick, tror jag inte 35 cm på ett innegolv har någon betydelse.

lm

Jag sumpade min 5D med 17-40L i asfalten från ca 80 cm.

Det var lite lustigt faktiskt, jag brukar ha en handlovsrem på kameran, men så var den ivägen och blev avtagen i studion, men sen någon dag senare så släppte jag av gammal vana greppet om kameran (eftersom den ändå brukar hänga kvar tack vare handlovsremmen).
Motljusskyddet tog nog värsta smällen, men det hände ingenting med varken kameran eller objektivet. Jag skakade bara lite på kameran, tog en provbild och konstaterade att "Jahapp..." :)

Numera har jag camera armour (ett slags tjockt gummi-skin till kameran) på kameran, så nu studsar den lite lustigt när man tappar den ;)

Men hallå pojkar! Ni verkar vara fumligare än vad jag är. Men jag måste ju erkänna att det är väldigt lätt gjort att "tro" att man har koll och så vips... Men det är betryggande att höra att det trots allt verkar vara hyfsad kvalitet på kamerorna. Och så borde det ju vara eftersom de ju kostar en slant men man tar ju inget för givet i dagens slit o släng-samhälle.

Du har redan fått flera bra svar på hur du kan kontrollera om den fungerar som den skall så jag skriver inge tom det!

Mitt EF-S 17-55/2.8 IS föll av kameran (jag kom nog åt knappen för frigöring av objektivet) när jag stod på farstutrappen till en stuga utanför Knutstorp ring och pratade förra året.

Jag han tämpa fallet en aning med foten (ung.s om när man "tar ner" en fotboll som kommer från höjd), det dämpade nog fallet en aning. Objektivet studsade sedan ner på macadammen med motljusskyddet som första del att ta i vilket nog dämpade ytterligare.

Vad annat att göra än att titta över glasytor, skaka lite försiktigt utan att höra något och därefter ta ett antal provbilder!? Döm om min förvåning när allt funkade (AF/IS)! Har nu plåtat med den till och från, mest till, och aldrig haft problem.

Jag hade nog tur men vill med detta inlägg ge dig hopp för dina prylar att du också skall ha tur! ;-)

Mvh!
// Niklas

Jag kan meddela alla snälla som engagerat sig i mitt problem att kameran verkar fungera. Har tagit några bilder nu och allt verkar okej! Tack än en gång för era glada tillrop, det värmde!

Lotta

ANNONS
Götaplatsens Foto