Annons

tar LX7 bättre video än HX9V.

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarndalen

Aktiv medlem
Hej

I dag har jag en Sony HX9V att filma video med. Har haft den drygt 2 år nu
Har tyckt att den gjort detta mycket bra i typ 1080p 50/s
Den har dessutom mycket bra bildstabilisering "Optisk & ISO-antiskak/Elektronisk"

Nu har det ju kommit nyare kameror, typ "Sony CyberShot DSC-HX20V", men den känns inte som något uppgraderingsalternativ.
Det är inte mer zoom jag vill ha, utan bättre kvalitet på film med vidvinkel och gärna där det är lite mörkt, typ inomhus.
Jag vill ha bättre bildkvalitet också, på foton

Den kameran som först dök upp som en uppgradering var "Panasonic Lumix DMC-LX7"
Den har bättre optik, större bländare och 50 procent större sensor.
Den filmar i 1080p 50/s, samma som min Sony
Den har bara Optisk bildstabilisering (detta ser jag som en nackdel).
Den har en fördel till, man kan låsa focus, vid filmning

Om man läser test som bortser från pris, så vinner LX7
http://snapsort.com/compare/Panasonic-Lumix-DMC-LX7-vs-Sony-HX9v

"Sony CyberShot DSC-RX100" är ju också ett alternativ, men den har för dålig vidvinkel och så är den lite för dyr.

Kan någon ge mig ett bra svar på hur jag skall göra, priset har ingen betydelse.

Mycket tacksam för svar :)

Att du inte får svar kan ju bero på att väldigt få har egna erfarenheter av BÅDA dessa modeller och därför inte kan uttala sig.

Du vill kanske ha en kombination som inte finns. Rejäl vidvinkel, brusfri film i svagt ljus och (för dig) tillräckligt lågt pris.
Mitt tips är att du sparar lite mer pengar, accepterar den vidvinkel RX100 har och köper den.
Jag har en HX20v som videokamera och är galet nöjd med den, även i svagt ljus.

Rejäl vidvinkel, är det 28 mm som syftar på då
Kan absolut inte tänka mig en kamera som inte har "minst" 24 mm
Så RX100 faller bort direkt

Vad jag läst på fler forum mm, är att Sony HX20v är ett skämt

Rejäl vidvinkel[/t

Vad jag läst på fler forum mm, är att Sony HX20v är ett skämt

Du ska nog inte tro på allt du läser. Har själv flera HD-kameror och något 'skämt' är inte HX20 vad gäller filmresulatet åtminstone. Du kan ju kolla runt lite på youtube/vimeo för exempelklipp.
Däremot är det inte en dedikerad videokamera med allt vad det innebär.

3D kamera med film i full HD 1920

Hej
Hade funderingar på att köpa en panasonic.camcorder hd/x900, det var mycket nära att jag köpte den, för runt 6000 kr. Anledning var att man kunde filma i 3D, med en tillsats.( 2500 kr), ett ganska dyrt alternativ till att leka med 3D lite !

Men sedan hittade jag Panasonic Lumix DMC-3D1-K, en riktig 3D kamera med två linser och två sensorer.
Eftersom jag har en Panasonic Viera TV, så kunde det ju vara en kul att kunna både filma och ta kort i 3D
Tydligen blev det en flopp, för nu säljer dom ut dom för en dryg tusenlapp.
Kostade visst 4-5000 när dom kom nyligen 2013

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://shop.panasonic.com/shop/model/dmc-3d1k%3Ft%3Dreviews&prev=/search%3Fq%3Dpanasonic%2Blumix%2Bdmc-3d1k%2Breview%26hl%3Dsv%26biw%3D992%26bih%3D580&sa=X&ei=Ob1lUbr-MoSu4AScyYHgCA&ved=0CF4Q7gEwAw

$T2eC16Z,!)cE9s4PudhcBRZEMqZT9Q~~60_1.JPG

Men "problemet är att det tydligen bara finns kameror avsedda för Japan.
Har detta någon betydelse tro, dom har väl samma system som USA, tror jag ?

Vågar man köpa en Japan-kamera

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=Lumix+3D+shooting+black+DMC-3D1-K&_sacat=0&_from=R40

Någon som vet något om detta?

Hej
Hade funderingar på att köpa en panasonic.camcorder hd/x900, det var mycket nära att jag köpte den, för runt 6000 kr. Anledning var att man kunde filma i 3D, med en tillsats.( 2500 kr), ett ganska dyrt alternativ till att leka med 3D lite !

Men sedan hittade jag Panasonic Lumix DMC-3D1-K, en riktig 3D kamera med två linser och två sensorer.
Eftersom jag har en Panasonic Viera TV, så kunde det ju vara en kul att kunna både filma och ta kort i 3D
Tydligen blev det en flopp, för nu säljer dom ut dom för en dryg tusenlapp.
Kostade visst 4-5000 när dom kom 2012

$T2eC16Z,!)cE9s4PudhcBRZEMqZT9Q~~60_1.JPG

Men "problemet är att det tydligen bara finns kameror avsedda för Japan.
Har detta någon betydelse tro, dom har väl samma system som USA, tror jag ?

Vågar man köpa en Japan-kamera

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=Lumix+3D+shooting+black+DMC-3D1-K&_sacat=0&_from=R40

Någon som vet något om detta?
Njae, kanske om du kan Japanska. Menyerna i dem brukar vara på Japanska och kan vara omöjliga att byta till ex. Engelska. Vet att vissa av Sonys kompaktkameror var så.
Någon kanske vet mer?

Det vore ju apa om det bara finns menyer på japanska

それは猿であろう時に、日本語でメニューのみ

Fick tag på en pal-version i UK

Hej
Jag köpte en Lumix DMC-3D1 med Engelska menyer, har inte fått den ännu, så jag vet inte om Svenska finns med också, men Engelska duger ju.
Skulle aldrig köpt en japansk version.

Jag gav 1500 inkl. frakt, lite dyrare än en japansk, som man kan få för 1200 kr
Återkommer med mer info när jag fått kameran.

Kameran kanske kommer att ligga i en låda, när man "lekt" med den ett tag, vem vet ;)

Åter till ämnet

Jag har nu köpt en LX7.
Har bara hunnit testa den lite.
Än sak man direkt märker, är hur ljusstark LX7 är jämfört med Sony HX9V.
Man kan filma med utmärkt resultat i ett svagt upplyst rum, där man måste ha mera ljus för att få skaplig bild med Sony, förmodligen sak samma med HX20V.

Som svar på min fråga i trådnamnet, så tycker jag båda kamerorna är mycket bra, LX7 är en del bättre, både skärpa och ljusstyrka särskilt i video, där är LX7 överlägsen.
Båda har 24 mm vidvinkel.
Zoomen på Sony (16 x )använde jag aldrig ändå.
Det räcker med den som är på LX7 ( 3,8 x )

Jag tar mig friheten att citera ett Omdöme från nätet"
"
Utmärkt
Jag satt länge och undersökte Panasonic LX7 och jämförde främst med Sony RX100. Jag läste forum, tester och gjorde en del tester irl. Jag fotar primärt vår lilla bebis samt semesterbilder och spelar in videofilmer. LX7;an är överlägsen vad det gäller videokvalité och bildkvalité i min mening. Den är faktiskt bättre i dåligt upplysta rum trots att den på pappret inte borde vara det. Jag lånade hem båda kamerorna och testade. RX100;an är, för mig, väldigt obekväm (nästan hal) att hålla i jämfört med LX7;an."

Min största anledning till att inte köpa RX100, var vidvinkeln 28 mm "bara", samt att LX7 var ljusstarkare.

Summa kardemumma, Panasonic LX7 är bättre på video än Sony HX9V, även på bilder

Ok, kollade på Ipad, då syns inte annoteringar.

Hej

Om du läst texten jag skrev under filmen, så hade du märkt att första halvan var HX9V och andra halvan LX7

"This is a test film, where one can see the difference between the two cameras in the same environment
The first part of the film is shot with Sony HX9V
Second half is filmed with Panasonic DMC-LX7

You can clearly see that the LX7 get better image with less noise"

Hej
Jag gjorde för skoj skull en liten test med LX7 och HX9V.

Vad man framförallt märker, är att LX7 är överlägsen vid filmning i svagt ljus

se gärna filmsnutten på min kanal på YouTube

http://www.youtube.com/watch?v=q4HJWPyF0NA&feature=c4-overview&list=UUwvA5G6LDXch-WLrNf39fgw

Intressant. Och visst plockar LX7 upp mer ljus, men jag får känslan att Sonys kamera motsvarar mer vad ögat faktiskt ser, jag har svårt att tro att ögats upplevelse var vad LX7 visar. Så det handlar väl mer om vad man föredrar, för min del, som är lite såld på Panasonic, föredrar jag faktiskt Sonys mer realistiska resultat.

Mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto