Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
TC-201 eller TC-301?
- Trådstartare didg
- Start datum
Thommy
Aktiv medlem
TC-301 är för objektiv över 300mm, men passar bara till vissa typer av objektiv. Det främre glaselementet på konvertern "sticker ut" ganska långt, så man får akta sig så inte den kommer i kontakt med det bakre glaselementet i objektivet. (svårt att beskriva med ord, men jag hoppas du förstår).
Annars finns det ju flera andra tillverkare av telekonverters än Nikon, kolla t.ex. på Kenko 300 Pro 2x.
Annars finns det ju flera andra tillverkare av telekonverters än Nikon, kolla t.ex. på Kenko 300 Pro 2x.
nikitin
Aktiv medlem
TC-201 är främst avsedd för objektiv kortare än 300mm. TC-301 är för objektiv längre än 300mm.
För att kunna montera en TC-301 på ett objektiv måste det finnas ett avstånd på några centimeter mellan det bakersta linselementet och objektivfatningen, detta p.g.a. att TC-301 har en del som skall sticka in i objektivet.
Att använda en TC-201 på ett längre objektiv är fullt möjligt, dock kan vinjettering förekomma.
Optiskt tycker jag att TC-301 är bättre än TC-201. Men TC-201 är mer mångisdigt (kan användas till fler objektiv).
Nikons konvertar är mycket dyra, Kenko har bra billiga konvertar bl.a. MC-7, och riktigt bra konvertrar i deras PRO-serie.
-- Nicke
För att kunna montera en TC-301 på ett objektiv måste det finnas ett avstånd på några centimeter mellan det bakersta linselementet och objektivfatningen, detta p.g.a. att TC-301 har en del som skall sticka in i objektivet.
Att använda en TC-201 på ett längre objektiv är fullt möjligt, dock kan vinjettering förekomma.
Optiskt tycker jag att TC-301 är bättre än TC-201. Men TC-201 är mer mångisdigt (kan användas till fler objektiv).
Nikons konvertar är mycket dyra, Kenko har bra billiga konvertar bl.a. MC-7, och riktigt bra konvertrar i deras PRO-serie.
-- Nicke
Pongu
Aktiv medlem
Jag köpte min TC-300 för 1100kr av en handlare. Sliten utvändigt och glappar lite, men optiskt perfekt och ger bra resultat. Större och klumpigare än TC-301, men annars ingen större skillnad mellan de två (300=AI 301=AIS).
Har du inte gjort det än, så titta på Nickes Nikon-sida!
/Pontus
Har du inte gjort det än, så titta på Nickes Nikon-sida!
/Pontus