Annons

technikdirekt.de

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
Ibland undras det ju lite om privatimport från våra grannländer, och utlandsbaserade postorderföretag.

Jag tänke bara nämna att jag på kvällen den 5e beställde en scanner från www.technikdirekt.de, för att det var billigaste stället inklusive frakt som den fanns att få tag på från. Kostnaden var 141 Euro inklusive tysk moms, och till det tillkom enhetsfrakt på 20 Euro. Pengarna drogs direkt från VISA-kortet, tillsammans med att orderbekräftelsen damp ned i eposten. I måndags, den 11e, ringde postens utkörare på dörren & lämnade av ett stort paket, som efter uppackning visat sig innehålla min scanner, snyggt & prydligt förpackad.

Paketet packades naturligtvis snabbt upp & scannern befinner sig nu på mitt skrivbord för test & inlärning. Recension kommer i recensionsbanken vid tillfälle.

Totalt sett sparade jag visserligen "bara" ca 270:- mot att köpa den från exvis Cyberphoto, men det är ju trots allt nästan 20% av priset, så det var det värt.

Kontentan är att det fungerat alldeles utmärkt för mig, och jag rekommenderar alla som skall handla fotoprylar på nätet eller via postorder att överväga att köpa dem från en utländsk firma.
 
Kan instämma med Fredrik att det funkar bra att beställa utanför Sverige.När jag stått alldeles för länge i kö till en Canon EOS 20D och inget händer här hemma kollade jag lite på nätet,ringde till www.AC-foto.com och kollade lagerstatus.Beställde på en lördag,paketet skickades på måndagen och jag hade kameran i handen på onsdagen.Blev även ungefär 700kr billagare än där jag skulle beställt den här hemma.

Har också beställt prylar 4 gånger från B&H i NYC och det har funkat klockrent.
 
Epson perfection 2580 Photo och technikdirekt.de

Jag har nu recenserat den scanner jag köpte från technikdirekt.de; en Epson Perfection 2580 Photo.


Här kommer några exempelbilder. Den här, den första är en referensscanning från crimson, 1200dpi, utsnitt av ett porträtt. Lätt överexponerad och en dragning åt cyan.

[Edit: Ny rubrik för enklare sökning]
 
Senast ändrad:
Ja, man får ju inte förhandsgranska innan man laddar upp bilden, förståss.. :)
 

Bilagor

  • crimson1.jpg
    crimson1.jpg
    39.6 KB · Visningar: 461
Och här är motsvarande utsnitt, scannat med scannern, med autoexponering, auto USM och dust removal (notera att blänket i pupillen försvinner då), och lite manuella levels på det. Tyvärr blev det lite för rött i det här fallet, men det är mitt fel.

Eftersom den här scannades i 2400 dpi har jag i efterhand skalat ned den så att man skall kunna jämföra bilderna utan att luras av skalskillnaden.
 

Bilagor

  • epson1a.jpg
    epson1a.jpg
    33.4 KB · Visningar: 458
Beställde min Canon EOS300D förra fredagen och den gick iväg från TechnikDirekt.de i onsdags. Hämtade den på Postcentrat idag, fredag.
Strulet var - naturligtvis - den svenska distributören Posten, som inte körde ut paketet eller lade någon avi i min postlåda...
Tack vare trackingen av paketet på nätet och en mycket tillmötesgående postanställd på Postcentrat, Kronprinsen i Malmö, fick jag ut paketet idag. Annars skulle det kommit till utlämningsstället först på måndag - men vem kan vänta på en sådan godsak!
Packningen var alldeles utmärkt - inget skadat under transport!
En god service och ett MYCKET fördelaktigt pris, gör att jag - å det varmaste - kan rekommendera ovannämnda leverantör!
När vi nu är med i EU skall man naturligtvis utnyttja fördelarna med gränsöverskridande handel, tycker jag i alla fall.
 
Jag köpte min kamera över disk på yfo i gbg, trevligt bemötande och jag fick klämma på den innan jag betalade :)
 
Skillnader...

Jag håller väl med om att det finns vissa fördelar av att handla hos den lokala handlaren som har prylar i lager. Men många har varken prylar eller kunkap, och personligen ser jag ingen som helst anledning till att betala dyra pengar för deras lokal utan att få extra service för det. Då är det bättre att låta ett par handlare kånka, ifall det innebär att de återstående får råd att ge bra service.

Jag tycker inte man kan jämföra den lokala handlaren rakt av med en postorderfirma, av just den anledningen. Och vissa saker skulle jag aldrig köpa på postorder. De firmor som ger någonting extra för sina prispåslag jämfört med postorderfirmorna, skall man naturligtvis premiera om man uppskattar deras service.

Men om man ändå tänkt (eller tvingats) till att handla på postorder så ser jag personligen ingen större anledning alls till att handla av svenska firmor, när man ändå inte får någonting extra jämfört med en firma som är registrerad i finland, norge, danmark, tyskland eller vilket land det nu månde vara.
 
Re: Skillnader...

flutte skrev:

Jag tycker inte man kan jämföra den lokala handlaren rakt av med en postorderfirma, av just den anledningen. Och vissa saker skulle jag aldrig köpa på postorder. De firmor som ger någonting extra för sina prispåslag jämfört med postorderfirmorna, skall man naturligtvis premiera om man uppskattar deras service.

Naturligtvis har du rätt i detta, men här det gäller internationella produkter till tämligen högt pris, måste jag se till min plånbok. Jag "tjänade" ca 2500:- på att handla på nätet jämfört med en lokal handlare som jag handlat av tidigare. Solidariteten sträcker sig vanligen inte längre än till den egna plånboken - för mig heller.
Någon hundralapp är väl inte hela världen, men när det gäller större belopp blir man snålare. DEt jag sparade på att handla från Tyskland är många timmars jobb för mig.
Service är viktigt, men till rimligt pris. Kanske är skatter och avgifter för höga i Sverige?! Varför skall det annars behöva skilja så mycket i pris?
 
Det är nog många faktorer som spelar in:

1) Moms. Momsen är 25% i sverige, mot 16% i Tyskland. Det är klart att det märks på priset, men bara 7% lägre pris.

2) Löneskatterna. Den svenska arbetsgivarafgiften är ca 33% av bruttolönen, mot ~21 för Tyskland.

Här gör skatterna att det i sverige blir 16% dyrare att sälja samma vara som i tyskland.

3) Marginaler. Konkurrensen i det lilla Sverige är sämre än i det stora Tyskland, så marginalerna är bättre här. Troligen kan de svensak företagen (inkl. importörer/grossister) sänka priserna med 5% utan att riskera någon som helst konkurs.

Oavsett orsak; Skatterna drabbar oss konsumenter och ingen annan, och de lär inte sänkas förrän arbetslösheten skjuter i höjden pga ökade konkurser, som i sin tur inte kan orsakas förrän vi konsumenter börjar handla av utländska konkurrenter.
 
ANNONS