Annons

TC14E vs TC17E

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljunghusen

Aktiv medlem
Hallå. Står nu i kvalet att beställa en 14E eller 17E. Priset är i princip detsamma från England.
Ska sitta på ett 300 af-s f/4.
14E ger ju mig f 5,6 och välfungerande AF
17E ger mig f 6,3 (eller 7,1?), och funkar AF´en då? Hur bra isåfall?

Ger 17E samma skärpa, kontrast osv som 14E? Vill gärna ha 1,7x förlängning men vill inte förlora allt för mkt på det! Help! :)

Varifrån tänkte du handla? Vilka priser har du på prylarna därifrån?

Har ungefär samma funderingar, men skall använda dessa på Nikon 70-200/2.8

// Johan

Hallå! http://www.com2buy.net/

Hemsidan ser lite B ut men företaget är seriöst och annonserar på Ebay.de. Du kanske måste beställa därifrån. I ditt läge hade jag absolut valt 17E. Den har fått lika bra kritik som 14E.

Priserna är ca 2900kr för 14E och 3050kr för 17E, inklusive frakt.

/Anton

Ja, det var verkligen inget bra intryck av den sidan.

Ingår den engelska momsen i de priserna? Jag misstänker att du får lägga på 17,5%.

du måste väl betala deras moms och kan skita i den svenska eller så är det tvärtom..det du slipper är väl extra VAT och tull som tex när du tar in från USA..tror jag :)

Ljunghusen skrev:
Hallå. Står nu i kvalet att beställa en 14E eller 17E. Priset är i princip detsamma från England.
Ska sitta på ett 300 af-s f/4.
14E ger ju mig f 5,6 och välfungerande AF
17E ger mig f 6,3 (eller 7,1?), och funkar AF´en då? Hur bra isåfall?

Ger 17E samma skärpa, kontrast osv som 14E? Vill gärna ha 1,7x förlängning men vill inte förlora allt för mkt på det! Help! :)

Lustigt att denna fråga just kom upp..satt i fredags med både nikon och scandinavian och försökte reda ut vilken av dem som är bäst och vilka som ger FULL funktion på 200-400/F4 optiken.

Skrev senare till nikon och bad dem fixa till sin hemsida om de TRE olika 14,17,20. Det är lite sisodär med ALLA fakta i jämförelse mellan dem.
1,7 fungerar med vr men står inget om AF och 1,4 står inget om något. 2,0 står det 2,8AF på men inget om vr. Mats på Nikon var inte heller säker på allt..
1,4 skall väl fungera i allt, 1,7 är tveksam på AF men VR är ok. 2,0 lär inte fungera på AF och ? VR borde gå...ungefär som vad hemsidan sa...
Men 1,7 ska ju vara något extra fin ..bara 1,5F i tappat steg så..den tror jag på men utan AF hmm..

Hej Anton & Co,
har haft båda och på D100 gick det hyfsat bra men på d2x (d200) 70-200vr tycker just jag att 1.7x behöver bländas ner ett extra steg för att det ska bli någotsånär bra så man tappar rätt mycket ljus och behöver ofta ett rejält stativ (mitt manfrotto 055 + mellanstor kulled var oftast inte tillräckligt). Å andra sidan ger 1.4x på en 70-200 stort överlapp med/utan så det känns inte så meningsfullt.

Lycka till!
mvh/Kalle (numera C 5d..)

Jag använder TC-14EII till AF-S Nikkor 80-200 2,8 på D2x. Och den funkar perfekt. Kan med svårighet se nån skärpeförlust. Hur 17 och 2 modellen beter sig har jag ingen erfarenhet av.

/Leif

Tackar för svar alla!

Daniel; 1,7 på ett f/4-objektiv så funkar AF (obs åtminstonde på min 300)- dock nedsatt hastighet, har jag googlat mig fram till. VR ska också funka enligt Nikons hemsida om jag inte minns fel.
Lättaste för din del är väl att knalla till närmaste fotoaffär och prova AF och VR!

Hade det varit ett 2,8-objektiv hade jag inte tvekat på TC-17, men f/7,1 blir nog lite för begränsande.

Bestämt mig för en 1,4x. Får bli ett 300 2,8 vr med 1,7 i framtiden...

Är det någon som vet om man måste betala engelsk moms på 13,5% eller inte? Blir det moms på priset köper jag hellre över disk här.

Tack igen :)

Ljunghusen skrev:
Är det någon som vet om man måste betala engelsk moms på 13,5% eller inte? Blir det moms på priset köper jag hellre över disk här.

Det var ju det jag frågade dig. Om du inte vet så får du väl fråga säljaren. Det är ju han som ska lägga på den om den inte redan är inräknad. Den engelska momsen (VAT) är på 17,5%. Om du köper en vara från annat EU-land och säljaren inte har tagit ut det landets moms så måste du betala svensk moms på 25%. Om momsen inte är inräknad så blir priset detsamma som hos tex Cyberphoto.

De svenska priserna på Nikon hör till de billigare i europa trots vår höga moms.

/Erik

Re: Re: TC14E vs TC17E

Euroshots skrev:
Men 1,7 ska ju vara något extra fin ..bara 1,5F i tappat steg så..den tror jag på men utan AF hmm..

Det är samma sak!

1,4x F2,8 = F3,92/F4 ; dvs 1 steg
1,7x F2,8 = F4,76/F4,8 ; dvs 1,5 steg
2x F2,8 = F5,6 /F5,6 ; dvs 2 steg

En vanlig missuppfattning att 1,5 steg är bättre än 1,7x. Det märkliga är att t.o.m. Nikon Sverige inte kan hålla sig ifrån den.

/Erik

eon skrev:
Det var ju det jag frågade dig. Om du inte vet så får du väl fråga säljaren. Det är ju han som ska lägga på den om den inte redan är inräknad. Den engelska momsen (VAT) är på 17,5%. Om du köper en vara från annat EU-land och säljaren inte har tagit ut det landets moms så måste du betala svensk moms på 25%. Om momsen inte är inräknad så blir priset detsamma som hos tex Cyberphoto.

De svenska priserna på Nikon hör till de billigare i europa trots vår höga moms.

/Erik

Tack för era upplysningar...det blir som sagt att gå och testa..åxå.. =)

Vad gäller momsen så måste det ju stå på säljsidan om den ingår eller inte....jag handlade från Teknikdirekt i tyskland...skickade ner en fax på mitt VAT:nr och sedan drog de av 17% moms på det priset de visade på sin sida.

I bokföringen läggs den sedan på för att bara dras av igen. Pengarna behöver aldrig läggas ut iaf...allt det blir plus - minus i pappren enligt min kontakt på Skatteverket iaf.

Om man inte ska till USA och hämta hem grejerna och sedan glömma tulla grejerna så är väl EU rätt billigt iaf för företagare som kan fixa momsen, tror jag ...=)
(usa är väl i jämförelse med svea väldigt tull & momsfritt ??)
(ca40000kr istället för 62000kr för 200-400/4 )iaf

Senast ändrad:
Ljunghusen skrev:
Tackar för svar alla!

Daniel; 1,7 på ett f/4-objektiv så funkar AF (obs åtminstonde på min 300)- dock nedsatt hastighet, har jag googlat mig fram till. VR ska också funka enligt Nikons hemsida om jag inte minns fel.
Lättaste för din del är väl att knalla till närmaste fotoaffär och prova AF och VR!

Hade det varit ett 2,8-objektiv hade jag inte tvekat på TC-17, men f/7,1 blir nog lite för begränsande.

Bestämt mig för en 1,4x. Får bli ett 300 2,8 vr med 1,7 i framtiden...

Tack igen :)

mmm..det låter ju bra att den fungerar iaf..kanske kan funka ok med D2x då.
Jag har åxå tänkt på 300/2,8 + 1,7x eller 2x då..Men enligt ett test jag fick av Omar Brännström så är 200-400/4 skarpare vid 400mm än 300/2,8+1,4x...och då lär det väl inte bli bättre med 2x som jag nog velat ha då...Ytterst beklämmande dilemma detta =) haha
Kanske är så små skillnader så att man inte "ser" det men om man vet att det finns skarpare grejer vill man ju ha ..=)

Hittat hos B&H

The Nikon TC-17E II was designed exclusively for use with AF-S and AF-I lenses, and completes the Nikon lineup of 1.4x, 1.7x, and 2.0x compact teleconverters. This teleconverter will maintain full metering and focusing with compatible cameras and lenses, and will also support the VR function found on many of the newer professional lenses.

The AF-S Teleconverter TC-17E II allows focal length to be extended by a factor of 1.7 times while retaining a sense of overall comfort in the hand. Many such teleconverters can also have a detrimental effect on the speed of the lens, however the AF-S Teleconverter TC-17E II makes available f-stops only 1.5 stops slower.

NOTE: Due to the high-quality design of this converter (7 elements/4 groups), the teleconverter will only fit and work with a select range of lenses, but with limitations. Only the following lenses are compatible:

AF-S 70-200mm f/2.8G ED-IF VR
AF-S 80-200mm f/2.8D ED-IF
AF-S 200-400mm f/4G ED-IF VR
AF-S 200mm f/2G IF-ED VR
AF-S 300mm f/2.8D ED-IF (II)
AF-S 300mm f/4D ED-IF
AF-S 400mm f/2.8D ED-IF (II)
AF-S 500mm f/4D ED-IF (II)*
AF-S 600mm f/4D ED-IF (II)*
NOTE: Autofocusing only possible when used with D1, D1X, D1H, D2H, D100, F5, F100, N90s, N80, N75 and N65 AF SLR Cameras (or any newer models).

(*)Note: Only limited AF with AF-S 500mm f/4D ED-IF (II) and AF-S 600mm f/4D ED-IF (II).

ANNONS
Götaplatsens Foto