Annons

Tc - 70-210

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Aktiv medlem
Hejsan alla dar hemma. undra om nagon kan hjalpa mig lite. sitter pa borneo just nu, och om en vecka ska jag aka ut i djungeln i en manad for att vara volontaqr, men aven ta kort. Mitt storsta objektiv ar ett 70-210 nikon, har hort att man kan ha en TC tex. 2x sa att man far
140-420 istallet, har jag forstatt allt ratt da?

ska innan jag aker dit till singapore, dar det ska vara billigt, nagon som har forslag pa typ, och vad ett normalpris ligegr pa?

Sedan ar det en sak till, om jag ska ta kort i skummning/gruning och aven nar det ar morkt, hur bra film behover jag da. 1600 racker det? eller vad foreslar ni?

alla hjalp ang. fotografering i morker och pa langthall ar valkommet, forutom de viktigaste fragorna som jag undrade over.

tack! lovar att aterkomma med resultatet sedan!
Mans
 
Hej därborta. Jag antar att det är ett 70-210/f4.0 du har och det ställer nog till lite bekymmer. Med en 2x konverter så blir nämligen största bländare f8.0 och din kamera kan få problem med att mäta ljuset.

Förutom det så skrivs det ofta om att kvaliteten blir lidande när du sätter en konverter på ett zoomobjektiv (har inte provat själv). De fungerar oftast bäst med ett ljusstarkt och fast objektiv.

Ett alternativ är en 1.4x konverter där du bara tappar ett steg, dvs. största bländare blir f5.6.

Köper du Nikons grejer så är det antingen TC-201 (2x) eller TC-14A (1.4x) du bör titta efter. Thom Hogan rekommenderar dessa konvertrar till 70-210D (vilket jag förmodar är f4.0-5.6).

Men som sagt, jag har själv inte provat detta.
 
stamnmer bra att det ar ett nikon 70-210 f1.4-5.6 objektiv. sa vad tror ni. ska jag satsa pa en konverter eller ar det inte lont? och vilen?
och vad rekomenderarni for film, hur snabb?

tack!
mans
 
ANNONS